Videó

Részlet az MTVA P´amende, 2024.04.18-i adásából a henti79 csatornán.




Keresés a honlapon:


Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal

 Fővárosi lomtalanításokon megmentett, hagyatékokból előkerült, mások által beküldött, leginkább régi, amatőr, 1900-1990-ig készült fényképekből áll a Fortepan online filmarchívuma, ami telis-tele van kincset érő felvételekkel. Imádjuk böngészni, és elidőzni a képek felett: több mint 50 ezer online elérhető fotóból válogathatunk. Az önkéntes szerkesztők és segítők, Tamási Miklós és barátai, az elmúlt húsz évben szedték össze a lenyűgöző archívumot, amely folyamatosan bővül. Ezúttal olyan fotókat válogattunk, ahol a nőket szokatlan, már-már szürreális módon ábrázolják: bekötött fejjel, tehénnel vagy éppen összenőtt sziámi ikrekként.

Tovább a librarius.hu cikkére >>>

 

A jövőre már 65 éves Kukorelly Endre régen megérdemelt volna egy hasonlóan reprezentatív gyűjteményes kötetet, ami a klasszikussá válás egyik első, de nagyon fontos állomása, egy esély e költészet céljainak és értékeinek újrafogalmazására, a kortárs magyar irodalomban elfoglalt helyének kijelölésére, az igen terebélyes és változatos életmű áttekintésére. Hiszen egy nagyon egyedi, néhány sorából is könnyen felismerhető költészetről beszélünk, ami indulásakor egyszerre volt a maga módján forradalmi és provokatív, és bár hatása nem közvetlen és nem könnyen kimutatható, biztonsággal jelentősnek nevezhető. Az újító szándék, a különbözés vágya, az éppen uralkodó poétikák kiüresedettségének felmutatása, a vers és általában az irodalom jelentésének és lehetőségeinek kitágítása, a költészet nyelvének radikális átformálása, a „szív” posztmodern versnyelvének megformálása, új nézőpontok, új témák, új beszédmódok keresése – ezt a hosszú listát írhatjuk az életmű egyenlegének pozitív oldalára, mert mindezt nyújtja az első soraitól máig, lényegében kilengések, kompromisszumok, zsákutcák és holtpontok nélkül.

Tovább a barkaonline.hu cikkére >>>

 

Nagyon kíváncsi voltam, hogy ahhoz, ahogy én táncolok, egyáltalán ő hogyan tud kacsolódni? Mit gondolhat róla, mivel nézi? Egy ilyen nagy tudású, művészetekben, irodalom, zene, képzőművészet, színház, filozófiában, természetismeretben kiforrott szemléletű, nagyon határozott értékítéletű nő hogyan nézi az improvizációm? Milyen emlékei lehetnek arról, amikor kislányként meztelenül improvizált a háromszárnyú tükör előtt? Lehet, hogy közösek a mozgással gyűjtött élményeink?

Tovább a szifonline.hu cikkére >>>

 

A címadó szófordulatot Bodonyi Csabától kölcsönöztem, utólagos engedelmével, aki Rudolf Mihálynak a Magyar Művészeti Akadémián tartott székfoglaló előadása alkalmával tartott laudációjában jellemezte így tömören a Miskolci Építész Műhelyt: „Tulajdonképpen normális életre vágyó, túlélési gyakorlatként is értelmezhető szellemi mikroklíma volt.” Helyben vagyunk: Rudolf Mihály munkásságának nézetem szerint három legfontosabb meghatározója – a Miskolci Építész Műhely, mesterei (Plesz Antal †, Bodonyi, Ferencz István) és a múlt, vagy másképpen a történelem – közül kettőt már meg is neveztem. Természetesen szakmai, mester-tanítványi barátságok, mint a Műhely másik mesterével, Ferencz Istvánnal évtizedekkel ezelőtt kialakult kapcsolata is óriási hatással voltak és vannak rá, róluk sem szabad megfeledkeznünk.

Tovább az ujmuveszetfolyoirat.hu cikkére >>>

 

Hétvári Andrea: Azt hiszem, elsősorban a látható valóság viszonylagosságának és a láthatatlan valóság valódiságának bizonyítéka, a jin-jang szimbólum eleven megtestesülése, nappal és éjszaka eltéphetetlen összefonódása és a mindenekfelett való hit, hogy az összes létező százarcú boszorka (a százarcú boszorkaság) odafordulással, szeretettel és megtartó figyelemmel megszelídíthető volna, főleg úgy, ha a világ legszabadabb és egyben legőszintébb, tisztaszívű Szegény Dzsonijának és Árnikájának figyelmét, megértését és szeretetét adnánk mellé. Odafordulás híján pedig marad a viharszínű százarcúság, de a vaspántok azért mégsem mozdíthatatlanok. Vagyis a recept minden esetben – Geszti Pétert idézve – az, hogy egy meg egy az végtelen, és ez nemcsak a mindennapi életben, az üzletpolitikában vagy a szerelemben igaz, hanem az élet láthatatlan síkján is, sőt, ott igaz csak igazán.

Tovább az ujforras.hu cikkére >>>

 

Să moară capra vecinului – szól a román közmondás. Egy színész azt nyilatkozta, ma már ez nem elég: a szomszéd halálát is kívánjuk.

Egy nagy magyar íróról kiderül, hogy rákos, egy másik magyar tollforgató ízléstelen poénokat enged meg magának. Meghal egy volt államelnök, egy újságíró rögtön gyalázni kezdi. Cikkeikből nem idézek: az emberi gyalázat és aljasság kétségbeejtő dokumentumai.

Tovább a maszol.ro cikkére >>>

 

Világunk képzőművészeti értelmezése különösen fontos, hiszen a mi békéstáji valóságunk is része ennek a létvalóságnak, ennek a vizuális világnak. Mégis, vagy ennek ellenére ez a képzőművészeti valóságkép-értelmezés nem Magyarország valóságképének a kizárólagos része, hanem a sok közül az egyik. Soraimat Gubis Mihály tragikus sorsú békéscsabai képzőművész keserű nyilatkozatával kezdem: „Engem itthon sohasem fogadtak be, de én akkor is ide tartozom”. Ez az illúziót kerülő józanság jelentős békéstáji képzőművészek egész alkotóútját végigkísérte. Békéscsaba, ez a város, úgy veszti el saját képzőművészeti karakterét, hogy „észre sem veszi”.

Tovább a barkaonline.hu cikkére >>>

 

Beck Tamás egyszerre megjelent versei (Más él benned) és novellái (Isten szemtelenül fiatal) számomra kiábrándító olvasmányélményt nyújtottak. A versek érdektelenek, mert direktek, ám szájbarágósan körülményesek is, néhány szerepversen kívül egy középkorú férfi összegyűjtött (és nem válogatott), a külső szemlélő számára, főleg ilyen mennyiségben, sokszor apró-cseprő, kamaszkori panaszokat – olykor traumákat – soroló litániáit olvashatjuk. Mindezt elég modorosan. Manírnak éreztem a lírai én minden választékoskodó, idegen szavakat, szakkifejezéseket használó mondatát, bennfenteskedő hasonlatait, illetve a szövegekben megidézett – valójában bedobott – történelmi-politikai eseményeket.

Tovább a kortarsonline.hu cikkére >>>

 

2015. október 8-11 között a Millenáris a kortárs művészeté. Ott jártunk az Art Market nyitónapján, részt vettünk a HUNGART könyvbemutatóján és körbenéztünk a standokon. Hangulati jelentés két fotógalériával.

Tovább a gittegylet.com cikkére >>>

 

A fény és a szín művészeti alkalmazásainak kérdése köré szerveződik a magyar festészet napja idei országos rendezvénysorozata, amelyen 300 művész több mint 2000 alkotása lesz látható október 2. és november 15. között.

Tovább az mno.hu cikkére >>>

 

Elsőként kötelezte el magát a női szempontú történelemábrázolásra, de bátran néz szembe a szovjet éra alatt formálódott emberek önbecsapásának sorskövetkezményeivel, egyben saját múltjával. - Az idei Nobel-díjasról, Szvetlana Alekszijevicsről Hetényi Zsuzsa irodalomtörténésszel, műfordítóval, az ELTE professzorával beszélgettünk.

Tovább a litera.hu cikkére >>>

 

Tizedik alkalommal rendezte meg a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének megyei szervezete a Príma-gálát. Az eseményre ezúttal október 2-án a Csabagyöngye Kulturális Központban került sor, ahol Hartay Csaba író-költő vehette át a Békés megyei Prima-díjat és a vele járó borítékot.

Tovább a newjsag.hu cikkére >>>

 

Az MMA Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata, valamint a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének Ötvösművész szakosztálya szervezésében 2015. október 8. és november 15-e között rendezik meg a X. Ötvösművészeti Biennálét.

Tovább az mma.hu cikkére >>>

 

Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge. János evangyélioma. (A János írása szerint való szent evangyéliom.) Fordította Károli Gáspár. In: Szent Biblia. Újszövetség. Magyar Bibliatársulat, Budapest, 1995, 109.

Tovább a tiszatajonline.hu cikkére >>>

 

2015. október 8-án elhunyt Nemeskürty István író, irodalom- és filmtörténész, egyetemi tanár, nyugállományú dandártábornok, a Magyar Művészeti Akadémia tiszteletbeli tagja és életműdíjasa. Életműve a 20. századi magyar irodalom, a filmkultúra és a művészet egyetemesen megbecsült értékévé vált. A Széchenyi-díjas és Kossuth-nagydíjas professzor a Magyar Művészeti Akadémia Életműdíját 2014-ben vehette át „a magyarság felemelkedéséért bátran vállalt szolgálatáért, a szellemi összetartozást és nemzettudatot erősítő irodalmi, filmes és közéleti munkásságáért". A Magyar Művészeti Akadémia Nemeskürty Istvánt saját halottjának tekinti.

Tovább az mma.hu cikkére >>>

 

A művészet egy olyan nyelv, amit mindenki beszél és mindenki ért. Egyénenként változó, hogy egy-egy gesztus, hang, szín, forma kinek mit is jelent, de valamit biztosan. Az Art Moments Nemzetközi Visegrádi Alap által támogatott 4in1 elnevezésű programja egy sajátos diskurzusra hívja a kortárs fine artot és az underground művészetet.

Tovább az artmoments.hu cikkére >>>

 

Érdeklődéssel vettem kezembe a könyved, a fülszöveg alapján ez egy „beszélgetőkönyv” a leszbikusságról, melegségről őszintén, tabuk nélkül. Miért van mégis olyan érzésem, mintha egy bűvész-trükköt figyelnék? Miért érzem, hogy szemfényvesztés az egész? Mert a reflektorfényben valóban a leszbikusság, a másság áll, de a sorok közül újra és újra előbukkan a ragadozó. Miközben igyekszel általánosan megfogalmazni a mássággal kapcsolatos életforma nehézségeit, számomra egyértelműen kirajzolódik, hogy ez valójában arról a világról szól, amit te teremtettél a kapcsolataidon keresztül.

Tovább a librarius.hu cikkére >>>

 

A klasszikusoknak ez a szenvedélyes, önfeledt, hisztérikus imádata Oroszországban nem a szépség szeretetét jelenti. Hanem valami olyasmi iránti szeretetet, ami már önnön szobrává merevedett...

Tovább a szinhaz.net cikkére >>>

 

Itt van ez az elképesztően karakteres nő. Egyetlen előregyártott skatulya sem illik rá. Bátorságot és tehetséget sugároz. Mindenféle társadalmi konvencióval szakít, és minden porcikájában önazonos. A világ egyik legismertebb fotográfusa, akinek munkái beleégtek a retinánkba, még akkor is, ha nem tudjuk (eddig nem tudtuk), hogy ő örökítette meg ezeket a felejthetetlen pillanatokat. Úgy alakult, hogy nemcsak végigfotózta az elmúlt 40 év angol-amerikai popkultúráját, hanem alaposan meg is változtatta. Szinte bármit csinál, abból fotótörténelem lesz. Annie Leibovitz holnap lesz 65 éves. Ez pedig itt öt emlékezetes húzása, amely felejthetetlenné teszi őt.

Tovább a wmn.hu cikkére >>>

 

Viccelődött, hogy Mohamed tiltotta a bor fogyasztását, vodkáról viszont egy szó sincs a Koránban. – Zinovy Zinik tárcanovellája Gaál Xénia fordításában.

Tovább a jelenkor.net cikkére >>>

 
Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal