Videó


Újdonságaink




Keresés a honlapon:




Partnereink:

Kultúra & Kritika – A PPKE BTK Esztétika Tanszékének kritikai portálja

 

Magvető Kiadó

 

Doktoranduszok Országos Szövetsége – Irodalomtudományi Osztály

jooble.org

 

Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal

Megismerni valakit annyit tesz: helyet csinálni neki magadban, elrendezni az ő élete dolgait a saját életed textúrájában, a saját tapasztalásaid labirintusában.
 
Mónika a barátnőm, már jó ideje rendezkedünk így egymás labirintusaiban. Valamennyire ismerem őt, s talán valamelyest értem a fotói által közvetített történeteket. Amikor felkért, hogy a készülő kiállítását megnyissam, az első impulzussal átküldött néhány képet mutatóba – mindegyik fotó egy-egy történetszegmens. Számomra, aki hivatásos történetlátó vagyok, mindenképpen csak így értelmezhető: egymásutániságuk esetleges dramaturgia, amely által az elkapott, kimerevített pillanatok állnak össze egy lehetséges balladává. Több lehetséges balladává.
 
 

A Hazai Attila Alapítvány a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon jelentette be, hogy a szakmai zsűri döntése szerint ebben az évben Orcsik Roland veheti át a Hazai Attila Irodalmi Díjat.

Tovább a litera.hu cikkére >>>

 

Április 25-től ezen a címen mutatkoznak be a kelet-európai képzőművészet kiemelkedő alkotói a budapesti KUBIK Art Space-ban. A varsói Galeria Promocyjna által képviselt régióbeli művészek munkáiból és közös kiállításából pedig most a műtárgy.com ad ízelítőt.

Tovább a mutargy.com cikkére >>>

 

2018. április 19-én, csütörtök délután megnyílt a 25. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál. A Millenárison rendezett ünnepélyes megnyitón, a pódiumbeszélgetésen, a Budapest Nagydíj átadásán és a standok között Kis Norbert fotózott.

Tovább a litera.hu cikkére >>>

 

Dobj be két ellenérdekű felet egy zárt térbe, és tuti, hogy az összekoccanásaik nevetést váltanak ki. Gyöngébb verzióban: kabaréjelenet lesz belőle, amit villámgyorsan el is felejtünk. Stephen Sachs nagy rutinnal oldotta meg a kérdést: a Valódi hamisítvány két figurája úgy indít, hogy abból poént poénra halmozó röhögést prognosztizálunk. De aztán mégsem.

Tovább az olvassbele.com cikkére >>>

 

Útinaplóként, személyes emlékek és érzelmek rögzítése, felidézése céljából készültek Dafna Talmor fényképei, több országon keresztül, amerre megfordult. De ezek a tájak így, ebben a formában mégsem léteztek soha.

Tovább az artportal.hu cikkére >>>

 

 
 
A női egyedek háborítatlan együttélése.
 
Agnieszka Holland komplex tehetség. A neve nem cseng lengyelesen, bár ízig-vérig lengyelnek vallja magát. Zsidó és keresztény is egyben. Érdekelte a cseh újhullám, ezért Prágában tanulta a rendezést. Mégis inkább a legnagyobb lengyel filmesekkel dolgozott együtt: volt Wajda forgatókönyvírója, Zanussi asszisztense, Kieslowski társírója, sőt, még színész is. De volt ő a „prágai tavasz” felkelője, ezután politikai fogoly, a Szolidaritás mozgalom aktivistája és ennek folytán száműzött disszidens is. Élt Hollandiában, Németországban, Franciaországban, és még az USA-ban is. Forgatott művészfilmet, közönségfilmet, tévéfilmet, dokumentumfilmet, de még amerikai sorozatot is. Tehetségét nem lehet kategóriákba szorítani. Legutóbbi, Pokot című filmjét számos lengyel filmdíjra jelölték, és megszerezte az Oscar-nominálást is. Így a közel 70 éves rendezőnő a női filmezés egyik legnagyobb letéteményeseként is jellemezhető. Nevét a Nyugaton – már csak a keleti blokkból való származása miatt is – együtt szokták emlegetni a Mészáros Mártáéval vagy a Věra Chytilováéval.
 
 

A Békéscsabai Jókai Színház és a Bárka folyóirat éppen egy évvel ezelőtt, 2017. április 4-én drámapályázatot hirdetett a rendszerváltoztatáshoz kapcsolódóan. Közelmúltunk e meghatározó politikai, gazdasági és társadalomtörténeti eseménysorozatával, folyamatával való színpadi szembenézés bármilyen formáját lehetségesnek és jogosultnak tartottuk, így műfaji megkötésünk a pályázattal kapcsolatban nem volt.

Tovább a jokaiszinhaz.hu cikkére >>>

 

 

A tökéletes alkalmatlan emberi fogyasztásra, a tökéletes egy nagy választási csalás, egy lélektani humbug, cirkusz, mutatvány, hipnózis, ha és amennyiben nem rontjuk el. SZÍV ERNŐ ÍRÁSA.

Nagy László nézi a nonfiguratív képeket, upsz, ki is viszi át ezeket. Én?! Nagyon furcsa dolog, nincsen ember, hol az ember, hol van az, ami fenséges, ünnepi, méltó. Mi, ugye, Kondorban gondolkodunk.  A formában miféle lélek lakik? Mondjuk, 1969-ben vagyunk, a Balatonnál már sercegve sül a hekk. Táncdalfesztiválok. Prága, de csitt. Kiválaszt az ÉS képszerkesztője, Nagy László vagy hat alkotást, és aztán a lap minden számában publikáltatik egy-egy kép. Kérem, ez debütálás! Van egy nagy bérház, meglehetősen lepusztult, pereg a vakolat, mintha az idő kapargatná gyerekkézzel, pedig szemben áll a nagy, gazdag nemzeti bank, itt székel a méltóságos ÉS. Erősen különös érzés arra gondolni, hogy Nagy László kolléga volt egykor, a Laci. Előd. Hogy ez a régi fiú, mert én biztos fiúztam volna, ha akkor élek, és biztosan azt mondtam volna, de jó hogy a Pistát, azt a fiatal tanár fiút lehoztad (közölted), Lacikám, ajvé.

Tovább a revizoronline.com cikkére >>>

 

Türelemmel viselt betegség után, április 12-én, 68 éves korában elhunyt Babos Gyula Liszt-díjas jazz-zenész, zeneszerző, művésztanár.

Tovább a fiedelio.hu cikkére >>>

 

86 éves korában elhunyt Milos Forman cseh rendező, akinek a nevéhez olyan kultikus filmek fűződnek, mint a Hair, a Száll a kakukk fészkére vagy Tűz van, babám! Forman egy ideje beteg volt a felesége szerint, és az Egyesült Államokban érte a halál.

Tovább az index.hu cikkére >>>

 

A párbajt itt szavakkal vívják, és a gyilkos mondatokat ehhez mi, nézők szállítjuk.

„Beiratkoztam egy gyorsolvasó tanfolyamra, és húsz perc alatt elolvastam a Háború és békét. Oroszországról szól. Ez a Woody Allen-idézet jutott eszembe, miközben egy középiskolás osztállyal együtt a Címzett: Anyeginre vártam a B32 Galériában. Jó, az Anyegin vékonyka kötete sehol sincs a Háború és békéhez képest, de azért egy órába és egy osztályterembe sűríteni a korabeli orosz mikrouniverzumot az életét „vesztő, pazarló” felesleges emberrel, Puskin költészetével és a verses regény történetével együtt akkor sem könnyű feladat. Nem is erre vállalkoztak az alkotók, hanem arra, hogy az Anyegin apropóján a szerelemről, elsősorban a viszonzatlan szerelemről gondolkodjanak együtt a nézőkkel.

Tovább a kutszelistilus.hu cikkére >>>

 

A Permanens forradalom című kiállítás a kortárs ukrán képzőművészetet mutatja be több művészgeneráció alkotásain keresztül.
 
Az ukrán kortárs szcéna első nagyszabású magyarországi bemutatkozása különleges alkalmat nyújt arra, hogy betekinthessünk egy feszültségekkel teli ország vibráló művészeti közegébe, mely nagyrészt még mindig az európai kulturális térség vakfoltjára esik.
A kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal közös program.
 
 

Van egy indiai származású kanadai hölgy, aki nagyjából két és fél millió követőt tudhat magáénak az Instagramon. Nem zenész, nem színésznő és még csak nem is mutogatja magát lenge ruhadarabokban.
 
Ez a hölgy – Rupi Kaur – javarészt verseket posztol kép formájában, igen rövid és sokszor igen egyszerű verseket, elég visszafogott illusztrációkkal. És igen, Kaurt számtalan támadás éri a magaskultúra ilyen-olyan helyeiről, hogy amit csinál: az szar. Viszont igen kifizetődő, mondhatná erre Kaur, hiszen bemutatkozó kötetéből milliós példányszámban fogyott világszerte.
 
Tovább a kulturpart.hu cikkére >>>
 

A filmezést nem lehet elég korán kezdeni! - Akár ez is lehetne a jelszava a vasárnap délután véget ért Cinemirának, az első Magyarországon megrendezett nemzetközi gyerekfilm fesztiválnak, ami nem csak nézőként, hanem filmes alkotóként is bevonta fiatal közönségét. A fesztivál záróünnepélyén a kanadai, orosz és holland győztesek mellett magyar alkotók animációs filmjét is díjazták.

Tovább a magyar.film.hu cikkére >>>

 

Salamin Ferenc eddigi életművének vigadóbeli bemutatása a megépült épületek, tervek megjelenítésén túl az alkotótársak, valamint a tanítványok munkáinak, a közös tevékenységnek az előtérbe helyezésével történik. A kiállító életműve egységes, alkotói korszakai szervesen épülnek egymásra.

Tovább az mma.hu cikkére >>>

 

85. születésnapját ünnepli Konrád György, ebből az alkalomból köszöntötte őt a Digitális Irodalmi Akadémia, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Magvető Kiadó barátok, kollégák, művészek közreműködésével.

Tovább az irodalmijelen.hu cikkére >>>

 

Igazi felüdülés lesz a mindent elárasztó politikai aktivitás után az idei gerilla-versünnep a magyar költészet napján, április 11-én. Vigyük utcára a verseket!

A legfontosabb, ahhoz hogy részt vegyél a közös ünneplésben, jelentkezz be a www.posztoljverset.hu – oldalon (mobilról vagy más eszközről). Itt készül a közös térkép, ide várjuk a képeiteket.

Tovább a gittegylet.com cikkére >>>

 

Egyszer leesett a trapézról, ami nem tett jót neki, ezért légtornász helyett inkább világhírű zenész lett. Még az sem akadályozta meg, hogy nem tudott kottát olvasni.

Tovább az art7.hu cikkére >>>

 

Vannak véletlenek, de azért mégsem… Az, hogy Eifert János fotóművész 50 éve fényképezi a táncot, abban is van véletlen. Nem a tánc jelenti a véletlent, mert amikor fotózni kezdi, éppen táncművészi karrierjét adja fel (igen fiatalon) a Honvéd Művészegyüttesnél: a tánc felől nézve tehát a fotózásra való „átpártolás” a váratlan. Eleinte a színpadi táncművészet legkülönb megnyilvánulásai, majd – a 80-as évek közepétől – egyre inkább maga a mozduló (vagy épp megnyugvó) test, az Ember látványa kerül látóterébe. Ezt a fókuszt erősítik nála a 90-es évek közepétől (előbb játékosan tobzódva, mára pedig letisztultan) a digitális technológia által kínált lehetőségek.

Tovább a librarius.hu cikkére >>>

 
Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal