Videó


Újdonságaink




Keresés a honlapon:




Partnereink:

KUK (kuk.hu)

 

Magvető (kiadok.lira.hu)

 

DOSZ (www.dosz.hu)

 

Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal

Briliáns az ötlet, amivel Anat Gov darabja elindul. Az úristennek pszichológusra van szüksége. Ebből minden lehet.

Tovább az olvassbele.com cikkére >>>

 

Kallós Pál műveit a legkomolyabb művészeti vásárokon állították ki és számos rangos francia és külföldi (Denver, Rio de Janeiro, Tel Aviv) múzeum, többek között a budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményét gazdagítják.

Tovább a librarius.hu cikkére >>>

 

Zsille Gábor: Évtizedek óta szervezője vagy a tavaszi szünetben megrendezett Kárpát-medencei középiskolás irodalmi pályázatnak és irodalmi tábornak. Miként született ez a fontos hagyomány?
 
Mezey Katalin: A középiskolásoknak szóló pályázatot 1971-ben hirdették meg először, a sárvári Tinódi Gimnázium igazgatója, dr. Medvigy Antal kezdeményezésére. Később az Országos Diáknapok rendezvénye lett. A tágabban vett előzményekhez sorolhatjuk azt is, hogy Sárvár az 1500-as évek óta kulturális szerepéről is nevezetes: a város úrnője volt Kanizsai Orsolya, akit az első magyar nőírók egyikeként emlegetünk. 1534-ben a művelt humanista, Nádasdy Tamás nádor felesége lett, Sárvár pedig a török hódítástól szenvedő ország egyik kulturális központjává vált. Nádasdy 1534-ben iskolát, 1537-ben nyomdát alapított, mindkettő vezetője Sylvester János tudós nyelvész, műfordító volt, aki ott nyomtatta ki 1541-ben az általa lefordított első magyar Újtestamentumot. Ez volt az első magyar földön nyomtatott magyar nyelvű könyv. De 1545-től gyakran volt Nádasdy vendége a török háborúk neves krónikása, Tinódi Lantos Sebestyén költő is, aki 1556-ban ott is halt meg..
 
Tovább az olvasat.hu cikkére >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A keleti blokk országainak ellenkultúráiról láthatunk dokumentumfilmeket június 1-2. között a Premier Kultcaféban. A kétnapos COURAGE-Parevo válogatás darabjainak közös nevezője a totalitárius rendszerek kitermelte protest-attitűd, amely ugyanolyan elszánt ellenállásra sarkallta a jugoszláv művészeti progresszió alkotóit, a bolgár fővárosban élő cinefilt, a Flórián téren bandázó budapesti punkot, vagy Olga Havlová csehszlovák first ladyt.

Tovább a magyar.film.hu cikkére >>>

 

Múzeumot épített nacionalista ereklyékből, de Trianon centenáriumán nem pont úgy fognak hozzányúlni a témához, ahogy ő. Kiállítása folyamatosan utazik a világban, Magyarországon csak rövid ideig lehetett látni. Az irónia hatá­rairól, a kormány irredenta gesztusairól és a politikai művészet lehetőségeiről beszélgettünk könyve, A műhegyektől a politikai vallásig megjelenésének apropóján.

Tovább a magyarnarancs.hu cikkére >>>

 

Fehér Renátó új kötetéről, a költészet napjára megjelent Holtidényről Mohácsi Balázs kérdezte a szerzőt.

A kötetcím Kálnoky László azonos című versére utal, sőt, a címadó vers – amelyet a Jelenkor közölt a 2017. októberi lapszámban – pedig kölcsönzi is kezdősorait a Kálnoky-versnek. A szemfüles olvasót nem lepheti meg, hogy fontos számodra Kálnoky, hiszen esszét is írtál a lírájáról. Ám Kálnoky – vagy Vas, vagy Zelk – nem számít manapság közkézen forgó, gyakran olvasott szerzőnek. Téged mi vezetett ehhez a lírához, és mi tartott ott?

„Mit akar e sok álnok itt?! / Olvassunk inkább Kálnokyt!” – ez az iránymutatás még a Petri-olvasás közben jött szembe velem, és az viszonylag hamar beláthatóvá vált, hogy milyen nagy hatást gyakorolt akár Petri, akár Tandori pályájára Kálnoky László. Izgalmas volt először az ő fénytörésükben nézni vissza erre az addig nagyon felületesen ismert költészetre, hogy aztán nemsokára önjogán nyomjon meg a súlya. (Emellett felmérhetetlen az a munka, amit Kálnoky a világlíra magyarra fordításában elvégzett, s noha – a mindent eredetiben olvasás országában – szokás magabiztosan borongani azon, hogy mennyi minden nincs meg magyarul, ami igaz is, de például éppen Kálnoky által is férünk hozzá remekművekhez.)

Tovább a jelenkor.net cikkére >>>

 

 

Az alábbiakban következő írásom címe két forrásból táplálkozik. Az elsőt maga a szerző, Balázs F. Attila kínálta fel, mert az ugyancsak a szlovákiai ART Danubius Kiadónál 2016-ban megjelent válogatott műfordításkötetének ezt a címet adta: Kis Odüsszeia. De segítségemre volt a címválasztásban a költő, prózaíró, műfordító, lapszerkesztő és kiadóigazgató szerző életrajza és életmódja is. Az, ahogyan minden időben képes – Odüsszeuszhoz méltóan – életteret változtatni, hosszabb-rövidebb időkre.

Tovább a szorosko.eu cikkére >>>

 

Aki nem tudná: a Circlesongs a Sonynál jelent meg, műfaji besorolása: komolyzene.

Nem tudom, rajongói mennyit tudnak McFerrin sokoldalúságáról. Mármint nem előadó teljesítményének sokszínűségéről, amit elsősorban felvételeiről ismerünk, hanem arról, hogy mennyi tudásanyag és milyen maximalizmus rejlik produkciói mögött. Mondhatjuk, nem tartozik a közönségre – de a „szakmabeliekre” feltétlenül.

Tovább az art7.hu cikkére >>>

 

Itt látható ugyanis június 3-tól a KOGART és a Tornyai János Múzeum közös rendezésű Vásárhelyi művészélet 1900-1990 című gazdag, mintegy másfélszáz festményt, szobrot és grafikát felvonultató kiállítása.

Tovább a kulturpart.hu cikkére >>>

 

Lemezcsempészet a Szovjetunióba, Rocky Romániában, punk, szamizdat, ’68: többek között ezekről a témákról láthatunk történeteket június 1-2-án a Courage Parevo Nemzetközi dokumentumfilm-fesztiválon a Premier Kultcaféban. Ennek kapcsán beszélgettünk szamizdatról, melegségről, és a kezdeményezésről Takács Máriával, a fesztiválon is szereplő Meleg férfiak Hideg diktatúrák című film rendezőjével és Scheibner Tamással, a fesztivált szervező Courage tudományos gárdájának egyik kutatójával.

Tovább a librarius.hu cikkére >>>

 

A facebook-élet, a személyes találkozásokat sokszor kiszorító virtuális kapcsolatok korában a színház élő valósága felértékelődik.

Lakásszínház, színházi nevelési előadás, részvételi színház, interaktív színházi tárlatvezetés… A Bohócok a Láthatáron Csoport előadására mindegyik igaz, de nem hiszem, hogy a szakszerű vagy kevésbé szakszerű fogalmak túlságosan hívogatóan hatnának a terminológiában elmélyedni nem kívánó nézőkre. Az Én, te, mi egyszerűbben fogalmazva színházi társasjáték a párkapcsolatokról.

Tovább a kutszelistilus.hu cikkére >>>

 

A vizuális akusztika/zene kapcsán olyan szerkezetileg összeépített, megalkotott intermédiaművekről beszélhetünk, ahol a kép és hang egyformán fontos szerepet kap, szimultán módon épülnek, meghatározzák egymás működését. Ennél a sajátos alkotási kifejezési formánál, tehát a zenei szerkezet meghatározó. A hang/zene különféle módokon transzformálható vizuális megjelenéssé, és megfordítva a folyamatot; a vizuális elemek konvertálhatók hanggá.

Tovább az ujmuveszet.hu cikkére >>>

 

A versek anyaga – nehéz emberi sorsok — akár novelláké is lehetne, a szokatlan és merész képzettársítások viszont igazi költői gondolkodásra vallanak, és nagy műveltséganyagot (néha-néha nem könnyen követhető utalásokat) sodornak magukkal. – A hónap szerzője, Rakovszky Zsuzsa bemutatja: Nagy Zsuka költőt.

Tovább a litera.hu cikkére >>>

 

Azon kívül, hogy a Y.EAST fesztivál betekintést enged a cseh, lengyel és szlovák színház legfrissebb irányzataiba, igyekszik több szemszögből is ránézni a modern női szerepekre. Teszi mindezt kortárs előadásokkal és klasszikus darabok újraértelmezésével június 21-től 24-ig a Zsámbéki Színházi Bázison.

Tovább a felonline.hu cikkére >>>

 

 

A Magyar Művészeti Akadémia intézményében, a Műcsarnokban már hagyománya van annak, hogy a nagyformátumú kiállításokon neves művészek is tartanak tárlatvezetést. A május 22-én este rendezett tárlatvezetés azonban minden tekintetben rendhagyó és exkluzív volt, hiszen John Malkovich amerikai színművész személyesen mesélt a jelenlévőknek arról, miként készültek Sandro Miller fotográfus Malkovich Malkovich Malkovich | Tisztelet a kamera mestereinek című tárlatához a felvételek. A program végén Kucsera Tamás Gergely, a köztestület főtitkára a Műcsarnok néhány reprezentatív művészeti kiadványát nyújtot
 

 Fehér Renátó idén megjelent verseskötete, a (címében korszakot jelölő) Holtidény három mottóval indul. Három európai klasszikus, egy regény-, egy drámaíró és egy költő szövegrészletével. Mindegyik a várakozás terméketlen voltára, az idő, az életidő, s így az életünk elvesztegethető természetére figyelmeztet.

Tovább a kulter.hu cikkére >>>

 

Magyarország piacvezető out-of-home médiavállalata, a JCDecaux második alkalommal hirdeti meg novellaíró pályázatát: a vállalat ezzel szeretné tartalmasabbá, kellemesebbé tenni a várakozást s népszerűsíteni a kortárs irodalmat és az olvasást. A pályázat magyar irodalmi életben betöltött szerepéről és az alkotókedvre gyakorolt hatásáról Samu Tímeával, a JCDecaux Hungary Zrt. társ-vezérigazgatójával beszélgettünk.

Tovább a kortarsonline.hu cikkére >>>

 

Sir John Eliot Gardiner és együttesei új Bach-kantáta-körútjuk során hozzánk is ellátogattak, és május 16-án négy kompozíció előadásával kedveskedtek nekünk a Zeneakadémián. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.

Tovább a revizoronline.com cikkére >>>

 

Idén másodszorra rendezi meg a műtárgy.com a Műtárgyak Éjszakáját, az egyik legizgalmasabb nyárindító művészeti programsorozatot. A háromnapos, június 7-9. között zajló esemény, számos olyan különlegességet is kínál, melyek a művészet határterületein mozognak.

Tovább a mutargy.com cikkére >>>

 

Május 17-én került megrendezésre az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézete és az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport szervezésében a Mire jók a média- és kultúratudományok? Egy kézikönyv munkálatai című konferencia, amely egy hamarosan megjelenő média- és kultúratudományi kézikönyv (Kricsfalusi Beatrix – Kulcsár Szabó Ernő – Molnár Gábor Tamás – Tamás Ábel [szerk.]: Média- és kultúratudomány. Kézikönyv. Ráció, Budapest, 2018) munkálatait mutatta be, valamint adott ízelítőt a kötet tartalmából. Régi tartozását törleszti ezzel a hazai tudományos élet, hiszen míg a német és az angol nyelvterületeken már számtalan ilyen kézikönyvet forgathatnak kézbe az olvasók, a régióban magyar nyelven jelenik meg először ilyen jellegű munka.

Tovább a muut.hu cikkére >>>

 
Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal