VideóA KMI Szerzőbár videója Keresés a honlapon: |
Galéria
Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal
Ezen a héten Getto Márton, szabadúszó fotográfus képeiből válogattunk. "Figyelmem a Pécsi Művészeti Gimnáziumban töltött éveim alatt a fotográfia felé fordult. Érettségi után, színi tanulmányaim közben televíziós operatőrként dolgoztam, majd egy modellügynökség fotóműtermét vezethettem." "2019-es önálló kiállításom után meghívást kaptam a Kispesti Helikon Kulturális Egyesületbe. A kiválasztott témáim között kiemelt szerephez jutnak az épített környezethez, ha nem is mindig kifejezetten az épületekhez, de mindenképpen a terekhez, a városhoz vagy városrészekhez kapcsolódnak. A képek mindig az adott helyszínen készülnek el mindenféle utólagos számítógépes "manipuláció" nélkül. A fotóművészetben leginkább az absztrakt, festményszerű alkotások létrehozása foglalkoztat. Művészeti törekvéseim mellett fotóriporterként, operatőrként dolgozom. Ami az elmúlt évben meghatározó volt számomra, hogy tagja lehetek a frissen megalakult pécsi barátokból álló EMEZEK művész csoportnak, ami egy egészen új dimenziót nyit ki a közösen való gondolkozással és művész telepeken való részvétellel."
Tovább Getto Márton galériájába >>>
Körtvélyesi László: Kortepan 1.
Szabadúszó fotográfus, a Mecseki Fotóklub és a Focus csoport tagja. Fotózza a siklósi művésztelep életét, munkáikat. Aktfotóiról ismert szélesebb körben, de készít műtárgyfotókat, reklámfelvételeket, pécsi városképeket földről és levegőből egyaránt. Hosszú ideje dokumentálja a magyarországi németek életét, szokásait.
Tovább Körtvélyesi László Galériájába >>> Stekovics Gáspár fotója Ezen a héten Stekovics Gáspár nyár ihlette balatoni képeiből mutatunk be válogatást.
Tovább Stekovics Gáspár Galériájába >>>
Ferling Szonja: Ének az esőben
Ezen a héten Ferling Szonja meseillusztrációiból válogattunk.
Mindig is rajzoltam, amióta csak az eszemet tudom. A rajzolást mindig csak játéknak tekintettem, nem terveztem vele komolyan. Irodalmár, író, költő szerettem volna lenni.
Tovább Ferling Szonja Galériájába >>> Fűkő Béla: A fény ára
"Olyan nyilvánvaló gondolatokat szeretnék felmutatni, melyek a kollektív tudattalannak rejtett titkaira hívják fel a figyelmet, és elkísérik a szemlélőt akár egy életre. A folyamatos szemlélődés, az újból és újból való rácsodálkozás a létre, ihlette jelenlegi munkáimat. A tapintható, spirituális energiával rendelkező, meditációs objektum megfigyelése nagyon személyes tevékenység. Remélhetőleg, talán éppen ebből a személyes megmérettetésből kifolyólag, a szobrokba kódolt élményeim a pillanatnyi örömön túl a szemlélődés maradandó tárgyává válhatnak." (Fűkő Béla)
Tovább Fűkő Béla Galériájába >>> Böszörményi István: Szerelmeskép
Ezen a héten Böszörményi István, Pécsett élő képzőművész munkáiból mutatunk be válogatást. Kedvelt területei a szobrászat, az ábrázoló kisplasztika és a festészet. Festőként elsősorban a színek plaszticitásával foglalkozik. E folyamat kezdete a Keserü Ilona által kezdeményezett Színerő kurzusra tehető, mely azóta is rendszeres kiállításokkal mutatja be a pigmentekkel kapcsolatos kutatásokat. Ez volt a magyar festészettörténet talán legfontosabb kiállítás-sorozata. A kurzuson Böszörményi elindított egy alkotói magatartást, melyben gyönyörű modellek élettől való elszakadását ábrázolja olyan térben, melynek kiterjedését a felrakott színek alapján a kép nézőjének kell elképzelnie. Ahogyan egy ember igen sokféle helyzetben ábrázolható, úgy egyetlen emberi helyzet is sokféle imaginárius térben képzelhető el. Böszörményi a színek faktúrájával ehhez a térhez ad sejtést, így képei előtt sétálva az az arcok domborulatait és elképzelt tereit is mozgásban láthatjuk. S bár a folyamat kezdete meghatározható, a vége beláthatatlan: ugyan végesen meghatározható egy arc kiterjedése, ám végtelen tér vesz minket körül. Emiatt az alkotó lezárta a motivikus lehetőségeket egyetlen irreális motívumra: a szuicidra mint emberi tettre. Az öngyilkosság tematika a halállal való pozitív azonosulás allegóriája. Felfokozott pillanat, beteljesülő vágy. Böszörményi legtöbbször saját fotókról dolgozik. A háttérben lévő korábbi képek közt rögzülnek az újak, melyek nyomokban a festményeken is megjelenhetnek. Ily módon a néző akár kronológiai sorrendbe is állíthatja a műveket. A háttérben lebutítva megjelenített motívumok akár jobbak is lehetnek, letisztultabbak az eredeti ábránál. Ez a motívum azonban inkább egy fedőtevékenység. Az igazi tevékenység egy végtelen performance, melynek lényege a tér színnel való sejtetése, a dimenzionális gondolkodás fejlesztése.
Tovább Böszörményi István Galériájába >>>
Ezen a héten ismét Székelyhidi Zsolt íróportréiből mutatunk be 6 fotográfiát.
Papp Ákos: Nyárindító 5.
Ezen a héten Papp Ákos nyári hangulatú képeiből mutatunk be válogatást.
Major Judit: Zöld út fahasáb plasztika letraszettel (2016) Ezen a héten Major Judit azon munkáiból mutatunk be válogatást, ahol a művésznő saját verseinek illesztési pontjait keresi képzőművészeti projektjeivel. A munka 1989-ben kezdődött, és jelenleg is tart.
1. Major Judit: Képvers tárlat, halszemoptikával, 1995 TERMÉKETLEN ZAJÁBA Terméketlen zajába Zuhant a város, És én, tétován Állok a peremén…
2.
Major Judit: Vers pausz hengeren, 2016
TALÁLKOZÁS ERNEST TATAFIORÉVAL Hunyorgó szemmel mérte végig a kávéház asztalánál. Magokat érintett, fák sarjadtak belőlük. -Hátha őt küldték a finom, rejtjeles üzenettel…
3. Major Judit: Zuhanó angyal, 2016
ZUHANÓ ANGYAL Levelek szárnya bólogat, lilás ég szüremlik az est-száraz ágakon át- zuhan, zuhan az angyal… Levelek szárnya hull hideg kezekkel reszket mélabús, halvány szemekkel, arcra hullt…Istenem! Arcra hullt az angyal.
4. Major Judit: Kerámia plasztika, betűnyomda,
olajraku, 1989
5. Major Judit: Vers szivacson, 2016
MARÉKNYI FÖLDBEN AZ ÖRÖKLÉT Maréknyi földben az öröklét, magvai súlyos színek. Füstjében a babság zöldell, és aranylanak a füvek. Kioldó rózsák aljában bölcső, száraik tövén megül a pára. Végtelen törzsekben érik az örök csend, és édes olajként, simul az ága.
6. Major Judit: Kerti kézmosás
Kopott deszka, pausz, vízüveg, 2016
KERTI KÉZMOSÁS Egy kerti kézmosás a féltető alatt…lavorban, ahol szappan és törölköző van. Fémes koppanás, a kanna alja, és vele a kézmosás összes csepegő, csorgó, lágy hangja. Mint bepaszpartúzott akvarell, -mi helyét a nappali fő falán nyeri el-. Szép és patinás a pillanat, Hmm a kinti kézmosás és a pirkadat… Vagy estefelé kertes-fáradt izomlázzal, tán délután ábrándos, lassú szertartással. Locsbolás és öröm, A szappan illata bőrömön. A törölköző se mindegy, Érdes-puhán ölel, mint a családi rend! Igen. A napszagú törölköző az utolsó mozzanat, a kerti kézmosásban, a féltető alatt!
7. Major Judit: Zöld út
fahasáb plasztika letraszettel, 2016
A NÖVÉNYEK LÁM ÉGIG HAJOLNAK Habzó munka, és nehéz utak… Míg a csendes matatás naplód Lapjai közt, csak egy pillanat. Egymásnak feszülő rendek, s a feltörő nyári zöld örökkévaló, töretlen akarattal. Belül a világ, s porszem odakint… -Mégis, a börtön legkeményebb.- Némán nézed, békés egykedvűséggel, Hogy a növények lám, a hatatártalan égig hajolnak.
Rigó István: Kisplasztika Ezen a héten Rigó István kisplasztikáiból válogattunk. Rigó István szobrászatának anyaga a kő, a bronz és a fa. Kisplasztikákat, kisszobrokat és megbízásra köztérre kerülő monumentális alkotásokat, ill. portrékat készít. Autonóm munkái elvont, formailleszkedéseket és formaáthatásokat teremtő, mozgások és erők által deformálódó palástok és testek meditatív árnyaltságú kompozíciói.
Makra Zoltán: a_series_1
Ezen a héten Makra Zoltán festőművész alkotásaiból válogattunk.
Makra Zoltán műtípusai a továbbgondolt absztrakció lehetőségeit kínálja fel, geometriái a valóság és az illúzió sokszor összemosódó határán egyensúlyoznak. Számára nem a valóság újrateremtése, új vizuális struktúrák létrehozása az elsődleges szempont. Geometrikus formái nála a perspektíván edződött látás rossz szokásait használják fel arra, hogy zavarba hozzák a befogadót. Előszeretettel játszik az elmosódó kontúrokkal, a különböző minőségű felületek egymás mellé helyezésével, ami a kompozíciónak kollázsszerű összhatást kölcsönöz. Sokkal inkább a képi-vizuális rendszerek összefüggéseinek felfedezése, az egyes kapcsolatok láttatása és az ezekkel való játék jellemzi munkáit. Olyan új formákat, sík- és tér transzformációkat igyekszik kialakítani, ahol az alkotó az elemekre, elemi struktúrákra bontott képtárgyon belül szabadon garázdálkodhat. A geometria fontos szerepet tölt be a fotó alapú önábrázolás során is. Az önportrékon elhelyezett mértani testek, mértani összefüggések nem csak a képtárgy szintjén hoznak létre új típusú viszonyokat, hanem az egyes részletek hangsúlyozása, kiemelése szempontjából is fontos szerepet játszanak a kialakuló térképzetek. Az alkotó olyan “csatatérnek” tekinti saját portréit, ahol nem egyszerűen lejátssza a mindennapi küzdelmeit, – hanem a fotó válik számára azzá a hellyé, ahol saját pszichéjével szembesül, s a művészet létrejön.
A most megjelenő sorozat összefoglaló címe: A BEOJTOTTSÁG, avagy hogyan alakulnak a kész művek idővel egy másik munka részévé, és élnek abban tovább.
1. A sorozat első darabja egy portrétanulmány, ahol a színes masszák ötvözhetőségét tanulmányoztam, 1990-ben, a Siklósi Mesteriskolában. A szobor később velünk volt költözéseinkben, fekvő kerti tárggyá lett, bokrok alján élte önálló életét (Pécsett, majd Palkonyán).
2. Fotó, keretben. Ez a munkám szerepelt 1998-ban a Kettős spirál című kiállításomon, melyet Keserű Ilona nyitott meg Pécsett, a Gebauer Galériában. Ez egy fotósorozat kiemelt darabja. Az első kerti installációm lírai dokumentációja, különböző évszakokban. Témája a gyász; szereplője a 90-ben készült fejszobor.
3. Ismét eltelt húsz év, a fejszobrot ábrázoló fekete-fehér fotósorozat hat további darabja felbukkant a „műtermi komposztból” új jelentéstartalmakkal kapcsolódva az aktuális felvetésekhez; 2019-ben egy hármas oltárt idéző „ready-made” –alkotás része lett, a Jelenkor c. csoportos kiállításon. A kiállítás életre hívója és kurátora: Pinczehelyi Sándor.
4. A beojtottság folyamata még zajlik! Az iskolai művésztelepen, 2019-ben készült printekkel és egyéb „nyomdai melléktermékeimmel” újra elkezdett együtt rezegni az egyik fotó, és grafikai jellegű, monokróm fotómontázs lett belőle. Egyéb, hasonló munkáimmal együtt a „Tereim, kertek és szobák” – című gyűjteményemben, annak állandóan alakuló kompozíciós folyamatában jelen pillanatban épp így él ez a mű, 2023-ban.
Papp Ákos fotográfiáinak 10. sorozatába hat koratavaszi képet választottunk. A szerző az alábbi gondolatokkal ajánlja fotóit: "Nekem mindig valamilyen történet jut eszembe e koratavaszi képeim nyomán. Pontosan emlékszem az elkészítés pillanatára, a helyszínekre is. Fények, árnyak, színek, természetesség, parányi foltok, billenések - bármi is legyen a fókusz, kit így, kit úgy szólítanak meg. Ezeket a képeket egybetartozónak éreztem a hangulatuk okán. A madaras kicsit eltér a többitől, de mégis illeszkedik közéjük, pont a másságával. Amúgy is szeretem, ha van egy kis tökéletlenség a képeken vagy a sorozatban. Nem mesterséges ez, hanem olyan, mint az élet."
Szabó Áron: Kísérlet, beton Ezen a héten Szabó Áron munkáiból válogattunk. A művész kedvenc kísérleti témája a beton és a bronz együttes használata.
Ezen a héten Szentgyörgyi Adél, a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum végzős növendéke munkáiból mutatunk be válogatást.
Székelyhidi Zsolt fotográfiáinak 6. sorozatában újabb öt íróportrét láthatnak olvasóink.
Korányi Mátyás mobilfotóinak 3. sorozata a budapesti lépcsőházak hangulatát idézi meg.
Mórotz Krisztina: Sóhajok Mórotz Krisztina fotóinak 7. sorozatába a várakozás hívószó köré csoportosítva válogattunk.
Fotó: Cseri József
Csei József fotográfiáinak VI. sorozatába portréfotóiból választottunk.
Szelényi Anna műveiből válogatott 6. sorozat címe: Jég és szenvedély.
Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal
![]() |