VideóAz Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója Keresés a honlapon: |
SzemleÓbuda egyik legszebb részén, az Árpád híd lábánál megbúvó Óbudai Társaskör múlt század eleji hangulatú épületegyüttesére néz a PONT Kiadó negyedik emeleti irodája. A kiadó alapítását Szávai Géza író kezdeményezte, miután 1989 elején kislányukkal, a 6. osztályos Eszterrel követték Erdélyből a már egy éve Budapesten kórházban gyógykezelt Ilonát. Házastársak és munkatársak, ritka egyetértésben „működnek” mindkét területen. Rendkívül érzékenyek a kisebbségiek és a hátrányos helyzetűek kultúrájának bemutatására, legyen az határon túli magyar irodalom, roma kultúra, vagy gyerekekről szóló szakirodalom. Tovább a konyv7.hu cikkére >>> Nemzetközileg elismert rendezőnk évek óta elsősorban külföldön dolgozik, s így minden hazai bemutatója fontos színházi esemény. Nemrég mutatták be rendezésében a kétestés Faustot a Katona József Színházban: az előadás négy díjat is kapott a Színházi Kritikusok Céhétől. Emellett a rendező a legjobb drámaíróknak járó Szép Ernő-jutalmat is megkapta „experimentális, égető társadalmi kérdéseket felvető színpadi szövegeiért”. Az általa alapított Krétakör társulattal világsikereket ért el. A Fidesz-kormány azonban drasztikusan megvonta a hazai független színházak támogatását, a szakmai kuratórium által megítélt összegeket az EMMI önhatalmúan továbbcsökkentette. A Krétakör vezetője tiltakozásként tavaly lemondott az állami támogatásról. Jelenleg honlapjukon a nézők segítségét kérik fennmaradásukhoz. A rendező a 168 Órának arról is beszélt, milyen alternatívák közt választhat ma egy magyar értelmiségi. Tovább a 168ora.hu cikkére >>> Állandóságot próbálnak teremteni abból a kiszámíthatatlan káoszból, ami számukra a világ. De hát a világ olykor másoknak is ilyen. Mit látnak, milyen összefüggéseket teremtenek az autizmussal élők? Tovább az artportal.hu cikkére >>> Bethlenfalvy Ádám színész-drámatanár, műfordító és rendező a Trafó kortárs művészeti beavató programjáról, a Gondolat Generátorról mesélt. A projekt féléves rendszerben kínál foglalkozásokat az előadásokhoz kapcsolódóan (most a Felülről az ibolyáthoz, a Két nőhöz, a „there’s an elephant in every room…”-hoz, a Nyúzzatok meghez, Te egyenes vonalakkal álmodtál, én görbékkel, amelyeknek savas árnyékai voltakhoz). Tovább a trafohou.se cikkére >>> A magyar világzene dojenje természetesen maga Bartók Béla, aki egész kultúrkorszaknyi távlatra meghatározta a népzenéhez való hozzáállást, most azonban nincs lehetőség ezen a nyomvonalon haladni, így nagyot ugrunk a 70-es évekbe, ekkortájt indult be ugyanis egy városi fiatalokból álló kör, akik nem feltétlenül egységes szemlélettel álltak a folklórhoz, de megteremtették az alapokat arra, ami aztán az első táncházakba, majd több irányba is kinőtte magát. Sebő Ferencék és a Muzsikás az indulást követően hamar önálló utakra leltek – Sebő a népzene egyik meghatározó teoretikus tudósa, valamint saját folkzenei formát és formációt létrehozó gyakorló muzsikus. A 70-es években és 80-as évek nagy részében is szinte kizárólag az állami lemezcég, a Hungaroton adott ki nép- és világzenei albumokat. Tovább a dalszerzo.hu cikkére >>> Telmo Pieper gondolt egy merészet és huszonévesen elővette a négyéves korában készített rajzait, hogy képzőművészként újraalkossa őket. Milyen lenne a világunk, ha hasonlítana a gyerekkori rajzainkra? Valami ilyesmi. Tovább a gittegylet.com cikkére >>> A kötelező olvasmányok kérdése hosszú ideje vita tárgyát képezi az oktatásban, és rengeteg ellentétes véleményt olvashatunk a téma kapcsán. Az archaikus, mára már nehezen érthető szövegeket sok támadás érte ugyan, mégis a mai napig az általános műveltség fontos részeként tartja számon őket az ortodoxia. A témában Áfra János költő-szerkesztő-műkritikussal készítettünk interjút. Tovább a lumens.hu cikkére >>> Nem alapítja újra a józsefvárosi önkormányzat a Bárka Színházat, a teátrum a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez kerül – olvasható a mai Magyar Nemzetben, és elsőre bizony elfacsarodik a szívünk, hiszen mégiscsak egy színház végleges megszűnéséről van szó. Bár, ha jobban belegondolunk, már egy ideje sejteni lehetett, hogy ez lesz a vége. Csak nem kellet volna eddig halogatni a döntést. Tovább a valasz.hu cikkére >>> Szabó Klára Petra kísérletező alkat, minden új munkájában, sorozatában vagy a mediális, vagy a korábban tőle megszokott tematikus kereteket feszegeti, tágítja. Évek óta van alkalmam együtt dolgozni vele, figyelemmel kísérni a munkáit, de újra és újra meglep. Mikor új sorozaton dolgozik, soha nem tudni, hogy tízméteres papírtekercsre applikált virágszőnyeg, akvarellekből készített animáció, helyspecifikus installáció vagy akvarell-kollázs születik-e majd legközelebb. Mindig meglepi a közönségét is, s mindig mer eltávolodni a számára ismerős közegtől, médiumtól, s nem utolsósorban saját korábbi munkáitól is. Ez a fajta művészi szabadság inspirálja és viszi előre. Ami mégis összeköti ezeket a munkákat, az a finom szenzibilitás, konceptuális szemlélet, s a jelenségek és emberek – itt elsősorban portréi alanyaira gondolok – egyszerre pontos és analitikus megfigyelése, megközelítése. Tovább az ujmuveszetfolyoirat.hu cikkére >>> Tejszobor című kötetéért nemrég az Erdély Magyar Irodalmáért Alapítvány Debüt-díját kapta Láng Orsolya. A beszélgetés ennek apropóján indult el az éterben – így sikerült digitálisan közel hozni az eirodalomhoz a jelenleg Budapesten élő szerzőt. Tovább az eirodalom.ro cikkére >>> A Mentőexpedíció (The Martian) a botanikusok kedvenc sci-fije lesz, de rajtuk és az ezermestereken kívül másoknak is érdemes 3D-ben megnézni moziban, a szép képek miatt. Monodráma a Marson, izgalom a Földön – bepillantunk a kamerák mögé is. Tovább a gittegylet.com cikkére >>> Nem mindenki tudja a jelenlevők közül, hogy Szepessy László kollégám jóvoltából, és persze azért is, mert szeretem a festészetét, én már hosszú évek óta Aknay János képei között járok-kelek a Kós Károly Akadémia Alapítvány székházában. Nem csoda, hogy verseimbe is beszivárgott ez a művészet, amelyet a műkritikusok a posztgeometrikus irányhoz sorolnak, de engem éppen ellenkezőleg, az időtlensége ragad meg. Tovább a barkaonline.hu cikkére >>> Egy évvel Borbély Szilárd 2014. február 19-én bekövetkezett tragikus halála után, 2015. március 20-án a debreceni DESZKA Fesztiválon beszélgetést tartottak a szerző színpadra szánt és nem színpadra szánt, de oda is eljutott műveiről. Tovább a kutszelistilus.hu cikkére >>> Működésének hatvanötödik évfordulóját ünnepli a Móra Kiadó, amelynek gyermekkönyvei – mint például az Ablak-Zsiráf vagy a Cini-cini muzsika – több generáció számára alapművek. Janikovszky János, a kiadó vezérigazgatója lapunknak kifejtette, hogy a rendszerváltás után jogilag és szellemi értelemben is átalakult a piac, ám a Móra és szerzői lépést tartanak a korral. Tovább a magyarhirlap.hu cikkére >>> Mint minden évben, idén is sikerrel zárt az Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásár. Ugyan ezúttal sem körvonalazódott egyértelműen a rendezvény jellege: hogy szakmai vásár vagy kiállítás-e inkább, de mindkét téren jó évet zárt a művészeti programsorozat sokszínű anyagával, élő performanszaival, kerekasztal-beszélgetéseivel és művészetpedagógiai programjaival. Mondják, Zalában az irodalomnál hagyományosan erősebb a képzőművészet. S hogy Zalában a prózánál erősebb a vers. Az utóbbi időszakban megjelent könyvek tán ezeket a sztereotípiákat is lebontják. Tóth Imre A kert és más novellák című friss könyve felett beszélgettünk aranykorról, szellemről, belső világról, sikerről. Kalef címmel írt regényt Berta Zsolt író, aki édesapja révén első kézből hallotta és élte meg, hogyan is emlékeztek 1956-ra és lázadoztak közben a rendszer ellen a hatvanas évek fiataljai, köztük a Kalef galeri tagjai. Berta apja felfüggesztettet kapott, aztán a rendszer tönkre is tette az életét. Az íróval személyes örökségéről, '56-ról, nemzetről, összetartozásról és annak hiányáról beszélgettünk. Interjúnk. Tovább a mandiner.hu cikkére >>> A szülőhely elhagyása, az elvágyódás és útkeresés áll Pilló Ákos fotográfus és dokumentumfilmes új fotóválogatásának középpontjában. Pilló is egyike azoknak a boldogulásukat kereső vidéki fiataloknak, akiket gyermekkorukban az otthonukhoz láncoltak, majd távozásra kényszerítettek a parlagon hagyott térség szűkös lehetőségei. Három éve emlékezetes lépés volt, amikor letiltottad műveid sugárzását, mert nem értettél egyet az MTVA-ban végrehajtott „tartalmi profiltisztítással”. Azóta az ügy természetéből adódóan nem hallottunk a fejleményekről semmit. Azóta is tartod magad ehhez? Megkeresett egyáltalán valaki azzal, hogy „De, Bandikám, térj már jobb belátásra!” Tovább a barkaonline.hu cikkére >>> A szinte teljes egészében néptáncos elemeket felhasználó koreográfiát időnként már-már burleszkes jelenetek oldják-színesítik, helyet adva a humornak is. A látványos, sokszereplős táncok, az ismétléses szerkezetek, a visszafelé lejátszott filmet idéző visszapörgetett jelenetek végig megtartják az előadás lendületét. Tovább a tanckritika.hu cikkére >>> |