VideóA PécsTV videója Keresés a honlapon: |
Korányi Mátyás: Kommandó
Kommandó
Néha, mikor reggelig ébren vagyok, fél hétkor lemegyek a közértbe, mintha normális ember lennék, aki bevásárol, mielőtt elindulna dolgozni, felöltözöm, megetetem a nyulat, kint világosodik, december első hete van, mínusz két fok, még a lakást se kell gondosan bezárni, mindjárt visszatérek, ráfordítom a reteszt, villanyt, computert fel- és bekapcsolva hagyom, ebben a téli időszakban szeretek leginkább egész éjszaka ébren maradni, dolgozni verseimen, egy monitor ablakán át megfigyelni a világot, az embereket, sütni való gesztenyét vásárolok és almás háromszöget, veszek egy ayran-t (török ivójoghurt), tejet és néhány banánt is, van még otthon egy kis maradék oldalas, két napos kenyér, veszek egy kisebb fürt paradicsomot, akciós, erre még jut a pár ezer forintból, amit jelenleg tulajdonlok, milliós adósságaim háttérbe szorulnak, banki hitel, számlák, adók és kölcsönök, alig vannak az utcán, minden kora reggeli szürkeségben úszik, a közértben sincsenek sokan, rövid a sor, fizetek, hamar végzek, visszasétálok a lépcsőházhoz, útközben megsimogatom a szomszéd kutyáját, akit sétálni hozott le az idősödő nő, néhány éve hunyt el a férje, váltunk néhány szót, ezt leszámítva mindenhol csend van, utcán, lépcsőházban, közértben, autók is alig járnak, és az emberek is csendesebbek az élet újrakezdésének áhítatában, kora reggel van valami tiszta lappal indulás érzése, mintha az ember kialudná magából bűneit, hazaérek, megsimogatom a nyulat, akció- filmekben ilyenkor szólal meg a csengő, vagy kopognak a visszovonult, alkoholista nyomozó ajtaján régi kollégái, és kérik fel egy kényes, kínos ügy megoldására, amit nem akar elvállalni, aztán a kötelességtudat, a lelkiismeret és valami személyes ügy, kapcsolódási pont révén mégis belekezd a magánnyomozásba, közben beláthatunk a magánynemezisbe, nálam azonban nincs félhomály, félig lehúzott redőnyök, film noir hangulat, jókedélyű vagyok, akár egy dolgos ember, megkeresem a legélesebb kést a fiókban, beirdalom a szelídgesztenyéket, elmosogatom a tegnapi tükörtojástól sárgálló serpenyőt, megszárogatom egy darab wc- papírral, bekapcsolom a főzőlapot, indukciós, sütni kezdem a gesztenyéket, eszek egy banánt, közben megnézem a google-ben, mit jelent az, hogy indukciós főzés, hogyan működik, mi a lényege, egész pontosan mit jelent az indukció szó, eközben válaszolok néhány messenger üzenetre, amik még tegnapról maradtak telefonomban, hadd lássák barátaim, rokonaim is, milyen szorgalmasan élek, korán fent vagyok, ezzel nem hazudok senkinek, valóban fent vagyok, korán, hogy alvás előtt vagy után, ez már részletkérdés, ha költő vagy, megtanulod a jótékony hazugság műveleteit, mert a huszonegyedik században a költészet egy nehezen érthető és magyarázható szakma, például, hogy vannak, akiknek a gondolkodás, a körültekintő figyelem, a belső radarok folyamatos kezelése, pásztázása és szemmel tartása munkaköri kötelességük, nemcsak az erőszakszervezetek vagy a védelemmel foglalkozó vállalatok velejárója az őrködés, katonákhoz hasonló rendszerben létezik, él művészek sokasága, állandó készültségben, él - ezt vonatkoztathatjuk az élességre is, gyakran ezen múlnak a dolgok, a tisztánlátás, hogy minél pontosabban el tudjuk választani a jót a rossztól, mint ahogy a szolgálatáról jelentést adó őr jelentését is használhatjuk metafizikus értelemben, őr vagyok, sokféle jelentéstartalma lehet ennek a szolgálatról leadott jelentésnek, őrködnek a művészek, ha bármi említésre méltó történik, azonnal jelenteni tudják, fontos szó az, hogy méltó, a lélek változékony terepén kommandózva intézi had- és belügyeit a látszólag magányos farkasokból álló elitalakulat, se egyenruha, se parancsszavak, mindenki tudja a dolgát, viszont hogy mi szerepeljen a jelentésben, ez időnként bizonytalan, meggondolást igényel, például ha egy apró, fehér nyúl havas tájon kiugrik egy bokorból, megrázza magát, hogy bundájáról a fagyott jégkristályok szerteszét szálljanak, ettől megváltozik bundája színe, jelentse-e az ember az eseményt, a változást, vajon mi ugrasztotta ki a kis nyuszit, a távcső modern hipernagyításában minden jégkristály szivárványfényű, kaleidoszkópszerű, vajon csak ételt, rágcsálnivalót keresett? nem kell ellenségképeket gyártani, a művész pontosan tudja, hogy a világ, normális esetben, ellene dolgozik, feltéve, hogy nem szolgálja ki a világ igényeit, mert a világnak igénye van a szépre, a grandiózusra, a változékonyságra, de ez még nem a művészet, ez még csak a belépő szint, nincs kettős azonosítás, zárt ajtók, face-ID, retina-ellenőrzés, motozás, ide szinte még bárki beléphet, érdeklődni lehet az információnál, mi merre található, kint, a terepen dolgozó kollégáknál azonban gyakoriak az üldözéses jelenetek, egész másfajta tét nyomasztja őket, mint a tudás vagy tudni akarás labirintusában, empirikus és szürreális valóság hálójában próbálnak érvényesülni, se nem pók, se nem rovar, itt nincsenek vadászok, se áldozatok, csupán zajlik a pillanatok szintjére lebonthatatlan történelem, egy-egy hirtelen döntésükön akár az életük is múlhat, és a fizetség? hajaj, hujujujuj, nem valami barátságos üzlet, állandó egyensúlyozás a szinte láthatatlan, ragadós szálak szövevényein, az űzöttség vibráló, okos tekintetükön is megfigyelhető, így tartják magukat forrón emberi hálózatok függvényeiben, mégis elválasztottságban, az indukció hasonló a kommunikációhoz, élő kapcsolatok rejtett energiái mozognak közvetlenül az edényt felmelegítve, 1831- ben hozta világosságra ezt a rendszert Faradey, aki tudós volt, egy másik alakulat tagja, magát természetfilozófusnak tartotta, elméje őrhelyein egész más megfigyelnivalókkal volt elfoglalva, jelentésében ő adta közre az elektormágnesesség hatásait, az oszcilláló, azaz rezgő, ingadozó, ide-oda mozgó mágneses mező az edény falai segítségével felforrósítja az elfogyasztani kívánt fogást, mondhatni, láthatatlan súrlódás kíséri a lelki folyamatokat, de az indukció általános értelemben azt is jelenti, hogy „egyes esetekből következtetünk az általános törvényszerűségre”, ezt hívhatjuk az alapok felismerésének, miközben az oszcilláció „egy stabil állapottól való, időben ismétlődő mintázatot követő változás” is lehet, ezt hívhatjuk mintafelismerésnek, tehát, ha indukciót és oszcillációt egyaránt alkalmazol, talán rájöhetsz kihűlt, nyers életed problémáira. Állok a sülő gesztenye illatában. Várakozom.
Megjelent: 2024-12-09 20:00:00
|