Videó

A Danubia Televízió videója




Keresés a honlapon:


Patak Márta Simon, a boldog pap – Werkfilmregény (Részlet)

 

 

 

 

Simon, a boldog pap

Werkfilmregény

(Részlet)

 

LÍVIA Tényfeltárás helyett nem inkább az a kérdés, hogy a ma hogy jön össze ezzel a száz évvel ezelőtti történettel?

JULI Engem az érdekel, hogy az ország életének akkori és mai történései közt hol vannak a kapcsolódási pontok. És elsősorban hogy hol van törés. Ahol törés van, ott kezdődik valami új. Az lenne a logikus, hogy utána azon az új szálon fut tovább a történet. És mégsem így zajlik a történelem, hanem visszatérünk ugyanoda, ahol a töréspont van. Ugyanonnan folytatjuk, mintha a köztes idő nem is létezett volna. Persze a technika szintje változott, mert közben eltelt ötven vagy száz év, de a történet mégis ugyanaz.

LÍVIA Az előbb tényeket említettél…

JULI Én nem azt mondtam, hogy tényfeltárást végezzünk, hanem hogy a rendelkezésünkre álló dokumentumok alapján próbáljuk meg elemeire bontani a történetet, és úgy megkeresni az összefüggéseket.

LÍVIA És mitől lesz mai Simon József szenvedéstörténete? Csak ha Tamást is mellé tesszük. Én eleve egy párhuzamos portrét szerettem volna. Hogy Simon története ne egy pőre dokumentumfilm legyen, hanem hogy megmutassuk, száz év alatt mennyit változott a világ. Vonhatunk párhuzamot a két pap életének bizonyos elemei között. Tamás és Simon. Egyik jelenet átmegy a másikba, Tamás folytatja Simon József megkezdett mondatát.

JULI Ez lehet a húsvéti prédikációja. Nagyon fel van tüzelve. És Tamást mi tüzeli föl? Ugyanaz. Az igazságtalanság. Végső soron ő is csak egy szegény falusi pap. A falu népe nyomorog. Látja, hogy tudatlanságban élnek. Vasárnap megszokásból eljönnek a misére, de nem is értik, miről beszél. Közeleg a választások ideje. A püspökség jelezte, nem ártana, ha hazafias érzelmekre apellálva javaslatot tennének a híveiknek, hogy legyenek észnél a választásnál. Tamásnak esze ágában sincs, a saját útját járja. A püspöknek mindenütt vannak beépített emberei, akik jelentenek neki. Húsvét után berendeli magához Tamást, és elszámoltatja. Hogy ő a húsvéti prédikációját arra használta fel, hogy az egyháza ellen beszéljen. Mert a püspökséget is megemlíti. Meg az érsekséget. Hogy ott dőzsölnek, a szegény falusi papok pedig a még szegényebb híveiktől kénytelenek beszedni a kenyérre valót, temetésért, keresztelésért kell pénzt elfogadniuk, mi több, követelniük, mikor a pápa is jelezte, hogy azért nem volna szabad pénzt elfogadni.

LÍVIA Tamásnak is vannak hívei, akikkel összejár, mint Simon, a fiatal tanító, aki az ország másik végéből került a faluba, és föltett szándéka, hogy a cigánygyerekeket eljuttatja a Gandhi Gimnáziumba. A körjegyző, aki párton kívüli, de őskommunista, amilyen szerinte Jézus Krisztus is volt. A legidősebb egy állatorvos, akit csak úgy neveznek a faluban, hogy a bogaras lódoktor, mert szabadidejében latin auktorokat olvas, persze eredetiben, és úton-útfélen hangoztatja, ha még egyszer születne, klasszika-filológusnak menne, és hobbiból gyógyítana állatokat, pont fordítva, mint ahogy most csinálja.

JULI Ez mind szép, de hol vannak a nők? Csupa férfi? Nő a rendező, nő a forgatókönyvíró, és a szereplők közé egyetlen árva nőt sem tudunk bepréselni?

LÍVIA Simon meg Tamás mellett jobb is, ha nincsenek. A katolikus egyház sajnos ilyen maszkulin.

JULI Igaz. Apácáink meg nincsenek. Esetleg, ha Tamás kimondva is nő lenne.

LÍVIA Ne viccelj!

JULI Miért? Éppenséggel lehetne.

LÍVIA Eszedbe ne jusson!

JULI Oké. Nem lesz nő. Akkor nézzük máshonnan. Gyakorlatilag ma is ugyanaz az egyházközségi rendszer működik, mint száz éve. A papi nőtlenség pedig…

LÍVIA …álságos érv a cölibátus mellett, hogy a család elvonja a papot a hitélettől. A protestáns vagy az ortodox papot nem vonja el? Pont, hogy szilárd hátteret biztosít neki.

JULI A katolikus egyház a kánonjogra hivatkozik. A húsvéti szentbeszéde után Simon ezt válaszolja az újságírónak: nem házasodom meg, nehogy a keshedt püspökök, parázna plébánosok azt mondhassák rólam, nem meggyőződésből, hanem földi hiúságokért lettem szocialista.

LÍVIA A parázna plébánosok. Hm.

JULI A cölibátus eltörlése egyébként már a tizenkilencedik században egyike volt a papok és nem papok által sürgetett egyházreform-programoknak. Kuti Márton fehérvári plébános például élete vége felé közeledve írja a naplójában: gyarló ember vagyok magam is, amint ezt megvallom és megírtam naplóban is, megvallottam, hogy a szent czelibatus engem is arra kényszerített, hogy idegen nőkhöz nyúljak.

LÍVIA Nem lep meg. Általános vélekedés, hogy aki ma katolikus papnak megy, azok közül nagyon kevesen vannak, akik nem pszichés okokból teszik. Súlyos identitásproblémák, szerelmi csalódás, éretlen személyiségvonások. Hallgasd meg erről Perintfalvi Ritát. Hardcore. A hit önmagában nem elég, megfelelően érett személyiség is kell hozzá, hogy valaki ezt a hivatást válassza.

JULI Akad olyan is, aki felnőtt fejjel megy el papnak, miután kipróbált minden mást az életben, szinte belemenekül a papságba.

LÍVIA Ja. Mint amikor valaki végigzarándokolja a Caminót, és utána beáll apácának.

JULI Ilyenről is hallottunk.

LÍVIA Ha van hite, akkor ez tényleg tapasztalati hit. Mint Dantéé.

JULI Feltétlen hit csak a gyermeki hit lehet, gondolkodás nélkül, az egyházi apparátustól elvonatkoztatva.

 

 

 

  
  

Megjelent: 2024-04-30 20:00:00

 

Patak Márta (Kaposvár, 1960) író, műfordító

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.