VideóA Danubia Televízió videója Keresés a honlapon: |
Juhász Zsuzsanna: Megdöntött és visszavágyott tabuk
Megdöntött és visszavágyott tabuk
De hát mit tegyek – szabadkozom magamban –, szaporodáspárti vagyok, szerelempárti és gyerekpárti, s eszembe se jut már, hogy szégyelljem magam ezért a szabadkozásért, és elgondolkozzak azon, hogy mi történhetett „közben”, hisz’ én még szerelmes lehettem, és szülhettem gyereket mindenféle pártiság nélkül is. Tudatában vagyok-e annak, miért mentegetőzöm? Nem akarom megsérteni a homoszexuálisokat és a szingliket? Azokat, akiknek nem lehet gyereke és azokat, akik nem akarnak gyereket? Vagy előbb-utóbb nálunk is fogadhat örökbe homoszexuális pár utódot, és a szingli attól még szingli marad, ha mégis „bevállal” egy gyerekecskét? És nem fog egyik életfelfogású csoport se megértődni, hogy együtt emlegetem őket? És hogy van, hogy miközben megteremtettük a tabutlanságot, mint értéket, folyton falakba ütközünk, a mások sértődékenységének (tabujának?) falaiba? Hisz valaha tabu volt a házasság, a házasságban eltöltött idő. Aki ezelőtt 10-15 évvel kötött házasságot, nem nagyon törődött tulajdonjogokkal és előszerződésekkel, hogy mi, kinek a nevén van, ki mire jogosult, mert akkoriban a tartós együttéléseket nem a jog, vagy nem csak az írott szabály védte, hanem sokkal inkább az íratlan, a megegyezés. Egyszerűen, csak úgy: nem volt szép jogilag hófehéren és önfeledten kisemmizni a másikat. Aki viszont most számol fel tartós kapcsolatot, az csak a paragrafusokra támaszkodhat. A másik, a volt házas- vagy élettárs nem fél attól, hogy mit szólnak a barátai, rokonai, munkatársai, nem fél attól, hogy megvetik és kiközösítik azok, akikhez tartozik, akiket szeret. Mert nem érték nagyon tartozni bárhová, nem érték elköteleződni, sokkal inkább érték az olyan, többnyire azonos nemű csoport, ahol a határtalan önzés, a másik nem leértékelése, jogos (?) gyűlölete. Mert kit érdekel, hogy miközben harcba küldjük ügyvédünket, mocorgó bűntudatunkat úgy nyugtatjuk el, hogy sárral dobáljuk meg a másikat, s értetlenkedve szánjuk magunkat, hogy is tudtunk egy percig is együtt élni ezzel a… Így semmisülhet meg az egyik fél életének munkája, miközben a másik is arra „kényszerül”, hogy egyetlen pillanatba tömörítse az együtt töltött éveket: a totális, korlátlan kibaltázás könnyed, elegáns gesztusába. (S mivel ez a társadalom 10.15 éve még (?) icipicikét patriarchális volt, nem nehéz kitalálni, kinek melyik pillanat jut többnyire.) „Megnyugtató”, hogy az utánunk jövő nemzedéknek már nem kell megküzdeni ilyesféle lelkiismereti problémákkal, mivel a mostani huszonéveseknek, harmincasoknak a házasság, a házasság kötése tabu,. A tartós kapcsolat elutasításának is van már ideológiája: sok fiú azt vallja, amíg nincs lakása, jól kereső munkája, addig úgyse ő kell, addig a lányokat „odaadja” a menőbbeknek. Ő pedig „beéri” a hétvégi, kötelező éleslövészettel. Úgy érzem, kiveszett szótárunkból az a szó, hogy próbaházasság, lakásszentelő, sokkal biztonságosabb szép suttyomban összeköltözni, aztán majd meglátjuk. Arról meg fogalmam sincs, hányan, hova, milyen statisztikai kategóriába tartozunk, miközben a hovatartozásunk rég formális, tartalmatlan – vagy éppen más, egészen más tartalommal töltöttük meg. Ismerek házaspárokat, akik külön élnek; elváltakat, akik kényszerűségből, egymást tovább gyötörve egy lakásban maradnak, és látok elvált, újra szabad férfiakat és nőket, akik még mindig ott botladoznak, szimatolnak, sóvárognak rég „elhagyott” társuk körül. Mert mind egyetlen rövid, beteljesítő, s egyben eloldozó mondatra vár. Amikor elvált barátaink-barátnőink ritka, elérzékenyült pillanatukban megajándékoztak engem e hőn vágyott, elvált társuktól régóta várt mondatukkal, kis híján elröhögtem magam. Mert e mondatok nem idéztek fel bennem semmiféle szerelmi-társas beteljesülést, sokkal inkább hasonlítottak a temetők hangulatára. Kinek ne támadna nevethetnékje kínjában, ha hallja, hogy fiatal, szép teremtések saját sírfeliratukat sóhajtják-sírják-lehelik bele az éjszakába? Mit is akarhattak hallani elvált társuktól, legalább egyszer az életben? Hogy: Sosem hagytál cserben. Áldozatkész apa voltál. Kimentettél a pokolból. Köszönöm a gyerekeinket. Mindig frissen sütötted a húst. Megérdemelted volna azt a második gyereket is. Sokat dolgoztál értünk. Csakhogy ezt az egy mondatot sosem kapták meg. Beletörődtek a válásba, abba, hogy a másik számára régen meghaltak már, de nem tudnak belenyugodni a jelentéktelenségbe; nagy, eleven, az idővel sem csillapítható kíváncsisággal kutatják, van-e már fejfájuk, s ha van, mi van ráírva. Mert hiába kell, nem tudnak, nem tudunk élni meggyászolatlanul. S vajon mit gondolnak a házasságról a házasok? (És a nem házasok?) Van-e még szent köteléke, ha a nyitottsággal, a szabadidős partnerekkel, külső kapcsolatokkal, külön szobával, lakrésszel. külön pénzkeresettel olyannyira tágítottuk a (szent karám) kereteit, hogy lassan már csak a jog különbözteti meg minden egyéb kapcsolattól. (ahogy valaha a házasságot elérhetővé tevő, kiegyensúlyozó, megédesítő, erre-arra inspiráló külső kapcsolatokra is volt szebb, emberségesebb szavunk, amit még volt merszünk a szeret igéből képezni.) Csakhogy ki ismeri a jogászokon kívül a házasságjogot, vagy kit érdekel, hacsak nem házasodni akar? (És ugyan hány házasságban indítja meg a lavinát az előszerződés addig, míg egy kicsit is bizalmatlanságnak, és nem természetesnek tekintjük?) És védik-e még íratlan szabályok a házasságot, a házast? Jelent-e még valamit az ismerkedő idegennek, hogy a másik házas, vagy fordítva volt mindig is, ahogy ma, hogy a házasnak kell „védeni” az ismerkedőt, a házasnak illik segíteni a másikat, hogy az felmérhesse az ő „szabadságát”, jelenlegi, pillanatnyi (?), biztos (?), megváltoztatható (?) elgondolásait – miről is? Hűségről (?), kötelességről (?), szexről (?), érzelmekről (?), nyitottságról? Hogy lett ez ennyire bonyolult? Miért volt hiteles Oblomov, Werther, Anna Karenina, Angi vera, vagy miért az most bármelyikünk (aki kötötten szeret kötetlent, vagy kötetlenként kötöttet)? Nem éppen attól, hogy miközben legszentebb magánéletüket élték (éljük), tekintettel voltak (vagyunk) másokra, ti. nem akartak (akarunk) fájdalmat okozni a „mellékszereplőknek”. Éreztek és együtt éreztek, érzünk és együtt érezünk. Nem attól lettek (leszünk) halhatatlanok, hogy nem tudtak (hiába, mi sem tudunk) minden kötöttségtől, múlttól, jövőképtől megszabadulva a pillanatnak élni? És miért nincs hitele annak, aki a bárki, bármit, bárhol, bármikor szabadságára esküszik? Mert – nekem legalábbis – azt a szerencsétlen emberősünket juttatja eszembe, akit valamiért kiközösítettek, s akit ezért bárki, bármikor, bárhol… megölhetett. De mit gondolhatnak a kötöttségekről a házasok, élettársak, bátor (?) összeköltözöttek ma, amikor mintha már nem körülöttünk, hanem inkább odaát, velünk szemben (?) élnének az akarva-akaratlan, vagyis akarva és nem akarva egyedül élők? (Hisz’ valaha én is voltam kölcsönadott, felvigyázott gyerek, és nem volt sértő, életformát megkérdőjelező jelenség gyermeket bízni gyermektelenre. Anyám legalábbis még nem töprengett el ezen, én viszont már úgy látom, a mai gyermektelenek szívesebben „gyakorolnak” háziállatokon, mint a gyerekeimen.) Tehát mi vagyok én, ha kötötten élek? Balek, pechvogel, konzervatív, gyökött, túlhaladott? Beszari bohóc, akinek egyszer az jutott az eszébe a metróállomás forgatagában, hogy nem tudná kibírni, ha mindig csak ismeretlen emberek vennék körül? Miért kell nekem valaki, aki ismert ezelőtt két évvel, öttel, hússzal, vagyis huszoneggyel, és ismerni fog két év múlva, húsz év múlva is? Minek kell nekem egy élő kolumbárium, egy nem virtuális tárhelye annak, aki voltam, és aki leszek? Gyávaságból, önzésből, félelemből vagy szabad szeretetből? Miért kell nekem vele (és neki velem) heti nagyon sok órában valahogy együttműködni, hogy eljuthassunk az ágyjelenetig, míg mások ezt heti 2-3-szor két órában egy lazább kapcsolattal – gondolom én – könnyedén megoldják? Lehet, hogy társas lénységünk kiélvezéséhez elég volna kevesebb idő is? Vagy kevesebb nyitottság? Vagy kevesebb gyerek? Jól gondolom-e, hogy az embereket mindig is a saját ösztönei fogják megvédeni önmaguktól? A férfit a (nemzés) vágya, a nőt veleszülett szervező-békítő-együttérző készsége, hogy több embert (családot) összehangoljon? (Végül is férfiak szervezik a polgárőrségeket, ha van gyerekük, ha nincs, s a nők „hangolják” a munkahelyeket, ha elváltak, ha nem.) De mi lesz aztán, van-e öregségi ösztönünk, hisz’ a madarak „tudják”, mikor jön el az ideje annak, hogy fiókáikat a fészek szélére, azaz röpülni lökdössék. Peter Pan (a felnőni nem akaró, nem tudó gyermek, J. M. Barrie meséjének különleges hőse) is megtudhatta egy nap, hogy már nincs visszaút, édesanyja másik gyermeket szült helyette, és becsukta azt az ablakot, amit addig fia mindig nyitva talált. Peternek pedig örökre Nekeresdországban kellett maradni, felnövetlenül. De én honnan fogom tudni, hogy a gyerekeim felnőttek, mit kell tennem „addig is”, hogy felnőjenek, mert engem nem nyugtat meg, sokkal inkább rémiszt a „mamahotel” lehetősége. szeretném, ha gyerekeim velem maradnának, ha használnák a mosógépemet, a konyhámat, de az erőmet, az egyre fogyatkozót – mert hisz’ így lesz – már nem szeretném adni. S azt sem szeretném – amit mamahoteles barátnőim panaszolnak -, hogy fontos, havi bevételi forrásuk legyek, vagy hogy kizárólagosan és szigorúan rajtam spóroljanak, mert én biztosan (?) meg fogom érteni őket. És egyáltalán, hogy lett az otthonból, a fészekből mamahotel? Nem lehet, hogy odakint a munkaerő- és kapcsolati (?) piacon tabu öregnek lenni (olykor a huszonéves is öregnek, vagy valamiből kiöregedettnek érzi magát), úgy a családban is nehéz felvállalni a kort? Végül is, ha meggondoljuk, a mamahotelben is „kortalan” lények élnek, önálló (?), pénzkereső (?), felnőttnek számító emberek, nem pedig „a” fiatalok, „még” az öregekkel”. De miért lett nagyon nem jó öregnek lenni? A mellékzöngéitől, mert öregnek lenni olykor azt is jelenti, hogy feladni, kiszállni a ringből, juszt se vállalni a minimálbéres munkát, a pálya szélére sodródni, kiállni a versenyből, félni a megmérettetéstől, nem vállalni ezt a konok, demokratikus (?) egyenlősdit. Álegyenlősdit? Holott anyám még mert öreg lenni, sokszor kérdezte tőlünk: „csak nem várjátok el, hogy öreg anyátok csinálja, menjen, hozza”, pedig nem is volt öreg (sokat dolgozó, jól teljesítő tagja volt a társadalomnak), csakhogy így fejezte ki, hogy ő viszont elvárja, hogy amit tudunk, azt csináljuk is meg otthon, így nevelt bennünket felfelé. És lehet, hogy akkor sem lesz divatos, de én egyszer már szeretnék öreg lenni, vagyis majd legalább egyszer az életben, hadd próbáljam ki! De „addig is”, mi vagyok én, ha kötötten élek? Megokosított hályogkovács, aki meglepettem néz körül: ha ezt ilyen óvatosan, és egyre kevesebben csinálják, talán mégsem olyan könnyű! Hogy lehet, hogy idáig mindig sikerült? és vajon csak én érzek csendes, halvány, de nem erősödő, de el sose vesző bűntudatot mostanában azért, hogy valakit magamhoz kötök? Csak én töprengek azon, hogy a házas- vagy élettárs, a partner, a „kapcsolat” mit veszít vagy veszített a kötöttséggel? Ugyan jó volt-e hűséget várnunk és kapnunk, hogy aztán cserébe jóval több, egyéb áldozatot hozhassunk „érte”? Hálából? Félelemből? Vagy jobb is volt, hogy nem volt hűséges, így legalább nem vethet semmit a szemünkre, hogy kimaradt bármi jóból miattunk? Vagy más mellett se jutott volna többre? Hozott-e nem szívesen áldozatot olykor? És mit adott fel, amit nem szeretett volna? Kinek volt mindig is fontosabb a kapcsolat? Hisz’ általában a nőknek az. Öröklötten, tanultan, a gyerek miatti muszájból? Nem mindegy, sosem volt mindegy az ok, de a „másik” kapcsolatba vonása, a hosszútávúság biztosítása mindig is női feladat (tevékenység, képesség, cél, küldetés, beteljesülés?) volt, és az is maradt. A férfi- (férj)fogás, a férfi megtartása divatjamúlt, a férfiakra nézve sértő kifejezések, de tartalmuk nem avul. Mert a férfiakra vigyázni kell, esendőbbek, halandóbbak a nőknél? Tény, hogy több férfi fogan, de az elvetélt magzatok közt is több a fiú, tény, hogy a nem házasságban élő férfiak korábban, alacsonyabb életkorban halnak meg, s az is tény, hogy a 40. életév fölött a férfiak-nők egyenlő aránya megbomlik, mégpedig egyre kevesebb „lesz” a férfi. De mitől lettek értékesek a „kapcsolatban tartott” férfiak? Mert jobb, ha nem csak a gyerektartást küldik, de kicserélik a borogatást is a lázas gyereken? Mert a jóléti államokban is rosszabb anyagi helyzetbe kerülnek a nők, ha vállalnak, S ha nálunk többnyire a nők kezdeményezik is a válást, nem lehet, hogy „már” csak azok, akiknek a házassága tűrhetetlen, sa nem egészen poklosak még maradnak? Maradnak, mert nem tehetnek, vagy már nem is akarnak mást tenni? Észreveszik-e a nők (leginkább sajnos a nők), hogy ezt még szeretetből teszik, de annak a tettüknek, vállalásuknak már inkább csak az az üzenete, hogy maradj! Tudják-e, tudatában vannak-e annak, mi az amit szívből, meggyőződésből fogadnak el, s mi az, amit alkalmazkodásból, tűrésből, vélt vagy valós elvárásból? Észreveszik-e, ha színtelenednek-fakulnak és torzulnak, észreveszik-e, hogy miközben holtbiztos ponttá válnak a férfi és a gyermekek számára, fallal veszik körül – önszántukból – mindazt, amit valaha értékesnek gondoltak önmagukban, s ami a hosszú távú kapcsolatban mégse kellett: a jótékonyságot, a véletlent, az érzékenységet, hogy lehessenek hangulataik, hogy ne lehessenek mindig kiszámíthatók, hogy ne lehessen mindig rájuk számítani, ne ők végezzenek mindent, amihez türelem és idő kell, hogy ne ők legyenek minden családtag élő határidőnaplói és vekkerei! Hogy ne mindig a biztos hídpillér legyenek, de olykor a szép, sokarcú folyó. De ki figyelmezteti őket, hogy a korral vagy a házasságuk korával nem vesztettek el semmi fontosat, s hogy mindegy már, ki vagy mi miatt építettek falat komolytalan, haszontalan, tökéletlen, elértéktelenedett, vagy csak annak ítélt személyiségvonásaik köré, a falbontáshoz a bátorságot csak önmagukból meríthetik. Segít nekik az a fiatal lány, az a kislány – akik voltak -, aki úgy fogadta el magát, ahogy volt, szőröstől-bőröstől, ahogy az apja, ahogy fiatal, igaz szerelmei; aki meg merte kockáztatni, hogy elfogadják őt egészben is, aki nem válogatott önmagában, mint egy kincses-varangyos zsákban. Hogy a kincset megmentse a világtó, a varangyot elrejtse a világ elől. (De a másik, a férj – apaszerepbe zárt-záródott férfi nem segíthet nekik a falbontásban, hisz’ talán a férfiaknak is ugyanez a gondjuk, csak ők a falat ketrecnek gondolják és mondják.) Mert másképp’ hogy is lehetne, hogy ma ebben az országban x hetente egy nőt megöl egy férfi, aki házas- vagy élettársa a nőnek, aki talán nem is megölni, „csak” megütni akarja a nőt, ahogy máskor is, rendszeresen. Miféle vastag és magas falat emelt az a nő, akit ütnek, mit zár el a világtól, és mit mutat meg neki? Nem lehet, hogy a jónak ítélt, elfogadott, totálisra növelt felelősségérzet az, amitől ő szégyelli, hogy ütik; s olyan jól elzárta az ember természetes testi-lelki épségét védő önzését, hogy hallgat. Hisz’ tapasztalat, hogy a bántalmazott nők névtelenül szoktak panaszkodni a telefonos lelkiszolgálatok szintén névtelen ügyeleteseinek. S mit érez a férfi, miféle ketrecbe zárt állat dühével üt, ha üti az egyetlent, „sorsának elrontóját”, „békétlenségének okát”, boldogságának átkozott, egyetlen megrablóját, vagy azokat is, akik ebből az átokból születtek? De jobb-e, ha nem vállalunk semmi hosszútávút, ha – mai szóhasználattal élve – ilyen „gennyes”, akkor nem „mászunk bele”? Ha nem veszünk jegyet az örök körhintára, és nem nemzünk, és nem szülünk. (Végül is az emberi faj roppant szerencsés, a nőkön nem látszik, ha gyermekre vágynak, de az álvemhességgel kínlódó szukák igencsak megkeserülik, hogy gazdájuk nem engedte párt választani „őket”, amikor eljött az ideje..
De mi lett azóta a szexualitással? A szabadság fantomjáé lett. Ahogy illetlenné vált az evés, és társaságivá az ürítkezés Buñuel szabadságeszméjében, úgy lett az odaadásunkból „nem odaadás”. Most már mindkét nem tudja, hogy a szex működik bárhogy, bármikor, bárkivel, ezért ha valami komolyabbat akarunk kezdeni a másikkal, nem illik odaadni neki magunkat az első éjszaka, csak meg lehet kockáztatni. Ma már nem lehet megzsarolni egy nőt, hogy elhagylak, ha nem fekszel le velem. de új keletű a férfi gyanakvása, félelme: hátha csak egy éjszakára kellek, kellettem? És lassan, halkan formálódik a kérés, mindkét nem kérése: Ne add oda magad, téged másra is szeretnélek! (Ahogy „megszokott”, régi a szerelmes férfi dühödt fájdalma, hogy nője akkor is odaadta magát, mikor őt már nem szerette. A szajha szavunk mintha innen eredne… De új keletű a nő fájdalmas dühe, hogy miért adta oda magát a férfi, ha már nem szereti, és nem akar folytatást. Miért hagyta magát lefektetni? Elcsábítani? És mit mondjon a nő az ilyen férfira? A stricit már elhasználtuk a nőt kihasználó férfira, a hímringyó túl durva. Marad a férfiszajha?) Illik viszont közölni az internetes társkeresőkön, hogy ki mit ad és mit vár el a másiktól (pontos méretek megjelölésével), s hogy mindezt érzelmekkel kéri, adja, vagy azok nélkül. Viszont aki egy kicsit is vállalja, meri az érzelmeket vállalni egy bárhogy létrejött kapcsolatban, annak nem illik közben, önhatalmúlag változtatni, s a továbbiakban szó nélkül csak a nemiségét „táncba küldeni”. Mert az mindkét nemnek fáj, csalódást okoz, s arra ösztökél, hogy legközelebb érzelmek nélkül kössön kapcsolatot… hetedíziglen. (Arról nem is beszélve, hogy egy felmérés szerint a fiatal nők leginkább úgy lesznek nemibetegek, hogy bíznak a férfipartnereikben, hogy legalább annyira szeretik őket, hogy ne fertőzzék meg. Pedig hát jobb lett volna megkérdezni.) És természetesen új keletű a választási lehetőségünk, hogy megszabhatjuk magunknak s a másiknak is rögtön az elején, hogy mennyire akarunk belemenni a kapcsolatba. Bár számomra kérdéses, képesek vagyunk-e ilyenfajta tökéletes önidomításra, és elvárhatjuk-e ugyanezt a másiktól. Nem inkább arról van-e szó, hogy mesterségesen, akaratlanul megnöveljük az értékünket, hogy nem tudunk, nem akarunk érezni, s ezzel éppen arra ösztökéljük a másikat, hogy mindent megtegyen értünk, hogy ő legyen az, akinek sikerül érzelmeket ébreszteni bennünk (akárha a sokadik fénybogár lenne, aki mégis megpróbálja magát megszerettetni a lámpakörtével.) De azt végképp nem tudom, hogy történhetett, mikor és „mitől” vívtuk ki a jogát az érzelemmentességnek? Szívből tettük vagy muszájból? Mert ugyan hányszor és miben „kell” becsapni, átverni, megcsalni (a szó tágabb értelmében) az embert, hogy eljusson odáig, hogy ezentúl minden, bármilyen kapcsolatát mérlegelje, és ős zabja meg, mennyi érzelmet, bizalmat, nyitottságot visz bele? (És mintha a bizalom és nyitottság valaha dichotom fogalmak lettek volna: vagy volt vagy nem, és a mennyiségüket mérni, méricskélni nem nagyon lehetett.) És nem lehet, hogy ezzel a finom, elegáns, önvédő, jogos (?) mentalitással épp azok mellett sétálunk el, vagy éppen azokat sértjük meg, akik nem, vagy még nem tartanak itt, s bennük nyugodtan megbízhatnánk, nem élnének vissza vele.
És legfőképp, valaha nem volt tabu általánosítani. Ma a tabutlanság a tabu. Az értékek, s a hozzájuk tartozó szabályok (szabálynélküliségek?) sokszínűsége. A végtelen szabadság a pillanatban És mit szólnak a gyerekeink, kiskamaszaink, majdnem felnőtt nagykamaszaink ehhez a tabutlansághoz? Én azt hiszem, nem tetszik nekik. Igaz, már rég túl vagyunk a poroszos nevelésen, Kafka perbeli vízióján, az állandóan, ok nélkül jelenlevő bűntudaton, de gyerekeink ennek a másik végletnek sem örülnek. Úgy látom, szeretnék, ha újra lenne „Nicht for dem Kind” a szüleik beszélgetésében, de most már nem azért, hogy szüleik tekintélyét védje, hanem hogy szüleik őket tiszteljék meg vele. Mert nem kíváncsiak a szülők szerelmi életére, feledett és nem megbocsátott szeretőkre, munkahelyi megaláztatásaikra, álmaikra, amiket miattuk (?) nem tudnak megvalósítani. (Azt hiszem, szeretnék, ha tabu lenne a holt test, legalábbis én ezt tapasztaltam. Kérdéseimre, hogy ki látott olyan honlapot, amin baleset utáni embereket „mutatnak be”, nagylányom a maga megvető szarkazmusával így válaszolt: Én igen, de csak fogyókúrára jó, én három napig nem ettem, nem aludtam.) Nem szeretik, ha a szüleik anyagi gondjaikat „nagyon” megosztják velük, és nem szeretnek egy határon túl anyjuk barátnője, apjuk barátja lenni, mert nem elég hozzá, amit idáig megéltek, vannak problémák, amikkel sohasem találkozhattak. Nem tartják jó férjnek azt a szülőt, felnőttet, aki az ő szlengszótárukat használja, és mélységesen felháborodnak, ha felnőttet hallanak káromkodni (és visszavágnak még rondábban). Megriasztja őket, ha szüleik gyermekien önzők, vagy kamaszos szabadságvágyban égnek. Olyan felnőttekkel szeretnének élni, akik már megtalálták önmagukat, és nem keresik velük együtt. Inkább legyenek rigidek, konzervatívok, „elmaradottak” – felelősségteljes, korlátozó, felnőttszerű, eléggé felnőtt lények, semmint korlátlan, a felelősséget korán a gyerekeik nyakába sózó – kamaszok. Főleg érzelmi, és nem anyagi biztonságot szeretnének, vagyis rendet, azaz rangsort az értékekben. Hogy szüleiknek mi a fontos és mi nem, s ők hol vannak ebben a fontossági sorrendben. Használják ők is, de nem szeretik a „fikázást”, a másik lebecsülését – túl akarják haladni -, és nem tartják jónak – bár ők is élnek vele – a másikra mutogatást, a bűnbakképzést. Nagyon is jól érzik, hogy az „ő is csinálta” vagy „más tehet róla” hosszú távon nem ment fel bennünket a felelősségre vonás alól. Nem szeretik az értelmetlen büntetést, de a folytonos szorongató büntetlenséget sem. Sajnálom, hogy nem szívesen dolgoznak valamiféle istenkép kialakításán, vagy ha igen, eltitkolják, mert azt látják, azt tapasztalják, hogy vallani valamit, azt is jelenti, hogy elviselni. Elviselni más vallásúak morbid vicceit, jelképgyalázását, verését… - egy másik isten nevében. Nem akarnak teljes önállóságot, csak azt szeretnék, ha folyamatosan követnénk őket, és egyre nagyobb önállóságot adnánk nekik. Valamiféle felnőttséget várnak el tőlünk, mert elgondolkodtató, mennyiszer bíztatják-dorgálják egymást. Nőj fel! Nőj már fel! És elegük van am i önállótlanságunkból, önértékelési zavarinkból – ők szeretnének többet a tükör előtt állni. Gyakorolni szeretnék a jogot, hogy mi, hanem ők vannak kialakulóban. S mit szeretnének még? „Hogy mindenki több pénzt keressen” és „Töröljék el a kapitalizmust”. És együtt érezni is szeretnének, nem akarják azt gondolni, hogy a szüleik pénzét pazarolják, ha adnak egy kisgyerekes anyának vagy a bolíviai zenészeknek. S valószínű, hogy átláthatóbb világot szeretnének, mert nem a skizofréniától félnek (ahogy mi valaha), nem attól, hogy elvesznek a maguk teremtette, belső világban, hanem a paranoiditástól, attól, hogy rosszul mérik fel a külső világot. Attól félnek, hogy félnek attól, akitől kellene, és félnek, akitől-amitől nem kellene. Mikor van para és mikor no para: hogy valóban jót akar nekik a másik, vagy csak fél tőle, hogy szégyent hoz rá. Érdek nélkül akarják ismerni, megismerni őt, vagy félelemből, nehogy megrothassza (!) az osztályát, a családját? Észreveszi-e időben, ha kihasználják, egyszóval olyan-e a másik, a kortárs, a felnőtt, amilyennek látszik. Kell-e és mikor gyanakodni? „Gyerekeink” félnek attól, hogy nem elég érettek a világhoz, amivel körbevesszük őket, majdhogynem fogyatékosságnak élik meg a tapasztalatlanságukat, holott ez életkorukból fakad. Lemaradottnak érzik magukat folyton, de nem a felnőttségbe igyekeznek, hanem egy jobban érthető, könnyebben kezelhető világba. Ők még – vagy újra már – elvárják, feltételül szabják a hűséget a párkapcsolataikban, s egyik kedven együttesük dalszövege „de ha ketchupod van, inkább szóljál” a menstruációs tabut idézi, bár be kell vallanom, én is csak a lányaim segítségével értettem meg. (Sajnos egyébként is jobban hagyják magukat formálni dalszövegek, mint könyvek, újságok által. Bár az is igaz, hogy az ő dalszövegeik egyértelműbbek, mint a mi jobbos-balos „elfogulatlan” információink. Viszont elegük van az internetes honlapok kéretlen szexcsíkjaiból, nem érdekli őket, hol keressék a G pontjukat, és jókat röhögnek a női-férfi magazinok szextanácsain, hogy kinek, mikor hány fokkal (!) kell elforogni, hogy megtalálják ezt a pontot. (És találó volt az ötlet, hogy egy majdnem felnőtt nagylány úgy helyezte vissza édesapját természet adta jogaiba, hogy kisöccsével összefogva elásta titokban nevelőanyja vibrátorát.) De amúgy sem nagyon fontos nekik a szex, szeretnék feléleszteni a romantikát (amit mi száműztünk az életünkből, mert annyira félünk, annyira nem szeretnénk nevetségessé válni), feltalálták a virágnyelv helyett a csikknyelvet (ha eltaposod valaki cigijét, akkor szeretnéd megismerni stb…). S remekül kombinálják az információrobbanás korának lehetőségeit a jó öreg telepátiával: örülnek, ha véletlenül egy időben küldenek egymásnak sms-t. A szexuális bizalom kérdését is frappánsan oldották meg (és nem nézik, kit sértenek meg vele), ugyanis közmondásként adják tovább, hogy „Minden nemibeteg hazudós”. Nekik tabu a barátság, nem kérdés, mi vár arra, aki meglopja a másikat, vagy szemet vet a másik partnerére. Ők még, vagy újra már mernek kiközösíteni, közös iskolában, lakóhelyen, baráti csoportban továbbmondják, ha valamelyikük tabut sért. Nekik érték az érzelem, az ember megfoghatatlansága, „kiszámíthatatlansága”, felnőtt törekvését az érzelemmentességre még úgy-ahogy elfogadják, de a kortársén megdöbbennek. Hogy is éneklik? „Belül én már rég meghaltam, csak a maszkom él. // Belül én már rég meghaltam, egy maszk nevet feléd!” És legfőképp azt szeretnék, hogy a versenyeztető, versenyképességre ösztönző külvilágot ellensúlyozva a szüleik nagyon szülők legyenek. Mátriárka az anya és pátriárka az apa. Az anya fogadjon be minden hazahordott, gondozásra szoruló, gazdátlan állatot és gyereket, az apa pedig oltalmazza mindet, velük együtt. És a jövőképük?
Megmondtam már ezerszer Sohasem leszek menedzser. Az a kib…tt öltöny nem álljól. Nem akarok többet a világtól. Még egy slukkot a pipából. Még egy kortyot a piából. Még egy falatot a kenyérből. Még egy napot az élettől.
(2004)
Megjelent: 2024-04-12 20:00:00
|