Videó

Magyar Írószövetség elnökválasztása


Újdonságaink




Keresés a honlapon:




Partnereink:

KUK (kuk.hu)

 

Magvető (kiadok.lira.hu)

 

DOSZ (www.dosz.hu)

 

Az „ősváltozat” nyomában – Monteverdi: La favola d'Orfeo / Fischer Iván Operatársulat (Malina János)

Fischer Iván ama tézise, hogy – a későbbi verzióval ellentétben – az ősváltozat megőrzi az opera tragikus jellegét, ellentétben áll a saját zenéjével és rendezésével – sőt magával az eredeti szöveggel is. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA.

Kezdjük talán az elviekkel. A Fischer Iván Operatársulat idei produkcióját, Monteverdi Orfeóját, amelyet a karmester-rendező elsősorban a vicenzai Teatro Olimpico adottságait szem előtt tartva álmodott meg, több elvi-tisztázó nyilatkozat előzte meg a vicenzai helyszín jelentette inspirációról és a benne rejlő lehetőségekről, illetve a Monteverdi-opera most bemutatott verziójáról. A Monteverdi szerzőtársává előlépő Fischer Iván egyik legfontosabb tézise – amelyet a mostani előadáshoz készült műsorfüzetben is összefoglal – az, hogy az opera kétféle befejezése közül nem a két, évekkel később megjelent nyomtatott partitúrában található „mennybe menős” verzió, hanem a két korai librettóban megörökített „bacchanáliás” változat hangzott el az eredeti bemutatón. Ez szigorúan véve nem bizonyítható ugyan, de a feltételezést jelentékeny szakmai konszenzus övezi.

Tovább a revizoronline.com cikkére >>>

  
  

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.