Videó

Az Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója




Keresés a honlapon:


A dada Európán kívüli gyökerei (Marsó Paula)

A Párizsban megrendezett dadaizmust bemutató kiállítás bejárása után érthetőbbé vált számomra, hogyan újította meg a dada a művészetről való gondolkodást és törekvése milyen formában élt tovább a huszadik század során. A „Dada” prófétái a huszadik század első évtizedének végén provokatív módon hátat fordítottak a polgári világ intellektualizmusának, intézményrendszerének. Művészi hitvallásukban elsődlegesnek tekintették az ember ösztöneihez, ősi szimbólumkészletéhez történő visszatalálást. Mindezt persze 1916-körül Zürichben megtehették, hiszen Svájc semleges ország volt az első világháborúban, és területén számos emigráns művész keresett és talált menedéket a háború elől. A művészek joggal érezhették úgy, hogy a racionalitására és szellemi fölényére büszke Nyugat önnön irracionalitásba fullad.

Tovább a magyarmuzeumok.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2018-02-07 05:43:15

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.