Videó

A tegnap.ma videója




Keresés a honlapon:


Az utolsó perc, illetve a legelső – A Miskolci Nemzeti Színház két előadásáról (Szekeres Szabolcs)


jelenet a Marat / Sade című előadásból fotó: Éder Vera (Forrás: art7.hu)

Peter Weiss Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában (a továbbiakban Marat / Sade) című, 1962-ben írt, kétfelvonásos politikai drámája az utolsó percről szól.

Adott a forradalmár, aki társaival talán szélesebb néptömegek támogatásával kezdett bele a társadalom radikális megújításába és átformálásába.

A kiindulási pontként hivatkozott elmélet használhatónak tűnik, ám a gyakorlat inkább ellentmond az ideológiának. Hősünk, Jean-Paul Marat azonban még soha nem volt ennyire meggyőződve igazáról, tehát a választott út helyességéről, mint most. Ezért, már jóval kevesebb társadalmi támogatással, önmagát helyezné a legfőbb politikai posztra. A darabbéli fikció szerint a Sade márki által írt és rendezett színdarab, amelyet a betegtársai adnak elő Charentonban az utolsó percről mesél, amikor még megállítható az egyeduralomra törő. A hatalomváltás eljátszott esélyei, az egykor együtt indulók megosztottsága a téma tehát, akárcsak Shakespeare Julius Caesar című színművében.

Tovább az art7.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2025-06-28 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.