VideóA Hatvan Online (HO TV) csatorna videója Keresés a honlapon: |
Perceptuális metaforák a remix kultúrában (Pál Gyöngyi)
Lawrence Lessig Remix(1) című könyvében rámutat arra, hogy a képek, a videók és a zene az Internet és a közösségi média elterjedésének következtében ugyanolyan szerepet töltenek be ma, mint korábban az írás. A felhasználók más és más kontextusban(2) adják közre, és tetszőlegesen módosítják, utalnak rá, mintegy „idézetként” használják, úgy remixelik a különböző médiákon terjesztett kultúra darabjait, mint a szakács a fűszereket annak érdekében, hogy valami újat hozzon létre.(3) Ezek a kevert intermediális tartalmak olyan mértékben váltják fel az írást, hogy Lessig szerint ez utóbbi hasonló pozícióba került, mint a középkorban a latin, és szinte már csak az elit használja kommunikációra.(4) A digitális forradalom és a Photoshop elterjedése óta az ifjúsági és gyermekirodalomban is találkozhatunk ezzel a jelenséggel, beszkennelt vagy lefotózott tárgyak, textúrás papírok, szövetek képét kombinálják rétegként a digitális vagy bedigitalizált kézi rajzzal. A jelen cikkben a rajzok és fényképek kombinációjával elkészített illusztrációk kapcsán igyekszünk rámutatni a fotográfiák megváltozott státuszára az ifjúsági és gyermekirodalomban, amihez Pap Kata 0–2 éveseknek készült képeskönyveit tekintjük át. Tovább a kepiras.com cikkére >>>
Megjelent: 2025-03-03 06:00:00
![]() |