Videó

A MNMKK - Petőfi Irodalmi Múzeum csatorna videója




Keresés a honlapon:


„Torkomra fagyott a szó…” Kiss Tamással a művészi kifejezésformákról, Krétáról, zenéről, világunkról (Bence Erika)

 
Kiss Tamás (Kép forrása: tiszatajonline.hu)

Kréta, számomra a szellemi szabadság, a barátság, a közösségi lét és a lelki kibontakozás világa. Mint oly sok gondolkodó és alkotó ember esetében, számomra is elérkezett az a pillanat, amikor ki is kellett mondanom: „Na, ebből itt már elég volt…”

– Nagy terjedelmű művészregények, filozófiai szövegirodalom, ezoterikus (próza)versek, színpadi/zenei installációk, performanszok, dalszövegek  fűződnek a nevedhez, mégis mintha domináns művészi kifejezésformád a festészet lenne.

– Azt kell mondjam, hogy különböző korszakaim voltak és vannak, melyekben mindig más és más művészeti vonal játszott (játszik) domináns szerepet. Annyi bizonyos, hogy a vers- és prózaírás, többnyire együtt futott a festészettel, mondhatni 17 éves korom óta. Ekkor írtam Az ördög álarcosbálja című művemet, mely a kommunista diktatúra miatt nem jelenhetett meg. Később, részleteket dolgoztam be belőle A kollázsember című 2021-ben megjelent könyvembe. Volt zeneszerzői időszakom is, vele párhuzamosan a filo-art műfaj kifejlesztése. Ide sorolható – többek között –   az Üvöltés-analógia 1968-2015 című rock-musical is, melyet több alkalommal be is mutattak. Protekció és anyagi támogatás híján azonban nem juthattam vele előbbre. Jelen időszakomban, a teljesen emberellenes, az emberi mivoltot teljességgel meggyalázó háborús helyzet és a „felelős” politikusok – úgy tűnik – végső „elaljasodása” (Ortega 1949: Elmélkedések Európáról) miatt, torkomra fagyott a szó. Ha írok is valamit, az bizonyára nem lehet publikus. Így aztán a színek, a festészet nyugalma az egyedüli vigaszom.

Tovább a tiszatajonline.com cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2024-12-29 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.