Videó

Részlet az MTVA P´amende, 2024.04.18-i adásából a henti79 csatornán.




Keresés a honlapon:


Aki nem olvas, az elbutul – Beszélgetés Payer Imre József Attila-díjas költővel (Varga Klára)

 

Payer Imre Fotó: Török Péter

A digitális kommunikáció veszélyeiről, a kortárs irodalom parttalanságáról, a Térey-díjról és az új komolyságról beszélgettünk Payer Imre József Attila-díjas költővel

A hamarosan nyomtatásban is megjelenő, jelenleg online irodalmi magazin, a Dunapart konferenciáján Payer Imre József Attila-díjas költő a kortárs magyar irodalom helyzetéről beszélt a rendszerváltástól napjainkig. Előadásában mint ígéretes irodalmi irányvonalról szólt az új komolyságról, amellyel a fiatal szerzők jelentkeznek, és arról is, hogy a digitális világ nyelvalakító hatása nem kedvez az irodalomnak, de olvasni mégis muszáj, különben elbutulunk. Beszélgettünk az idei Salvatore Quasimodo versenyen elnyert Térey János-díjáról és készülő új kötetéről is.

– Az mindenki számára egyértelmű, hogy a rendszerváltozás politikai fordulópont volt az ország életében, de az irodalomban miért mondható az ez után következő időszak egy új korszak kezdetének? 

– Szakmai szempontból talán azért is alakultak a dolgok így, mivel a kilencvenes években már lehetett tanulni és tanítani olyan teoretikus munkákat, amelyek korábban nem voltak hozzáférhetőek, és nem engedték be őket az egyetemi oktatásba. A hermeneutika, a dekonstrukció és később a mediális elméletek tartoznak ide elsősorban. Neveket is mondok: többek között Nietsche, Heidegger, Gadamer, Jauss munkásságáról beszélünk, illetve fontos még Derrida, Paul de Man, ők a dekonstrukció rangos képviselői. Valamint a posztstrukturalisták, például Michel Focault, illetve Friedrich A. Kittler, a médiaelméletek révén ismert szerző. Én már többek között ezen új tudományos munkáknak, valamint Kulcsár Szabó Ernő témavezetőm tanulmányainak és oktatásának köszönhetően szereztem meg a doktori PhD-fokozatot.

Tovább a magyarhirlap.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2023-12-02 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.