Videó

Az Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója




Keresés a honlapon:


Művészeten túl – Ai Weiwei: 1000 év öröm és bánat (Falusi Dóra)

 

A kínai képzőművész, Ai Weiwei neve egyet jelent a monumentális alkotásokkal, a provokatív politizálással és a digitális aktivizmussal. Emellett filmet forgat, szobrászkodik, az építészetbe is belekóstolt, és mint most kiderült, igen jól ír. Egyfajta modern fenegyerek, akire akkor is figyelünk, ha nem ismerjük. Ahogy írja is: „Ha ragaszkodtok a jogaitokhoz, nem elég, ha zárt térben tiltakoztok. Ha anyátok ver meg, akkor sem segít a házban kiáltozni, ki kell menni az utcára, ahol a szomszédok is laknak.”

Ezt a hozzáállást ma már az élet minden területén érvényesíti, dacára annak, hogy a börtönt vagy akár az életét is kockáztatja ezzel. Az 1000 év öröm és bánat című memoárja azonban jóval messzebbről indul. Szülei és nagyszülei életének legfontosabb állomásait bemutatva vezeti le saját gondolkodását, életmódját, művészetét, nem tagadva a zsákutcákat sem. Hamar megértjük, hogy a diktatúrát nem tűrő lázadó szellemiséget apjától, Aj Csingtől örökölte, aki költőként és grafikusként a kínai kormánnyal szembeni kritikus értelmiségiek körének egyik vezető tagja volt, miután Párizsban élt néhány évet az 1920-as években. (A könyvben több verset is idéz tőle, ezek Yu-Barta Erika, a szöveg pedig Lázár Júlia fordítása és Török Tünde szerkesztése.) Pablo Neruda személyesen hívta meg őt születésnapjára, és a fiatal Mao Ce-tunggal is kapcsolatba került.

Tovább a konyvterasz.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2023-03-06 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.