Videó

Az Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója




Keresés a honlapon:


Céline Arnauld, az ismeretlen dada költőnő (Földes Györgyi)

 

Vajon az avantgárd tényleg kizárólag férfibiznisz volt? A brazil Pagu után ezúttal Céline Arnauld bizonyítja: korántsem. Földes Györgyi esszéjét délután Arnauld-kiáltványok és versek követik.

Céline Arnauld Romániában született Carolina Goldstein néven. Neve csak az utóbbi években vált – persze szűk, avantgárd-szakértői körökben – ismertté, addig legfeljebb Paul Dermée belga költő feleségeként emlegették (Ruth Hemus Dada’s Women című kötete, illetve Céline Arnauld-ról írott friss, 1920-as monográfiája sokat tett az elismertetéséért). Többnyire a dada mozgalom párizsi köreihez szokás kötni, bár már az ezerkilencszáztízes évek első felétől jelentek meg verseskötetei és egy kísérleti regénye Tournevire címen (1919). Összesen tizenegy könyvet adott ki (1948-ig volt aktív az irodalmi életben), s számos dadaista folyóiratban publikált (DADAphone, Cannibale, Z, 391, Action, Ça ira, L’Esprit Nouveau, Littérature, Le Philaou-Thibaou), továbbá főszerkesztője volt a Projecteur című rövid életű lapnak (1920). Irodalmi életműve nagyobb mértékben lírai szövegekből áll, bár írt prózát, kiáltványokat és színdarabokat is. Gyakori témái a (tényleges és szellemi) utazás, illetve a költészet mibenlétének megfogalmazása, a nyelvi kifejezést érintő transzgresszív-szubverzív magatartás stb.

Tovább a 1749.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2022-11-09 14:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.