Videó

Timor Shah videója




Keresés a honlapon:


Látszat, ami nem az, aminek látszik – Barta Bence műveiről (Nemes Z. Márió)

 

Szokás mondani, hogy alkalom szüli a kritikust, akár a tolvajt. Nem volt ez másképp Nemes Z. Márió költő, kritikus, esztétával sem, aki ezúttal Barta Bence képzőművészről írt esszét. Alábbi szövege azonban nem csupán alkalmi alkotói portréként, de természet, ember és kultúra összefüggéseiről szóló művészetfilozófiai merengésként egyaránt olvasható.

David Lynch Twin Peaks című sorozatában kiemelt jelentősége van a fáknak. A kisváros erdős környezetben helyezkedik el, mely nem csupán passzív háttér, hanem mágikus terekbe vezető átjáró. Ebben az értelemben az erdő egy okkult gyár, mely az emberi és állati testeket egy kísérteties technológia médiumaiként alakítja át. A baglyok nem azok, amiknek látszanak, de fontos, hogy egyszerre baglyoknak is látszanak, mert paranormális drónokként az erdő megfigyelési hatalmát leplezik és fejezik ki. A természet maga nem az, aminek látszik, saját figuralitását, táj-mivoltát, humanizált maszkként hordja. Persze ez az önleplezés az emberi munka eredménye is, hiszen az okkult gyár mellett ott van a hengermalom is, mely a függőlegesen erezett Douglas-fenyőket aprítja, darálja és fűrészeli.

Tovább az artportal.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2022-03-29 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.