Videó

A Volánbusz videója




Keresés a honlapon:


Horizont – Bence Erika: Túl minden trágárságon (Handó Péter Áttörés című installációja kapcsán)

Túl minden trágárságon

Handó Péter Áttörés című installációja kapcsán

Ismerem HANDÓ Péter multimediális alkotásait, installációit. Szeretem is őket. Azt a nyitottságot és összetettséget képviselik irodalmunkban, amely végre szétfeszíti az olvasásáról és a befogadásáról szóló konzervatív, gúzsba kötő és haszontalan felfogásokat.

         Az irodalom sohasem csak irodalom. Már rég felhívták rá figyelmünket zseniális írók, nagynevű művészek. Az irodalomoktatás meg főleg nem az. Mindmáig még csak egyensúlyban sincs élményközvetítő és politikai szerepének frekventáltsága egymással. Sajnos, az előbbi kárára.

            Nem is kell hozzá súlyos hatalmi kényszerítés, erőteljes cenzúra. Elég csak annak önmagunk felé irányuló, úgynevezett önreflexív változata, és az irodalom létformájáról alkotott maradi értelmezésektől megszabadulni képtelen oktatói magatartás. Máris gúzsba kötöttünk mindent, ami nyitott és előremutató lenne.

            Nemrégiben megnéztem a vajdasági magyar középiskolai irodalomoktatás standardjait, vagyis azt a tervezetet, amely a négyéves gimnáziumi tudásközvetítés kimeneti tartalmait és céljait tartalmazza. Hogy a jelen pillanatban még csak előkészítési szakaszban levő állami érettségihez milyen szinteket kell teljesíteniük a tanulóknak.

            Megnéztem a mintaként funkcionáló feladatsorokat is. Felháborított és rossz érzéssel töltött el, hogy hagyományos, politikai szándékokkal szinkronban álló (üzenetközvetítés, didaktikai cél etc.), eléggé el nem ítélhető szemléleteket képvisel. Úgy gondolkodik az irodalom oktatásáról és az irodalmi szöveg megértéséről, hogy az csak szöveg lehet önmagában, prozódiai eljárásoknak megfeleltethető, s egyetlen kivehető és megfejthető „mondanivalója” van. Nem csupán lehetséges értelmezési modelleket kínál fel, hanem kötelező eljárásokat.

A „tételmondat”-nál már káromkodtam. „Keresd meg a költemény első versszakának tételmondatát!” A tételmondat „anyjakínja”!

            Még a hagyományos értelemben vett irodalmi szöveg is csak összefüggésekben látható és láttatható. Szövevényes hálózatban fejthetők fel lehetséges jelentései.

            Handó Péter istallációit nem azért értékelem nagyra, mert önmagukban is erőteljes cáfolatai a fentiekben kifejtett maradi irodalomértéseknek, hanem mert esszencálisan és részeire bontva mutatják meg számunkra, hogy hangból, képből és szövegelemekből hogyan építi fel önmagát a vers, az irodalmi mű. Hogyan születik és létezik az irodalmi szöveg. A tételmondatokra le nem vezethető, önmagáért teremtődő és létező irodalom.

                                                                                                                                                                                                 Bence Erika

  
  
 

Bence Erika (Bezdán, 1967)

egyetemi rendes tanár, kritikus. A Horizont rovat vezetője.

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.