Videó:
 

Újdonságaink:
Rendezvényajánló:
Szo nov. 25, 2017 @16:00 - 12:00AM
III. Óbudai Képzőművészeti Tárlat - Szindbád-Óbuda c. kiállításmegnyitó
Szo nov. 25, 2017 @17:00 - 12:00AM
Szabó Veronika: Queendom - A férfitekintet hatalmáról / Kortársszínházi előadás
Szo nov. 25, 2017 @17:00 - 12:00AM
Szakács Imre: 7x7 - Kiállítás
Szo nov. 25, 2017 @17:00 - 12:00AM
Zvolszky Zita: Angyal-Ember-Áldozat c. kiállítása
Szo nov. 25, 2017 @19:00 - 12:00AM
HEGEDŰS 2 LÁSZLÓ: A SZOCIALISTA SZÜRREALIZMUS TITOKZATOS BÁJA vizuális szimfónia
V nov. 26, 2017 @17:00 - 12:00AM
Kiss Márta: én te (n)ő - Kiállítás
H nov. 27, 2017 @17:00 -
Biszák László: Az elmúlt évtized - Kiállítás
H nov. 27, 2017 @18:00 -
In memoriam Lányi Péter - Hangverseny
Sze nov. 29, 2017 @18:00 -
PIM Esti Extra / Kassákizmus1
Cs nov. 30, 2017 @16:30 -
Jónás Tamás irodalmi estje

Partnereink:

Kultúra & Kritika – A PPKE BTK Esztétika Tanszékének kritikai portálja

 

Magvető Kiadó

 

Doktoranduszok Országos Szövetsége – Irodalomtudományi Osztály

 

 

 

Mit értesz szex alatt?

A kilencvenes évek remakelt szövege - Szevasz szöszke, jössz egy röpke gyömöszre? Itt a remek alkalom, pöröghetsz a farkamon- morálfilozófiai dimenzióval támadt fel nemrég egy zenei videóban By Alex és Majka által. Senkise : u,u,u /feat. Majka

Egy feminista értelmezése. A befogadási szituáció elsősorban hallgatói, mivel zeneszámról van szó, engem mégis a dalszöveg érdekelt. A szöveg első részének három egysége egy fiktív Én-Te viszonyt artikulál, deszkriptív és imperatívusz jellegű aktusokkal jelöli ki az alapvetően alárendelő interperszonális viszonyt a Másikkal, aki jelen esetben egy nő. Játszmaelméleti megközelítésben Szülő - Gyermek én állapot, törpítő külön nyelvvel, ahol a másik fölé pozicionálás alaphelyzet. A Másik valójában nem is létezik, az imaginárius dimenzió csupán a szubjektum fantazmagórikus konfabulációja, hogy beszédteret teremthessen a fókuszmondat elhangozásához, amit azonban nem a szövegben elsőként megjelenő beszélő mond ki, hanem a másik, még nem jelenlévő performer. A szövegrész hármas tagolásának első része egy aktus elejeközepe, ahol a szexuális praxis a lovaglópózt látszik preferálni, parvenü enteriőrben (lávaláma). A beszélő szubjektum narcisztikusan tárgyiasító, dehumanizáló attitűdje sürgető helyzetben van, álló farkára szeretné már ráhúzni a Másikat, miközben esztétizálni is kíván, a kultúra hordalékán keletkezett male gaze sztereotipikus vágyai és elképzelései talaján. Kérdés, az iparvárosi suttyó flegma mennyire kompatibilis a testolaj csókos szétkenésének szcénájával. A szövegtér szimbolikus realitásában a szubjektum elzárkózik a mentális romantizmus díszleteitől, hogy világának gyémánttengelye önazonos maradhasson, így viszont a képalkotás és a retorika ellentmondásba kerül. A hármas egység utolsó két részében az önmagának pózoló, a lehetséges Másikat folyton keresgélő szubjektum nem tud kiszabadulni narcisztikus börtönéből, önmagát definiálva a keresési folyamat újabb állomásán találja magát. Szövegbeli fellépése kudarccal végződik, nem találta meg azt, aki számít. Ekkor lép be az új szubjektum.

 

Az új beszélő belépésével a második rész szimbolikusan kitágul, de a szöveg azonos morális regiszterben marad. Ez a lírai én markánsabban, vegytisztábban leértékelő, mimetikus nyelven, dekadens hangnemben szólal meg. A szövegtörzs első egységében (az első beszélőnél) még meglévő fragmentált boldogság szimulákrum nyelvi kódja itt teljesen hiányzik. Kulturális konstrukciók morálfilozófiai világát invokálja jelentésbővülés felkínálásával. Tételmondata lapidáris, és szimplifikált ellentétre épül: A kamu erkölcs az szent dolog. Palánkai István Tamás Szerelem vagy szexualitás ? című írásában (kulturtortenet.blogspot.hu) azt mondja, Alain Badiou világit rá, hogy a moralitás elnyomásként él tovább a hedonizmusban, ami az elfojtás egy válfaja. Az élvezz imperatívusza ugyanazt a struktúrát tartja fenn, mint a ne élvezz fogalma. A kötelező élvezet szorongása rejlik a kétségbeesett jókedv mögött. Jóslata beigazolódott: “Ha az élvezet lép minden erkölcsi parancs helyébe, akkor óhatatlanul oda jutunk, hogy az ember a kegyetlenséget fogja élvezni. Eljön az általános obszcenitás ideje, a gladiátoroké, a valós idejű kínzásoké." A lírai Én tárgyának végleges gyarmatosítása előtt konszenzusra vár, bár a Másik nincsen alkupozícióban. A vulgár mansplainingre ítélt és testrészeire bontott Másikról egy apostrophé segítségével elsiklik a tekintet, hogy a vele egyenrangú felé fordulhasson, a másik férfihoz, és az iménti birtokháborítás magyarázatot nyerjen. Nem tudjuk, a beszélő Énben mennyire tudatosodik, mennyire érzi részesnek magát a kamu erkölcs gyakorlatában, mikor lírai Énje épp az előbb tárgyiasított és használt fel egy másik (vagy több) szubjektumot. A szöveg utolsó egységében a rape culture világában megfáradt prekár gondolkodó szecesszióját figyelhetjük, ahogy magabiztosan kilép a szimbolikus játéktérből. A vándor megpihen.

Még egyszerűbben: Potens fickó megfarkalná szexpartnere barátnőjét is, de csak haveri közreműködéssel sikerül nyélbe ütni egy édes hármast vagy négyest.

 

 

Dalszöveg

 

Relax van, popsit le,
csüccs az ágyra
Ritmusra jár a szívem
és a lávalámpa
Szoros a nadrág,
mert már ingerled régen
Letolom flegmán térdig,
ülj bele szépen
Ne tagadd látom rajtad,
hogy te is akarod
Fél perc és rajtam ugrálsz,
a levegőt kapkodod
Az van, hogy szexuál vagy,
pörögj még rajtam
Nem vagyok két perces
múltkor fél napig bírtam
Tetszik a hajad így is,
de inkább bontsd ki
Vagy kibontom majd én,
jó lesz beletépni
Olaj a testre fel,
csók kísérve kentem el
A surranód még fenn maradt,
de szexi így is hagyjad azt

Ha te vagy aki számít
Gyere leszek én a mázlid
Most csillagos az ég
Meg ezerféle nyálas
Szarságokat mondhatnék

U,u,u jól csinálod tetszik
Szép a hasad szexi
U,u,u holnap is majd hívlak
A barátnődet hívjad

Ide fekszem ha lehet még én is
Jobb ha többen vagyunk,
tudod nekem ez olyan fétis
Nincs gáz, ne rinyálj
Nézelődni talán nem szabad?
Mit értesz szex alatt?
Ez túl nagy falat, ja
Nem hiszem,
mert látom én a szemeden,
hogy nem volt meg az egyetem
De elhiszem, hogy te nem nem
nem nem nem, te nem vagy ilyen
Persze könnyebben menne,
ha mindenki piszkos lenne
De tudom jól, hogy az csak én vagyok
A kamu erkölcs az szent dolog
Most már elég volt tudod vártam
Eldönthetnénk, hogy hárman,
vagy mondd meg mért zavar a számtan
A legjobb ez lesz a nyárban
Fiatalok vagyunk, vagyis te
Az isten tudja csak, hogy mi lesz
majd az elkövetkezendő éveinkben
Úgyhogy most tegyük meg azt
amit nem szabad
Éljük meg a mocskos vágyakat
Ne szabjunk magunknak gátakat
Nyomás fel! Az égbe a lábakat!
Jól van haver most megjöttem, bocs
a csajodat megböktem
Tartottam magam, de megtörtem
Mikor megláttam a fenekét,
hogy meglöttyen
Elég volt nekem ma ennyi
Amit meg lehetett meg tudtam tenni
Szex után kicsikét enni, aztán zsa
Gyerünk lepihenni

U,u,u jól csinálod tetszik
Szép a hasad szexi
U,u,u holnap is majd hívlak
A barátnődet hívjad

Ha te vagy aki számít
Gyere leszek én a mázlid
Most csillagos az ég
Meg ezerféle nyálas
Szarságokat mondhatnék

 

 

 

Creative Commons Licenc


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.