VideóA Danubia Televízió videója Keresés a honlapon: |
FILMALÁFUTÁS – Mit értesz szex alatt? (Nagy Mari Anna)
Mit értesz szex alatt? A kilencvenes évek remakelt szövege - Szevasz szöszke, jössz egy röpke gyömöszre? Itt a remek alkalom, pöröghetsz a farkamon- morálfilozófiai dimenzióval támadt fel nemrég egy zenei videóban By Alex és Majka által. Senkise : u,u,u /feat. Majka Egy feminista értelmezése. A befogadási szituáció elsősorban hallgatói, mivel zeneszámról van szó, engem mégis a dalszöveg érdekelt. A szöveg első részének három egysége egy fiktív Én-Te viszonyt artikulál, deszkriptív és imperatívusz jellegű aktusokkal jelöli ki az alapvetően alárendelő interperszonális viszonyt a Másikkal, aki jelen esetben egy nő. Játszmaelméleti megközelítésben Szülő - Gyermek én állapot, törpítő külön nyelvvel, ahol a másik fölé pozicionálás alaphelyzet. A Másik valójában nem is létezik, az imaginárius dimenzió csupán a szubjektum fantazmagórikus konfabulációja, hogy beszédteret teremthessen a fókuszmondat elhangozásához, amit azonban nem a szövegben elsőként megjelenő beszélő mond ki, hanem a másik, még nem jelenlévő performer. A szövegrész hármas tagolásának első része egy aktus elejeközepe, ahol a szexuális praxis a lovaglópózt látszik preferálni, parvenü enteriőrben (lávaláma). A beszélő szubjektum narcisztikusan tárgyiasító, dehumanizáló attitűdje sürgető helyzetben van, álló farkára szeretné már ráhúzni a Másikat, miközben esztétizálni is kíván, a kultúra hordalékán keletkezett male gaze sztereotipikus vágyai és elképzelései talaján. Kérdés, az iparvárosi suttyó flegma mennyire kompatibilis a testolaj csókos szétkenésének szcénájával. A szövegtér szimbolikus realitásában a szubjektum elzárkózik a mentális romantizmus díszleteitől, hogy világának gyémánttengelye önazonos maradhasson, így viszont a képalkotás és a retorika ellentmondásba kerül. A hármas egység utolsó két részében az önmagának pózoló, a lehetséges Másikat folyton keresgélő szubjektum nem tud kiszabadulni narcisztikus börtönéből, önmagát definiálva a keresési folyamat újabb állomásán találja magát. Szövegbeli fellépése kudarccal végződik, nem találta meg azt, aki számít. Ekkor lép be az új szubjektum.
Az új beszélő belépésével a második rész szimbolikusan kitágul, de a szöveg azonos morális regiszterben marad. Ez a lírai én markánsabban, vegytisztábban leértékelő, mimetikus nyelven, dekadens hangnemben szólal meg. A szövegtörzs első egységében (az első beszélőnél) még meglévő fragmentált boldogság szimulákrum nyelvi kódja itt teljesen hiányzik. Kulturális konstrukciók morálfilozófiai világát invokálja jelentésbővülés felkínálásával. Tételmondata lapidáris, és szimplifikált ellentétre épül: A kamu erkölcs az szent dolog. Palánkai István Tamás Szerelem vagy szexualitás ? című írásában (kulturtortenet.blogspot.hu) azt mondja, Alain Badiou világit rá, hogy a moralitás elnyomásként él tovább a hedonizmusban, ami az elfojtás egy válfaja. Az élvezz imperatívusza ugyanazt a struktúrát tartja fenn, mint a ne élvezz fogalma. A kötelező élvezet szorongása rejlik a kétségbeesett jókedv mögött. Jóslata beigazolódott: “Ha az élvezet lép minden erkölcsi parancs helyébe, akkor óhatatlanul oda jutunk, hogy az ember a kegyetlenséget fogja élvezni. Eljön az általános obszcenitás ideje, a gladiátoroké, a valós idejű kínzásoké." A lírai Én tárgyának végleges gyarmatosítása előtt konszenzusra vár, bár a Másik nincsen alkupozícióban. A vulgár mansplainingre ítélt és testrészeire bontott Másikról egy apostrophé segítségével elsiklik a tekintet, hogy a vele egyenrangú felé fordulhasson, a másik férfihoz, és az iménti birtokháborítás magyarázatot nyerjen. Nem tudjuk, a beszélő Énben mennyire tudatosodik, mennyire érzi részesnek magát a kamu erkölcs gyakorlatában, mikor lírai Énje épp az előbb tárgyiasított és használt fel egy másik (vagy több) szubjektumot. A szöveg utolsó egységében a rape culture világában megfáradt prekár gondolkodó szecesszióját figyelhetjük, ahogy magabiztosan kilép a szimbolikus játéktérből. A vándor megpihen. Még egyszerűbben: Potens fickó megfarkalná szexpartnere barátnőjét is, de csak haveri közreműködéssel sikerül nyélbe ütni egy édes hármast vagy négyest.
Dalszöveg
Relax van, popsit le,
Megjelent: 2017-11-08 17:00:58
|