Videó

A PécsTV videója




Keresés a honlapon:


Rimóczi László: Zenzációs mesterfogás – Novák Valentin: A szomszéd dinoszaurusza – Maj Om Ce mester és barátja, Pro Li taoista sporthorgász kalandjai című kötetéről

 

 

 

 

 

Zenzációs mesterfogás

Novák Valentin: A szomszéd dinoszaurusza – Maj Om Ce mester és barátja, Pro Li taoista sporthorgász kalandjai

 

 

Maj Om Ce mester igen bölcs, vág az esze, kontemplatív, szereti a békákat, és a békák is őt, de nem szereti, ha a tanítványok zargatják, vagy épp a Vízfodrozó Bizottság. Barátja Pro Li taoista sporthorgász szeret a parton ücsörögni, és a part is legalább annyira szereti, ha valaki ücsörög rajta, mint azt, amikor senki sem.

Novák Valentin nemcsak a 2018-as év egyik leghosszabb könyvcímének birtokosa (A szomszéd dinoszaurusza – Maj Om Ce mester és barátja, Pro Li taoista sporthorgász kalandjai), de talán a zen elmecsavaró és minimalista művészetét is sikerült egy kicsit hazai földbe átültetnie, meghonosítva egyfajta új spirituális abszurd humort. Eme magyaros miliőbe integrált bölcsességcsokor kacifántos kalandokat ígér, melyek a zen kóanok stílusbeli mintájára születtek. A kóanok arra valók, hogy kizökkentsék a tanítvány hétköznapi gondolkodását, mert ha elméje lelassít, nyitottá válik a teljes panorámára. A kóan iránytűként szolgáló történet, párbeszéd vagy kérdés, amelyet a zen buddhista gyakorlatokban használnak, hogy előidézzék „a nagy kétséget”, és teszteljék vele a tanítvány fejlődését. A megismerést nem szakítja ki az egyetemesség gondolatából, csupán a pillanatok átélésének egyszerű szépségére mutat rá, ahol a zen veleje rejtezik. Az a szabadság, ami megragadható, nem szabadság többé, és ahány útja van az emberi felfogásnak, legalább annyi út vezethet a Teljességhez is. Egyszerű, nem? Hát hogyne férne bele ebbe a képbe egy minden lében kanál, hol fegyelmezett, hol fegyelmezetlen keleti mester is!

Maj Om Ce mester és a tanítvány

Maj Om Ce mesterhez szegődött egy tanítvány, s kérte, avassa be a Tudásba. Együtt vándoroltak már vagy egy éve, de a mester meg sem szólalt. Egyszer szemben találták magukat egy vérszomjasan vicsorgó kutyával. Maj Om Ce mester négykézlábra ereszkedett, aztán békapózba mozdult, tanítványa követte őt, gondolva, most jött el a beavatás ideje. A kutya megdöbbent. Csihadt. Szaglászta a szintjére kerülteket. Majd mindhárman becsörtettek, beugráltak az erdőbe.

Maj Om Ce mester sok mindent elkövetett, sokfelé megfordult, és számos helyzetben foglalt állást ahhoz képest, hogy nem is létezik. Ez a szerény kitalált személy még a mester titulust is kikéri magának, egyszer még a névtáblájáról is lekaparta, mikor elege lett a tanítványokból.

A történetek zseniálisan interpretálják a lét és nem-lét, az egyszerű és bonyolult kérdésköreit a zenben kevésbé jártas hazai olvasóközönségnek, miközben tiszteletben tartják az ősi mesterek életműveit is. Nem foglalnak állást, nem prédikálnak, csupán azt teszik, amire egy kóan hivatott: kizökkentenek. A témában páratlan jártassággal megszerkesztett kötet felöleli a zen látásmódját, ugyanakkor megidézi a múlt nemcsak zen mestereit is. A keleties nyelvezettel artikulált ízes parabolák és fodros metaforák mindig ugyanarra mutatnak: a közös csendekre, magányos hallgatásokra, tudati mozdulatlanságra, s útközben még pár ráérős béka is benéz. Tanulság nem mindig van – vagy épp a tanulságtalanság a tanulság –, ami megint a lényegárnyékoló kóanokra jellemző.

Maj Om Ce mester gondolatbukfencei

A kő, melyre ember lép, igaz. Az ember, aki majd kőre lép, igaz. A lépés, ami kőre viszi az embert, hamis. A kőn levés hamis. Az igaz hamissá lesz. De a hamis nem lesz igazzá többé. Ezen tűnődni fölösleges, olyan, mintha az igazság nem igazságán rágódnánk, pedig az csak az első lépés. Mikor az ember megmozdul, elveszti igazságát. Az ember addig igaz, amíg figyel. Ha helyet változtat, ha változtat, azonnal hamissá lesz, mert véleménye van a világról. Ami csak belőle fakad, s nem mindenkiből.

Az ember, akire béka ugrik, hamis. A béka, amely emberre ugrik, hamis. Az ugrás, amely emberre viszi a békát, igaz. Az emberen levés igaz. A hamis igazzá lesz. De az igaz nem lesz hamissá többé. Ezen tűnődni fölösleges. Olyan, mintha a hamisság nem hamisságán rágódnánk, pedig az csak az első ugrás. Mikor az állat megmozdul, elveszti hamisságát. Az állat addig igaz, amíg mozog. Ha nem változtat helyet, ha nem változtat, azonnal hamissá lesz.

Ezek a történetek történetek, nem pedig mesék. Mai felkavarodott világunk hányt-vetett emberének inkább a könnyed, bolyongó filozófia fekszik, semmint egy egyedüli véleményt harsogó, közléskényszeres, radikális megmondóember. A mindennapi ginzenggyökerén tűnődve rágódó Maj Om Ce mester semmi esetre sem megmondóember, inkább lemondóember – már ha létezik ilyen –, mégis képes kiállni a saját igazáért, amikor a folyóban ellenáramlatokat kelt a Párt bősz birodalmi folyásirányaival szemben. Novák Valentin egy ízig-vérig megújulásra képes szerző, aki sosem idegenkedett a stíluszsonglőrködéstől, ellenben ritkán ismétli magát, témái többnyire el is ütnek egymástól, vegyük például a Magyar rulett és az Álomturbina közti kontrasztot.

Maj Om Ce hajlítható, rugalmas karaktere számos meredek kalandra rávehető, legyen szó akár saját hamvasztásának igényléséről, akár varázsszőnyeg bérlésről vagy bordélyházban dorombolásról, térhajlításról és visszhangcsinálásról, de legvégső titka talán csak ennyi: „Maj Om Ce mestert szerették, mert rövid.”

Maj Om Ce mester és a világháború

Maj Om Ce mester a világháború kitörésének első bombájától meghalt, mert jókor volt jó helyen ebben a sok jóval nem kecsegtető világban… De az is lehet, hogy nem elpárolgás által tűnt el, mindössze elveszett a nagy felfordulásban. De az is lehet, elvándorolt, mit elvándorolt, megszökött, vagy megszöktették, sőt, az is lehet, sosem volt, hiszen egy anekdotai, mit anekdotai, mitológiai! hősnek mindenféle vég és még többféle végzetteli kaland kijár.

Maj Om Ce mester fest

Maj Om Ce mester elhatározta, lefesti a folyót a folyópartról szemlélő Pro Li taoista sporthorgászt. Végül nem festette le, mert Pro Li taoista sporthorgász odább ült azon a napon, mikor Maj Om Ce mester elhatározásra jutott a megörökítés ügyében…

Hogy ne csak a belső értékekről szóljunk, a kötet fizikai, tapintható valósága igényes kiadványt testesít meg, jó kézbe venni, és a csálé bölcsességek mellett vizuális élmények is hatnak ránk, Miske Emő műértő ecsetjének közreműködésével. A festmények katalizátorként működnek, tovább fokozva a történetek enigmatikus küldetését. A beillesztett festmények a regék egy-egy jelentős vagy épp kacagtatóan jelentéktelen momentumát elevenítik meg, és rántják a valóságba a kitalált mestert. Ez a könyv határozottan újraolvasós, aki csak kölcsönkéri, utólag úgyis beszerzi majd, hogy legyen egy saját, amit bármikor lekaphat a polcról, bárhol felütheti, ha hirtelen bölcsességre és útmutatásra szomjazik, netán szellemi székrekedés uralkodna el rajta. Ez a kötet működik, és talán így összegezhetnénk lényegét: a keleti filozófia találkozása a magyar virtussal.



Novák Valentin: A szomszéd dinoszaurusza – Maj Om Ce mester és barátja, Pro Li taoista sporthorgász kalandjai. Hungarovox Kiadó, 2018

 

  
  

Megjelent: 2020-04-09 20:15:00

 

Rimóczi László (1979) újságíró,  a Veranda Művészeti Csoport alapító tagja

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.