VideóA Danubia Televízió videója Keresés a honlapon: |
Fűkő Béla Szobrokba kódolt világkép – A Ji King energetikai struktúrája a szobrászatban
Fűkő Béla Szobrokba kódolt világkép A Ji King energetikai struktúrája a szobrászatban
Felvetődik a kérdés, vajon miért van égetően szüksége egy kortárs szobrásznak és költőnek, Fűkő Bélának a XXI. század hajnalán a taoizmus sajátos filozófiájára. – Minden jel szerint azért, hogy ezzel is bizonyítsa azt a művészi, esztétikai igazságot, amely szerint a szobor nem egy statikus, élettelen tárgy, hanem mindenekelőtt „folyamat” (energiatér) és „cselekmény”, amely éppúgy lehet – a művész felfogásában – egy lényre jellemző magatartás, mint az univerzum kozmikus rendje. Fűkő számára ugyanis az önmagában nyugvó szobor nyugalmát „megbízhatósága” (azaz szerves egysége az élettel!) adja. Csak ezt a megbízhatóságot szem előtt tartva mutatkozhat meg a szobor a maga igazságában. A szerző meggyőződése szerint a szobor igazsága a létező el nem rejtettségén nyugszik, és ennélfogva ez az igazság egészen más jellegű, sebezhetőbb, mint más művészeti ágak esetében. A szobrászat műfajában megnyilvánuló Tao tehát nem más, mint a szobor önmagában nyugvó semmire sem szorultsága, másrészt, folyamatként, alkotói szemszögből a „nem eszközszerű létező” művészi lényeggé, élő szoborrá formálása.
Kovács Gábor, író
"Szemlélődő természetem gyökere a kövek világára való rácsodálkozásomból ered. Akkor vagyok alkotáskor igazán átszellemült állapotban, amikor minden egyes lepattintott kődarab egyesül a bennem élő heggyel. Felismertem magam a Kőben: Fűkő Béla
Fűkő Béla Szobrokba kódolt világkép – A Ji King energetikai struktúrája a szobrászatban Magánkiadás, Pécs, 2024 208 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786150200071
Megjelent: 2024-09-11 20:00:00
|