Videó

Százados Ábel kapta a legígéretesebb fiatal filmes díját Cannes-ban
Az M2 Petőfi TV videója




Keresés a honlapon:


Partnereink:

KUK (kuk.hu)

 

Magvető (kiadok.lira.hu)

 

DOSZ (www.dosz.hu)

 

Kántor Zsolt: Időrajt – Az identitás koordinátái

 

 

 

 

Időrajt

Az identitás koordinátái



Valamikor el kellett rajtolnia az időnek, arról a koordinátákkal meghatározhatatlan helyről, ahonnan kezdve a dolgok egyébként is elkezdenek lenni. Ezen már sok bölcsész gondolkodott. Arisztotelésztől Begson úrig. Egészen Tengelyi László, magyar filozófusig. 1Aki Dilthey és Paul Ricouer szövegei kapcsán elmélkedett erről. És lám! Hiába lerágott csont a téma, rendkívül izgalmas fölvetések (fénytörések) szegélyezik eme reflexiókat.

Ott van például a különnemű fogalmakkal folytatott játék. Dilthey olyan kategóriákat akar egységbe foglalni, mint elevenség és jelentés. Erő és értelem. Nem egymással szembeszegülő tényezőkről van szó, hanem más-más halmazokról. S ebben a kérdésben tud mégis közös nevező lenni a telő idő, ami beborítja s ellepi a történő lét mozzanatait.

Ricoeur idő és elbeszélés kapcsolatát firtatja. Az által érzékeljük az időt, hogy telnek a napok, a percek. S ezt azért tudjuk, mert egy történet láncszemei peregnek le egy virtuális homokórán. De ezt lehetetlen megfigyelni, lekövetni, modellt készíteni róla, mert hét milliárd ember élete forog egyszerre a színpadon, ami a glóbusz. Valamennyi szeletkét azonban kiemelhetünk a nagy tortából és tanulmányozhatjuk a mazsolák egymástól való távolságát. A csoki bevonat ropogós voltát, állagát, textúráját. De az egészről csak képzeletbeli átlátásunk lehet. Az se rossz. Mondhatná bárki.

Tehát mégsem az elbeszélés, az élettörténet medre az idő, hanem átszövi, átjárja és átitatja a lét anyagát. Benne van konzisztens módon a mindennapok szövetében, mint íz. Minden interakció mögött etikai ösztönzés rejtőzik. Az emberi kapcsolatépítés jóvátétel. valami bűntudat kifejeződése, engesztelés keresése ismeretlen emberek iránt, hogy valamit jóvátegyünk abból, amit mások ügyében rontottunk el. De erre a megoldás, mi hívők tudjuk, a bűn megszüntetése, a vétek ráhelyezése a bűnbakra. Hogy lemenjen rólunk a kísértés. tehát: a helyettesítő áldozat. Aki ezt megérti, kevesebb dilemma fogja gyötörni. Aki a Messiással személyesen kapcsolatba kerül, az kap világosságot a fenti kérdésekre. Persze, nem mindegyikre. De némely terület elkezd kitisztulni, amikor a metanoia megtörténik.

2



Milyen íze lehet az időnek? Van-e színe? Hangja. Lény-e a telés-múlás? Vagy csak fogalmak és asszociációk egymásba fonódása? Itt lép be a képbe az örökkévalóság, amiből ki lett szakítva az idő, mint zárvány, mint törtrész. S úgy él sok ember, hogy meg sem kóstolja a fantázia, a képzelet különleges bizsergését-hangulatát. Mások úgy vélik, amit mi kitalálunk, írók, az valóság. Nem újat alkotunk, csak felfedezzük az ötleteket és narratívákat. És regisztráljuk, elkönyveljük, amit az ihlet sugall. Például az idő múlásáról. Majd látjuk. Isten mindenkinek adott egy talentumot, amivel a saját világát tágíthatja. Én az olvasással igyekszem minél inkább szélesre tárni a szöveg ajtaját. A bejáratot, ami a lelkem kapuja. Jöjjön be minél több világosság.

Úgy kell nézni olykor önmagunkra, mint egy másik személyre. A másik: egy ön-azonos fickó. Nem fikció. Minden pillanatban megszületik. Ahogy minden reggel fölkel. Álmában kitapintja valahol az idő szövedékét, anyagát. majd fölriad. Mit is akartam este ezzel a metaforával. Nagyon érdekesnek látszott, most meg elillant a varázsa. Miért?

 

1 Tengelyi László: Élettörténet és önazonosság, Holmi , 1998. 04.

 

 

 

  
  
 

Kántor Zsolt (1958) költő, író, szerkesztő, pedagógus

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.