VideóAz M5 videója Keresés a honlapon: |
Kántor Zsolt: Jáspis, zafír és smaragd
Jáspis, zafír és smaragd Mindent szépen csinált az ő idejében, e világot is adta az emberek elméjébe, csakhogy úgy, hogy az ember meg nem foghatja mindazt a dolgot, amit az Isten cselekszik kezdettől fogva mindvégig. (Prédikátor 3. 11.)
Jézus Krisztus jelentette ki a filadelfiai gyülekezet pásztorának, hogy amiért megtartotta béketűrésre intő beszédét, Ő is megtartja őt a megpróbáltatás idején.1 A Biblia egésze sugall egyfajta üzenetet, amelynek lényege, hogy az engedelmesség, a hierarchia elfogadása, áldást hoz. Ha felfelé engedelmes az ember, lefelé könnyen érvényesíti uralmát, akaratát. S a békességre törekvés azonban néha ellentétbe kerül az igazsággal. De végül a nyugalom kétségbevonhatatlanul szükséges ahhoz, hogy az intuíciónak leszállópálya legyen. Krasznahorkai László szerint a napnyugta rendkívüli színjáték, „Az átmenetnek és a folyamatosságnak pompázatos látszata, gigantikus előadás, gyönyörű freskó valamiről, ami nincs. Elillanás, az elmúlás, a kihunyás, a hamvadás különleges példázata és a színek ünnepélyes bemutatkozása. A vörös és a lila, a sárga és a barna, a kék és a fehér lélegzetelállító megdicsőítése. Ami ezernyi rezdülést kelt nézőjében.”2 Igen. A táj, a nappal kinyílása, akár egy liliom kitárulkozása, vagy mint egy könyv. Az író empátiája, leleményessége és tehetsége átadja az olvasónak a talányt. És annál többet nyújt. A szavaknál is erősebb jelenlétet. Ami maga az élet. S ami éltető dünamisza a létezésnek. A kockázatokba bocsátkozó gondolkodás nagy érték. Ha nem az igazság kiderítésének szándékára fut ki a szellemi emberek ars poeticája, akkor hatalmas kérdéstömegek mennek el mellettünk anélkül, hogy akárcsak regisztrálnánk őket. Kulcsár Szabó Ernő hívta fel erre a figyelmet egy vele készült interjúban, s igaznak látszanak a megállapításai. „A bölcsésztudomány egyenjogúsítása pont annak az érvelésnek köszönhető, hogy legyen olyan tudomány, amely nem a puszta hasznosság elve szerint működik. Ez a fordulat Kant nevéhez fűződik, aki kiharcolta, hogy a nép jólétét, igazgatását és üdvözülését szolgáló felső fakultások, vagyis a medicina, a jog és a teológia mellett legyen önálló bölcsészet. A porosz uralkodó elgondolkodott, és végül arra jutott, hogy van létjogosultsága olyan tudománynak, amely nem a hasznot nézi, csak az igazságot magát.” 3 Az irodalom gondolattermelő nyelvet képes előállítani mindenki hasznára. Sokkal nagyobb a jelentősége ennek, mint a technika és az ipar elsődlegességét hangoztató értelmiségiek gondolnák. Hiszen minden részterület az általános nyelv mintája alapján gondolkodik a saját szaknyelve felől. A nyelvi beidegződések és permanens megújításuk minden területet érint. Ezért az írók, filológusok szerepe lényegénél fogva érinti az univerzum mélyrétegeit. S a lényeg: a megértés, a felfogás világossága. Szinte minden gondolkodó életművében fontossá válik. Nézzünk néhány szöveget, amelyek megváltoztatták a magyar líra gondolkodásmódját. Mert te ilyen vagy s ők olyanok (Szabó Lőrinc: Az Egy álmai) Szabó Lőrinc a világlíra élvonalába emelte a magyar lírát azzal, hogy újrafogalmazta a bibliai Dávid király életérzését. Nézzük meg! Olykor azt hihetjük, hogy minden rendben van, de az utolsó pillanatban megtorpan a projekt. S mintha az eddigi munkánk veszendőbe menne. S el szeretnénk tűnni a látható világ szeme elől. Dávid átélte ezt, de nem adta föl. A láthatatlan, de mégis örökkévaló kapaszkodót ragadta meg az elméjével és a szívével. „Bárcsak szárnyam volna, mint a galambnak, akkor elrepülnék és megnyugodnék.” (55. zsoltár 7-8.) Majd jött József Attila és még csavart egyet az életérzésen. Összeszőttei a lét-nemlét dichotómiát. A formaelv ugyanaz, mint Szabó Lőrincnél.
Majd eljön értem a halott, (József Attila: Majd) S idesorolható még Szabó Lőrinc: A belső végtelenben című verse. Hajszálpontos látlelet a lélek és a szellem között húzódó határvonalról, amit kizárólag az Ige képes meghúzni. Szellemem néha a test ágyába merül le Ugyanez az erudíció működteti az alábbi, másik remekművet. Szabó Lőrinc az érzékelés tapasztalatát úgy közvetíti, hogy a saját impressziója áttüremkedik a Másik világán. És fordítva. A tudatlan tudat átitatódik a vonzalom és önzés mindent elsöprő dinamikájával. S az alkatrész egyszerre mindenné válik. S ezáltal semmivé lesz. Nem vagy enyém, míg magadé vagy: (Szabó Lőrinc: Semmiért egészen) Mivel a jel, a szó akkor tökéletes, ha transzparens, önmagában azonban neutrálisnak kell lennie, önmagában nem érdekes. Hanem, amire utal, a helyi értéke a fontos. Úgy, ahogy Kosztolányi verse. Tárt otthonokba látsz az ablakon. (Kosztolányi: Hajnali részegség) Ehhez képest József Attila a láthatatlanból kinövekvő világ krónikásaként, egy jó pillanatában meglátja a törvényt, a struktúrát. És kegyelem adatik neki, hogy el is mondja. Le is írja. S nekünk is szerencsénk van, hogy ilyen költőink vannak.
Én a széken, az a földön, József Attila: Költőnk és kora Déja vu! Mintha öröktől fogva tudtuk volna, csak nem fogalmaztuk meg. A szépség gondolatisága, a nyelv időtlen jelleme, mint a hajlított fény vagy a megtalált hiány eleve ott volt a természet dolgai, fái, füvei, tavai között. Csak a megfelelő elme, test és személy kell, hogy artikulálja, ami életet fog menteni vala mikor, valamilyen időben és térben. És futott, telefonált, (Kosztolányi Halotti beszéd) A hallgatással megedzet szó, felbukkan a megfelelő tudat regiszterei között és konstituálódik. Csak legyen száj, Aki kimondja. Legyen kéz, AMI írja. Az anyag szót fogad. A Szellem navigálja. A végére egy kortárs költőt hadd idézzek. Bertók László költeményét, A végén csak a történet marad. „A végén csak a történet marad. Ez élt, elindult, megállt, mendegélt. S néha azt képzelte, odaért. Holott csupán lebukott a Nap.”4 Krasznahorkai László naplementéje bújik meg a sorok között, mint zárójelbe tett titok. A széltől védett menedék tehát a vers. Logosz. Még nem repülünk el. Van otthonunk. 1 Jelenések könyve 3. 10. 2 Krasznahorkai László:Jeruzsálemi beszéd, ÉS, 2012.május 18. 3 Kiapadhatatlan nemzeti erőforrás. Magyar Narancs, 2015. 05. Urfi Péter interjúja Kulcsár Szabó Ernővel. 4 Bertók László: Ott mi van? Versek. Magvető, 2014.
Megjelent: 2019-03-26 16:43:59
|