Videó

A Győrplusz TV videója




Keresés a honlapon:


Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal


Fotó: Aknay Tibor
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

Hagymaillatú az erdő, medvehagyma illatú. Április közepén virágba borul az egész terület. A zöld szárak a hegyükön kacagó csillagvirágokkal: tündérek varázspálcái. A sok varázspálca-csillag fehér takarót alkot, csipketakarót. Vágyom leheveredni erre a csipkés, pillekönnyű takaróra, mélyen beszívni a hagymás virágillatot, hallgatni, ahogy ropognak a zsenge, zöld levelek a súlyom alatt. De nem heverészni jöttünk. Épp csak megállunk egy pillanatra, kifújjuk magunkat. Élvezzük a látványt. Engedjük, hogy tüdőnket kitöltse a friss, hűvös, szagos levegő. Figyelünk a neszekre. Valami motoz a levelek között. A fán egy harkály kopácsol, távolabbról felel rá egy másik. Persze meglehet, csak emez visszhangzik, önmagával felesel. Gomba után kutatok a szememmel, ösztönös cselekedet. Tudom, hiába, áprilisban nincs gomba az erdőn. A tavalyról itt maradt avarkupacok csak a téli álmuk után kibújt sünök melegét őrzik.

Ág reccsen a hátam mögött, összerezzenek. A vaddisznóktól való félelmemet nem tudtam kinőni, sem kiöregedni. Hátra kapom a fejem, kicsit meg is ugrok a nehéz bakancsban. Csak Buksó az, túrabotot fabrikál magának az egyik bükk lehullott ágából. Buksó röhög, férfiasan, öblösen, remeg hozzá a szakálla. Mi van, Malter, megint vaddisznó formájú rémeket látsz? Nem felelek, csak legyintek, régi nóta ez köztünk. Harmadikosok voltunk, amikor egynapos túrára vitt a tornatanár Lali bá’. Ki volt táblázva az erdő szélén: nyúlra, rókára, vaddisznóra számíthat a látogató. A nyúltól eszembe sem jutott félni, a rókával is, úgy véltem, könnyedén elbánok, hanem a vaddisznó félelmetesnek tetszett. Leginkább a képeskönyvben látott hatalmas agyara rémített, főként azután, hogy nagyapám egyszer mesélő kedvében Zrínyi Miklós és a legenda szerint rátámadó vadkan történetét vette elő. Félelmemet nem is titkoltam, folyvást jobbra-balra tekintgettem, és harciasan tartottam magam előtt a támadó fenevad legyőzésére szánt méretes faágat. Nem csak a gyerekek derültek gyávaságomon, Lali bá’ is rajtam tréfálkozott. Ugyan, jobban fél az tőlünk, mint mi őtőle, inkább elbújik, mintsem idejöjjön és köszöntsön, hogy szervusz, Valter, én vagyok a vaddisznó. Magam is elmosolyodtam az elképzelt jeleneten, ám az erdő fürkészésével nem hagytam fel, s a faágtól sem akaródzott megszabadulnom.

 

 
Kántor Zsolt

 

A fények és a hangok, az lét.

Az összefüggések, a munka és az alvás.

A pihenés értelme, szépsége

És hogy az országokat nem a szeretet

Irányítja. A szuverenitás.

A tudat, hogy volt katona.

Másfél évig az állam fogságában.

Hogy rákapott az ivásra.

Majd hirtelen meggyűlölte az italt.

Megutált minden pótcselekvést.

Egyszerűen abbahagyta a látszat

Cselekedeteit. Új életet kezdett.

 


Fűkő Béla: Retina III.
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

-akácos-

 

(64-es busz, Queen Street East, Torontó)

 

a Niigani-gichigami* partjához közeledve

egy öreg hölgy ül velem szemben

szalmakalapján fehér és lila virágok

olyanok mint otthon az akác

a kép és illat

múltba vezető asszociációi

nagyapám édes kölnijére emlékeztetnek

amit minden vasárnap borotválkozás

után használt mielőtt templomba ment

 

sokszor néztem ahogy a konyhában

fütyörészve belemártja a zománcos lavórba

az éles zsilettpengét

majd ismételten

az arcához emeli

rituális megtisztulás

beidegződött mozdulatok

 


A képet Gerd Altmann
 készítette a Pixabay- től

Teljes kör

 

A Stefániánál felszálltam

az ötösre, leszálltam

az Urániánál. Az Urániánál

felszálltam a nyolcas-e-re,

és leszálltam a Tisza

István-téren. A Tisza

István-téren felszálltam

a száztizenkettesre, és

leszálltam a Herminánál,

azután hazasétáltam.

Felelősségem teljes

tudatában nyomom meg

VÉSZHELYZET!! – gombot.

 

 

 
Orbók Ildikó:
ahol a csend / where the silence  (Agyagfalva, Erdély)

Szelíden lebegett karácsony a levegőben. Szürkületkor már a falu minden kisdede kint bukdácsolt kipirosodott arccal a templom melletti domboldalon. Egyiket-másikát egy-egy nagyapa is elkísérte. A kis vörös orrokon pillanatig megülte magát egy-egy huncut hópehely, majd jóízűen rájuk olvadt. Az otthonokban addigra már kisült a kalács, a töltöttkáposzta puhán rotyogva várta az este nagy pillanatát, a karácsonyfa feldíszítése is nagyjából befejeződött. „Kis karácsony, nagy karácsony, / Kisült-e már a kalácsom?...” Az apák szinte lámpalázasan gyakorolták a szerepüket: az angyal érkezését jelző csengővel úgy kellett be- és kiosonniuk a csak erre az alkalomra bemelegített tisztaszobából, hogy a gyerekek lelkéből nehogy elröppenjen a csodavárás mámoros varázslata. Ezt minden szülő végtelenül fontosnak tartotta Székelyföldön, a gyermeknek hinnie kell, hogy az angyalok a karácsonyfával adják hírül, hogy a szentestén megszületik a kis Jézus, az emberek Megváltója útban van.

A fényszóró csillogása a lélek ujjongását fejezi ki…

Csak Irénke virrasztott haldokló kislánya fölött a község orvosi rendelőjének lesötétített szobájában. Éjszakánként petróleumlámpát gyújtott, de arra is újságot helyezett, hogy tompább legyen a fénye. Órákon át fülelte az öntudatlan, hörgéssel szaggatott gyerekszuszogást, minden ritmusváltozásra görcsbe rándult a lelke, mert azt hitte, itt a vég; kétségbeesetten vonszolta magát már napok óta egyik saroktól a másikig, majd vissza az ágyig, amelyiknek a fejénél ügyeletet vállalt a halál. Merevgörcsöt kapott egyetlen gyermekét nem tudta megmenteni semmiféle gyógyszer, semmiféle orvosi tudomány. Beletörődéssel, kétségbeesetten kivárni az időt, ugyanakkor viszont a legnagyobb csendben, hogy a haldokló nyugalmát ne verje fel az anyai jajveszékelés. Addig a szívnek sem volt szabad megszakadnia, amíg a gyermeké el nem csendesedik. Irénke tudta, mit kell tennie, nem jajgatott, nem omlott össze, csak virrasztott, mint egy lassan fogyó, gyenge gyertya. Halkan motyogta immár milliomodszor a Miatyánkot, kérte a Fennvalót, hogy tegyen csodát.

 


Orbók Ildikó: Halálos ölelés
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

IDEJE VAN MINDENNEK

 

Harmat hintette körül karéjba a hegyoldalt,

karácsonyi képeslappá némult a téli táj,

köpeny alá gombolt köd figyelmeztet

a surranó sítalpon sikló serény időre.

Velem sajognak a hetyke sapkás hegyek,

lejön majd a készülődő sok hó, a lapuló lejtő

hidegen-ridegen csillog, mint a tapadófólia,

szánrúdnak dőlve gejzírként gőzöl a lovak tompora.

Szaporodik a szivárványló csoda, fogy a fagy.

 

 


Jupi Lu
 képe a Pixabay -en.

Daniella semmilyen szempontból nem testesítette meg a női szépségideált. Barna haj, barna szem, szabálytalan arc, furcsa, hullámos száj. Azt hiszem, a hihetetlenül harmonikus mozgása tette őt olyan izgalmassá. Az egész lányban volt valami macskaszerű, nemcsak a járásában, hanem az arcában, a szeme vágásában is. Sőt, talán még a szeme villanásában is.

 

Péter, Palkó meg én már általánosban is egy osztályba jártunk vele. Tíz éves kora óta bámulták őt a fiúk. Szerelmük jeléül minden télen buzgón megfürdették a hóban.

 

Nyolcadikban Daniellát lecsapta a kezünkről egy gimnazista, Oliveira Laci.

 

 


Bán Brigitta: Életkép 1.
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

 

I

 

Elképzelem, hogy egy olyan boldogság

Lánya vagyok, amit még nem ismerek,

Olyan boldogságé, amelyről senki sem tud,

Mintha nem látná senki

Mily elegánssá válnak egyes hegek,

A pillanat, amely egy kezdet és vég nélküli esküvő,

Álom, amelyből hullámok és erdők ébrednek,

Mintha senki sem érezné

Milyen könnyűvé váltak a lemondások,

Ahogy a nád elbarikádozza magát az álmokban,

Senki nem csodálkozik a naplemente

Fénygörcsén, ha közeleg,

És íme, így ébred fel most először,

A rezignált csókból a bohócok megaláztatása

És szégyene, ami csecsemőkorom óta provokál

 

 
Magén István: Evolúciós rács (Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

Szerette a ha(ra)ngot. Bicegő harangok, árhullámban bukdácsoló székek. Mondogatták hetenként egyszer vagy kétszer, még magyarázott is. Történetet meséltek a fáról, a koponyáról, és az irigységről. Egyik kezével a radioaktív szennyeződést mérte. A lábával összehúzta a port, szeleteket csinált belőle, leginkább hegyeket. (Szeretett volna úgy viselkedni a mindennapi életben.) Érzékelhető tárgyak voltak a görbe (tükrök) ujjak, kémkedő szemek, fülek. A hosszú láb nem hozott magával telet. A Leonardo utcában ismeretlen sugarak bújnak elő. Hangos nők táncolnak a falakon napkelte után.

Adaida Pali hátára rajzolt. Fénymintákat, meg szövevényes életeket próbált összevegyíteni. Adaida lábához létrát támasztottak. Széles lapátokkal jelezte, hogy megvédi magát. Görbe hátán átcsorgott a folyó. Középtermetű volt, nagy szájú és félénk. Kicsi feneke messze onnan, az Északi Sarkon túl is látszott. Görbe vonalakat vágott, amikor elindultak felfelé. Körültekerte a derekán a szoknyát. Elbűvölte a krumpli és a sárgaréz kínos harmóniája. A ló úgy mozdul, amint a kötél susog. Tipikusan olyan, mint a szénásszekér

 


Standovár Ágota: Nárcisz méhe
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

 

Naponta egyszer dugni kell
maszkunkat gyáva arc mögé...
mely merszünknek szánt nyugnyi-hely!

Naponta egyszer fújni kell
a megtanult, régi nótát...
 gyűrt útjainkon ujjnyi csel.

Naponta egyszer súgni kell
az ingyen mért igazságot.
Ebben ne cserélj senkivel.

Naponta egyszer rúgni kell
a lét porába, hogy szálljon!
Az életé nem száll, elnyel.

Naponta egyszer dugni kell
énünket más énje mögé...
 
magunk más lelkében kikel.

 

 

 

 

 


Aknay Tibor: Tükröződés
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

Tábla jelölte 

néhány tucat négyzetméter

remegő vízcsepp

Isten tenyerén

világfa törzsön

napozó teknős mögött

szerelmes kígyók

Laokoon tánca

 

 

 
Fotó: Standovár Ágota (Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

 

Mi van itt, hogy a jók szögeit kalapálja a sors most?

Kiszakadt a világ szekeréből a tengely?

Keserű poharakba keressük erőtlen az orvost,

tör az út, öl a csend, menedékül a fekhely,

 

szavakat keresünk beleölve időt, ezer érvet,

sosevolt dologért takarítjuk a házat,

levegőbe kapunk, tenyerünk csak a múlt fele téved,

belefúl ma hiábavalón az alázat,

 

mi van itt? hova tűnt el a tegnapi szép? hol a Válasz

amiért örökül kutat egyre a lélek…

belesajdul a szív, levegőtlen a tér, pora száraz,

fogy az út, fogy a jó… hova tűnnek a fények?

 

 

 
Tóth Olivér Fotó: Halasi Eszter
(Kép forrása: Tóth Olivér facebook profilja)

 

mea culpa mea culpa mea maxima culpa

 

az ingvén nappalt is éjjé tette értem a halál

körme alatt az univerzum derék özvegy bojtár

gyöngyháza delelő szívem reszkető fészke

tizenötezerhétszázöt napom téli éneke

 

négy csillag tartja kezemet lábamat légvárnak

s egyetlen egy őrzi sírástól kínzott ágyamat

ha állok ha nyújtózkodom már nem ér bánat

tiport donorlét tart engem házőrző kutyának

 

 


Csengődi Péter (Fotó: Molnár Attila Kép forrása: csega.hu)

Sokszor konstatálta az élete során, hogy nem szabad előre elképzelnie semmit; vagy ha mégis megteszi, akkor számolnia kell azzal, hogy a valóság teljesen más lesz, mint amit a saját fejében kigondolt. Amikor a bázis ajtaján benyitott, egyike volt azoknak az alkalmaknak, ami csak erősítette a korábbi szabályt. Eleve azt gondolta volna, hogy valami fotocellás, oldalfele kettényíló kapu fogja várni; ehelyett a bejárat úgy tűnt, mintha inkább valaki vidéki borospincéjé lett volna. A fülét is megütötte ugyanaz a hang a gyerekkorából, amit a rozsdás vasak egymáshoz súrlódása adott. A folyosó sem olyan volt, mintha valami modern, kutatási intézmény részét képezte volna. Persze, tekintve, hogy maga az épület, és a benne folyó munka a katonaság alá tartozott; érthető, hogy miért nem voltak elszórva kényelmes fotelek vagy székek, dohányzóasztalok rajtuk vidám magazinokkal, vagy miért nem díszítették a falakat mosolyt kicsikaró motivációs poszterek; de a sarkokban gyülekező repedések és pókhálók leginkább azt a képzetet teremtették meg, mintha az egész épület évek óta elhagyatott lett volna.

 


Major Judit: Screen shot, betűs kerámia relief-részletekből
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

Ezen a héten Galéria- és versrovatunkban Major Judit betűöntvényeiből, kisplasztikáiból és a hozzájuk tartozó versekből mutatunk be válogatást.

Betűk

 

minden elmúlt

betűk sorjáznak dekódolatatlanul

halkan vagy inkább

némán

mégis jelölve valamit

 

feketén nyomódnak

a betűk közönyös

soraikba

az erős gyönyörű sorokba

 

kideríthetetlen értelemmel

mégis

valami fontosat

talán

pedig lám lehetetlen

 

rajzolatuk mélyed csak

mégis vannak

értelmetlenül

fontosan

a gyönyörű értelmetlen betűk

 

2024. IX. 21.

 


Kelebi Kiss István: Enyészpont
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

Fekete üreg az ég

Ormótlan ziháló fellegek

Morognak gyomrában

Valaki kiált kit felfalt az éj

Mettől meddig ér a várakozás

Nehéz kövön ülve meredni fel

Meredni rá meredni belé míg

rádhullnak a csillagok

 

 
Jupi Lu
 képe a Pixabay -en.

 

 

Nézem a kétéves fiamat a kiságyban, ahogy alszik. Szeretném valamiféle védőrétegbe csomagolni, hogy jó előre megoltalmazzam az élettől. Elképzelem, ahogy nő, növekszik, és szép lassan eltűnik az arcáról a bízó gömbölyűség, egyre szikárabban rajzolódnak ki a vonásai, ahogy jön szembe - és mindig jön szembe – az ár.

 

 

 

Rudi

 

Abban a tanévben történt – a tizenegyedikben –, hogy megnéztem a Megáll az idő című filmet. Szerepel benne egy kicsi, ronda, erőszakos, szemüveges srác, aki felakasztja magát egy házibulin. Szerencsére idejében észreveszik, és leszedik a kötélről. Amikor magához tér, azt hüppögi, hogy mindent ő hozott a buliba, a magnót, a Coca Colát, mindent… És mégis…

Rémülten jöttem rá, hogy magamat látom a filmen, a saját mohó, elkeseredett erőlködésemet, hogy feljebb kerüljek a táplálkozási lánc legaljáról. Ugyan, mit izgatod magad – mondta erre Misi –, Szörényi Levente kisebb és rondább nálad, mégis vitte valamire.

Szörényiről Palkó jutott eszembe. Hogy ő is milyen jól énekel. A bitang.

Palkó – egypetéjű ikertestvérével, Péterrel – tagja volt a gimnázium kórusának. Péter még szólót is énekelt néha. Ezt Palkónak is többször felajánlották, de hiába…

 

 


Magén István: Hegyibeszéd a XXI. században
(Kép forrása: Holdkatlan Galéria)

 

Nézzetek szét rajtamcsodáljatok!

Csodámon szátokat csak beszorítsátok!

Mert én is, hogy magam elnézem búsulok”

Balassi Bálint: Caput XXI.

 

A Föld elem, EGYHARMAD részt pontosan kiszámított méretű üvegedény, nyögdécselve tördelt tájkép szerű absztrakció, szavakon keresztül kimodellezett imádság. A hegymenet az ízlelőbimbókat lehozza lábba, hófoltokkal, meg szódavízzel, meg hegyomlással. (Küszködünk a megértésedért, de te törvénytelen határozatokat hozol.) Az üvegfiolákban ujjnyi vastagságú feketeszén- zsarátnokok füstölögtek. Tanulmányozd a lelőhelyeket a Szajnától a Dunáig. (Igazad volt, néhány szőrszálat hagytál ott, hogy tisztelettel tekintsenek vad arcképedre.) Hatalmas nyomdagépek nyomják a kétezer éves monográfiát. Egy boríték, melybe kérdéseket tettek továbbfejlesztésre. A metafora képébe röhögök. Szeretnék állást foglalni, de folytonosság hiányában igenlésem határozott. Az agyamban boldogan él a kék szín. Különböztesd meg az egyik bolygót a másiktól, mert az megmásíthatatlan. Magában a birtoklásban van a tudás. Elengeded, ez nem az antropológia nyelve. Engedd meg, hogy megnevezzünk és értelmezzünk. Nagy igyekezettel porosodó hitedet szeretném feltérképezni. Részt vettem, ez mindenekelőtt az idővel való elszámolás. (Ebből kiindulva a nép a szemembe mondja.)

 


Orbók Ildikó: Igazi színek
Kép forrása: Holdkatlan Galéria

 

egy tündérkönnycsepp

téli ágról, reszketve

arcomra hullott

 

 


Myriams-Fotos
 képe a Pixabay -en.

hahó

 

hé, Idő!

hahó!

hova szaladsz?

itt vagyok!

hahó!

ááállj már meeeg!...

 
Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal