Videó

Az Irodalmi Jelen / Csornyij Dávid videója




Keresés a honlapon:


Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal

Prell Norbert: Magyarország poszter

 

Szakmai pályafutásomat a 2000-ben kezdtem a Pécsi Művészeti Szakközépiskola diákjaként. A tervezőgrafikus mesterképzésemet a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika tanszék hallgatójaként végeztem. (2006-2012)
 
2010-ben az Erazmus ösztöndíj keretein belül, a Hamburgi Egyetem (HAW - Hamburg University of Applied Sciences) Művészeti Karán folytattam külföldön a tanulmányaimat, ahol megismerkedettem Jovica Veljović betűtervező művész jóvoltából a kalligráfiával és betűtervezéssel. A hamburgi tanulmányok hatására a diplomamunkám egy saját - és egyben az első betűtípusom tervezése lett.
Egyetemi éveimet követően javarészt arculatok tervezésével foglalkoztam, ezáltal számos hazai és külföldi ügyfelekkel ismerkedtem meg, valamint több felületen és kiállításon publikálhattam munkáimat. (LogoLounge 9-10-11-12, Page magazin, Magyar Formatervezési Díj, Magyar Logók)

2015 szeptemberétől a Pécsi Tudomány Egyetem Művészeti Kar tervezőgrafika szak mesteroktatójaként dolgozok. Oktatói tevékenységeim mellett fontosnak tartom a folyamatos szakmai aktivitást. Az ezt követő időszaktól tértem vissza a betűtervezéshez, aminek köszönhetően több kiállításon vehettem részt, valamint 2018 és 2019-ben két számomra fontosabb szakmai díjban részesültem. (2018. XXI. Tervezőgrafikai Biennále – „Retronaut” betűtípus, 2019. Magyar Formatervezési Díj – „Kariyon” betűtípus)
 
A betűtervezés számomra a vizuális kommunikáció, az ipari formatervezés és az autonóm művészet közös metszete. Projektem a betűk ezen lokális mivoltának kapcsolatát hivatott kutatni és eredményét vizualizálni.

 

Tovább Prell Norbert Galériájába >>>

 

Vesztl Miklós: Baktérítő

 

Vesztl Miklós vagyok. Pécsett születtem 1961-ben. Izgalmas dolog alkotni. Ennek okán  festészettel és grafikával is foglalkozom. Legfőként az ember érdekel, úgynevezett figurális beállítottságú vagyok. A festészeten belül az emberi alakok, arcok, sorsok érdekelnek leginkább. Azon túl imádok ritmusokat kelteni, ezért  szívesen térülök el a redukáltabb absztrakt elvonatkoztatás felé is. Művészeti suliba jártam fiatal koromban Pécsett, aztán később Pesten is. Tanáraim voltak: Farkas László szobrászművész, Engelsz József ötvösművész, Varga Patricia Minerva festőművész, Dittrich Renáta festőművész. Szeretek kísérletezni és kalandozni a stílusok és a technikák között.

 

A szerző honlapja: www.vemi.hu

 

Tovább Vesztl Miklós Galériájába >>>

 

 

 

 
 

Nyári Flóra: Macskalépcső

 

Pécsen születtem és nőttem fel, egészen pontosan a Tettyén, amely egy városrész a Mecsek oldalában. Megfogalmazódott bennem, hogy a Tettye erodálódó építkezési anyagai különös otthonosságérzetet és nyugalmat jelentenek számomra. Szobrászként is foglalkoztatni kezdett az otthon fogalma, ezért megfigyeltem és felhasználtam a közvetlen környezetemben megtalálható anyagokat, amelyek gyermekkorom óta körülvesznek. A legtöbb szobromhoz jellegzetes tettyei anyagokat használok, lehetőleg olyan elemeket is, amelyeket otthon találtam.  Sokszor megyek fel a házunk kátránypapíros lapos tetejére gondolkodni, ilyenkor általában Rozi, a macskám is követni szokott. A macskák számomra ugyanúgy a Tettyéhez tartoznak, mint maguk az épületek, és pont olyan jól érzik magukat ebben a kaotikus környezetben, ahogyan én. A macska mint szimbólum az én értelmezésemben az egy adott helyzettel való tökéletes azonosulást testesíti meg, egyben szorosan összekapcsolódik bennem az otthon és az önazonosság fogalmával is. Nemcsak az általánosságban jellemző individuális személyiségük miatt, hanem mert saját önazonosságomat is rajtuk keresztül tudom megfogalmazni. 

 

Tovább Nyári Flóra Galériájába >>> 

 

Kun Fruzsina: breath 

 

Elismert könyvillusztrátor és festőművész. Műalkotásain az ösztönök, a tudatalattiba száműzött tiltott vágyak és torz érzések törnek felszínre. Hitvallása szerint: amint szembesülünk saját elnyomott érzéseinkkel,  meg is szelídítjük őket, mint egy állatot, mely eddig élősködött rajtunk, ezután viszont szolgálatunkba áll majd. 

 

Tovább Kun Fruzsina Galériájába  >>>

 

Kincses Előd Gyula: Ceruzák körtánca technika

 

Transzmutáció című sorozatom a szobrászat eszközével fejezi ki a művészetem gondolatiságát. Ez a sorozat olyan fadarabokat ment át más alapanyagba- mészkőbe, márványba, acéltömbbe- ami már korhadásnak indult, „kikezdte" az élet. Ezen fadarabok pontos mását faragással, gravírozással, fogászati technológia felhasználásával viszem át más anyagokba. Szemmértékkel készítem a másolatokat, nem használok segédeszközként pontozót. Ez azért fontos, mert akárhány darab is készülne még, az nem lenne pontosan ugyanolyan, minta kiindulási darab volt. Mivel mindegyik különböző, ezért mindegyik egyedi példány. Ezt a folyamatot erősítve 3D nyomtatóval sokszorosítottam az eredeti darab szkennelt verzióját 3 példányban, amely a tömeggyártást szimbolizálja. Azt figyeltem meg, hogy amennyi idő alatt elkészítek egy szobrot, annyi idő alatt sokszorosát lehet ugyanarról a mintáról 3D nyomtatóval kinyomtatni. Ráadásul mindegyik egyforma, amely az eltárgyiasodás folyamatát jeleníti meg számunkra.

A szobrászati alkotómunka mellett a képalkotás is fontossá vált számomra. A képzőművészet területei között olyan átfedések, összefüggések fedezhetők fel, amelyek az adott műfaj sajátos eszközeivel új értelmezést, kifejezési formákat nyújthatnak az alkotás folyamatában. A képek témáinak meghatározásakor különös hangsúlyt fektetek azokra a problémákra, gondolatokra, amelyek foglalkoztatnak. Kezdetben a minimalizmus szellemében hoztam létre a műtárgyaimat, ma inkább a Hard-edge irányzat foglalkoztat. A képek legtöbbször a technikai kísérletezések színterei is. Az anyagok átalakulása, a színek megjelenései vagy elfedései új és izgalmas jelenségeket hoznak létre, amelyek a műben megjelenő gondolaiságot is hordozzák. A művészi kísérletezést tehát olyan technikai eljárások biztosítják, amelyek megismerése és alkalmazása új lehetőséget jelent a munkámban, a jelentés, az értelmezés megközelítése változatos utat kínál mind az alkotó, mind pedig a képeket szemlélők számára is.

 

Tovább Kincses Előd Gyula Galériájába >>>

 

Stekovics Gáspár: Törőcsik Mari portréja

 

 

Ezen a héten Stekovics Gáspár művészportéiból mutatunk be válogatást. 

„A népszerű magazinok lapjain és színházi előcsarnokok falain a felismerhetetlenségig retusált művészportrék kelletik magukat, világszép férfi és női angyalbabák mosolyognak ránk mindennünnen. Stekovics Gáspár ezzel szemben a szeretet photoshopjával dolgozik. Mintha lenne egy nagy erős öcsénk, aki elnéző gyöngédséggel figyelne minket, de biztos vagyok benne, hogy alkalom adtán egy kocsmai verekedésben is számíthatnánk rá.” 

 

                                                                            (Lőrinczy Attila)

 

Tovább Stekovics Gáspár Galériájába >>>

 


Getto Márton: taille 1

Ezen a héten Getto Márton, szabadúszó fotográfus képeiből válogattunk.

"Figyelmem a Pécsi Művészeti Gimnáziumban töltött éveim alatt a fotográfia felé fordult. Érettségi után, színi tanulmányaim közben televíziós operatőrként dolgoztam, majd egy modellügynökség fotóműtermét vezethettem."

"2019-es önálló kiállításom után meghívást kaptam a Kispesti Helikon Kulturális Egyesületbe. A kiválasztott témáim között kiemelt szerephez jutnak az épített környezethez, ha nem is mindig kifejezetten az épületekhez, de mindenképpen a terekhez, a városhoz vagy városrészekhez kapcsolódnak. A képek mindig az adott helyszínen készülnek el mindenféle utólagos számítógépes "manipuláció" nélkül. A fotóművészetben leginkább az absztrakt, festményszerű alkotások létrehozása foglalkoztat. Művészeti törekvéseim mellett fotóriporterként, operatőrként dolgozom. Ami az elmúlt évben meghatározó volt számomra, hogy tagja lehetek a frissen megalakult pécsi barátokból álló EMEZEK művész csoportnak, ami egy egészen új dimenziót nyit ki a közösen való gondolkozással és művész telepeken való részvétellel."

 

Tovább Getto Márton galériájába >>>

 

 

 

Körtvélyesi László: Kortepan 1. 

 

Szabadúszó fotográfus, a Mecseki Fotóklub és a Focus csoport tagja. Fotózza a siklósi művésztelep életét, munkáikat. Aktfotóiról ismert szélesebb körben, de készít műtárgyfotókat, reklámfelvételeket, pécsi városképeket földről és levegőből egyaránt. Hosszú ideje dokumentálja a magyarországi németek életét, szokásait.

 

Tovább Körtvélyesi László Galériájába  >>>

 

Stekovics Gáspár fotója

Ezen a héten Stekovics Gáspár nyár ihlette balatoni képeiből mutatunk be válogatást. 

 

Tovább Stekovics Gáspár Galériájába >>>

 

 

Ferling Szonja: Ének az esőben

 

 

Ezen a héten Ferling Szonja meseillusztrációiból válogattunk. 

 

Mindig is rajzoltam, amióta csak az eszemet tudom. A rajzolást mindig csak játéknak tekintettem, nem terveztem vele komolyan. Irodalmár, író, költő szerettem volna lenni.
2003-ban érettségiztem a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában, de szakmai érettségit nem tettem.
Magyar nyelv és irodalom szakos tanárként és informatikus könyvtárosként diplomáztam az ELTE Tanárképző Főiskolai karán, később művészeti menedzserként kulturális rendezvények szervezésével foglalkoztam, illetve voltam pr munkatárs is. A rajzolás végigkísérte az életemet, de csak harmincéves korom után kezdtem komolyan foglalkozni vele.
Néhány éve szabadúszó illusztrátorként és grafikusként dolgozom, részben a művészetiben megszerzett, részben autodidakta módon elsajátított alapokra építve. Mesekönyvekhez, fejlesztő, segítő és foglalkoztató könyvekhez, fejlesztő játékokhoz, különböző - elsősorban gyerekeknek szóló - kiadványokhoz készítek illusztrációkat.
Inspiráló természeti környezetben, Hosszúhetényben élek.  

 

 

 

Tovább Ferling Szonja Galériájába >>>

 

Fűkő Béla: A fény ára

 

"Olyan nyilvánvaló gondolatokat szeretnék felmutatni, melyek a kollektív tudattalannak rejtett titkaira hívják fel a figyelmet, és elkísérik a szemlélőt akár egy életre. A folyamatos szemlélődés, az újból és újból való rácsodálkozás a létre, ihlette jelenlegi munkáimat. A tapintható, spirituális energiával rendelkező, meditációs objektum megfigyelése nagyon személyes tevékenység. Remélhetőleg, talán éppen ebből a személyes megmérettetésből kifolyólag, a szobrokba kódolt élményeim a pillanatnyi örömön túl a szemlélődés maradandó tárgyává válhatnak."

(Fűkő Béla)

 

Tovább Fűkő Béla Galériájába  >>>

 

Böszörményi István: Szerelmeskép

 

Ezen a héten Böszörményi István, Pécsett élő képzőművész munkáiból mutatunk be válogatást.

Kedvelt területei a szobrászat, az ábrázoló kisplasztika és a festészet. Festőként elsősorban a színek plaszticitásával foglalkozik. E folyamat kezdete a Keserü Ilona által kezdeményezett Színerő kurzusra tehető, mely azóta is rendszeres kiállításokkal mutatja be a pigmentekkel kapcsolatos kutatásokat. Ez volt a magyar festészettörténet talán legfontosabb kiállítás-sorozata. A kurzuson Böszörményi elindított egy alkotói magatartást, melyben gyönyörű modellek élettől való elszakadását ábrázolja olyan térben, melynek kiterjedését a felrakott színek alapján a kép nézőjének kell elképzelnie. Ahogyan egy ember igen sokféle helyzetben ábrázolható, úgy egyetlen emberi helyzet is sokféle imaginárius térben képzelhető el. Böszörményi a színek faktúrájával ehhez a térhez ad sejtést, így képei előtt sétálva az az arcok domborulatait és elképzelt tereit is mozgásban láthatjuk. S bár a folyamat kezdete meghatározható, a vége beláthatatlan: ugyan végesen meghatározható egy arc kiterjedése, ám végtelen tér vesz minket körül. Emiatt az alkotó lezárta a motivikus lehetőségeket egyetlen irreális motívumra: a szuicidra mint emberi tettre. Az öngyilkosság tematika a halállal való pozitív azonosulás allegóriája. Felfokozott pillanat, beteljesülő vágy. Böszörményi legtöbbször saját fotókról dolgozik. A háttérben lévő korábbi képek közt rögzülnek az újak, melyek nyomokban a festményeken is megjelenhetnek. Ily módon a néző akár kronológiai sorrendbe is állíthatja a műveket. A háttérben lebutítva megjelenített motívumok akár jobbak is lehetnek, letisztultabbak az eredeti ábránál. Ez a motívum azonban inkább egy fedőtevékenység. Az igazi tevékenység egy végtelen performance, melynek lényege a tér színnel való sejtetése, a dimenzionális gondolkodás fejlesztése.

 

Tovább Böszörményi István Galériájába >>>

 


Géczi János Fotó: Székelyhidi Zsolt

 

 

Ezen a héten ismét Székelyhidi Zsolt íróportréiből mutatunk be 6 fotográfiát. 

 

Tovább a Galériába >>>

 

 

 

Papp Ákos: Nyárindító 5. 

 

Ezen a héten Papp Ákos nyári hangulatú képeiből mutatunk be válogatást. 

 

 

Tovább a Galériába >>>

 

 Major Judit: Zöld út fahasáb plasztika letraszettel (2016)

Ezen a héten Major Judit azon munkáiból mutatunk be válogatást, ahol a művésznő saját verseinek illesztési pontjait keresi képzőművészeti projektjeivel. A munka 1989-ben kezdődött, és jelenleg is tart. 

 

1.

Major Judit: Képvers tárlat, halszemoptikával, 1995

               

TERMÉKETLEN ZAJÁBA

Terméketlen zajába

Zuhant a város,

És én, tétován

Állok a peremén…

 

2.

 

 

Major Judit: Vers pausz hengeren, 2016

 

TALÁLKOZÁS ERNEST TATAFIORÉVAL

Hunyorgó szemmel mérte végig

a kávéház asztalánál.

Magokat érintett,

fák sarjadtak belőlük.

-Hátha őt küldték a

finom, rejtjeles üzenettel…

 

3.

Major Judit: Zuhanó angyal, 2016

 

ZUHANÓ ANGYAL

Levelek szárnya bólogat,

lilás ég szüremlik az

est-száraz ágakon át- zuhan,

zuhan az angyal…

Levelek szárnya hull

hideg kezekkel

reszket mélabús, halvány

szemekkel,

arcra hullt…Istenem!

Arcra hullt az angyal.

 

4.

Major Judit: Kerámia plasztika, betűnyomda,
olajraku, 1989

 

 

5.

Major Judit: Vers szivacson, 2016

 

MARÉKNYI FÖLDBEN AZ ÖRÖKLÉT

Maréknyi földben az öröklét,

magvai súlyos színek.

Füstjében a babság zöldell,

és aranylanak a füvek.

Kioldó rózsák aljában bölcső,

száraik tövén megül a pára.

Végtelen törzsekben érik az örök csend,

és édes olajként, simul az ága.

 

6.

Major Judit: Kerti kézmosás
Kopott deszka, pausz, vízüveg, 2016
 

KERTI KÉZMOSÁS

Egy kerti kézmosás a féltető alatt…lavorban,

ahol szappan és törölköző van.

Fémes koppanás, a kanna alja, és vele

a kézmosás összes csepegő, csorgó, lágy hangja.

Mint bepaszpartúzott akvarell,

-mi helyét a nappali fő falán nyeri el-.

Szép és patinás a pillanat,

Hmm a kinti kézmosás és a pirkadat…

Vagy estefelé kertes-fáradt izomlázzal,

tán délután ábrándos, lassú szertartással.

Locsbolás és öröm,

A szappan illata bőrömön.

A törölköző se mindegy,

Érdes-puhán ölel, mint a családi rend!

Igen. A napszagú törölköző az utolsó mozzanat,

a kerti kézmosásban, a féltető alatt!

 

7.

Major Judit: Zöld út
fahasáb plasztika letraszettel, 2016
 

A NÖVÉNYEK LÁM ÉGIG HAJOLNAK

Habzó munka, és nehéz utak…

Míg a csendes matatás naplód

Lapjai közt, csak egy pillanat.

Egymásnak feszülő rendek,

s a feltörő nyári zöld

örökkévaló, töretlen akarattal.

Belül a világ, s porszem odakint…

-Mégis, a börtön legkeményebb.-

Némán nézed, békés egykedvűséggel,

Hogy a növények lám,

a hatatártalan égig hajolnak.

 

Tovább a Galériába >>>

 

 

 

Rigó István: Kisplasztika

Ezen a héten Rigó István kisplasztikáiból válogattunk.

Rigó István szobrászatának anyaga a kő, a bronz és a fa. Kisplasztikákat, kisszobrokat és megbízásra köztérre kerülő monumentális alkotásokat, ill. portrékat készít. Autonóm munkái elvont, formailleszkedéseket és formaáthatásokat teremtő, mozgások és erők által deformálódó palástok és testek meditatív árnyaltságú kompozíciói.

Tovább a Galériába >>>

 

 

 

 

 

Makra Zoltán: a_series_1

 

Ezen a héten Makra Zoltán festőművész alkotásaiból válogattunk. 

 

Makra Zoltán műtípusai a továbbgondolt absztrakció lehetőségeit kínálja fel, geometriái a valóság és az illúzió sokszor összemosódó határán egyensúlyoznak. Számára nem a valóság újrateremtése, új vizuális struktúrák létrehozása az elsődleges szempont. Geometrikus formái nála a perspektíván edződött látás rossz szokásait használják fel arra, hogy zavarba hozzák a befogadót. Előszeretettel játszik az elmosódó kontúrokkal, a különböző minőségű felületek egymás mellé helyezésével, ami a kompozíciónak kollázsszerű összhatást kölcsönöz. Sokkal inkább a képi-vizuális rendszerek összefüggéseinek felfedezése, az egyes kapcsolatok láttatása és az ezekkel való játék jellemzi munkáit. Olyan új formákat, sík- és tér transzformációkat igyekszik kialakítani, ahol az alkotó az elemekre, elemi struktúrákra bontott képtárgyon belül szabadon garázdálkodhat. A geometria fontos szerepet tölt be a fotó alapú önábrázolás során is. Az önportrékon elhelyezett mértani testek, mértani összefüggések nem csak a képtárgy szintjén hoznak létre új típusú viszonyokat, hanem az egyes részletek hangsúlyozása, kiemelése szempontjából is fontos szerepet játszanak a kialakuló térképzetek. Az alkotó olyan “csatatérnek” tekinti saját portréit, ahol nem egyszerűen lejátssza a mindennapi küzdelmeit, – hanem a fotó válik számára azzá a hellyé, ahol saját pszichéjével szembesül, s a művészet létrejön.

Tovább a Galériára >>>

 

 

 
Major Judit: Portrétanulmány 1

 

 A most megjelenő sorozat összefoglaló címe: A BEOJTOTTSÁG,  avagy hogyan alakulnak a kész művek idővel egy másik munka részévé, és élnek abban tovább.

 

1. A sorozat első darabja egy portrétanulmány, ahol a színes masszák  ötvözhetőségét tanulmányoztam, 1990-ben, a Siklósi Mesteriskolában. A szobor később velünk volt költözéseinkben, fekvő kerti tárggyá lett, bokrok alján élte önálló életét (Pécsett, majd Palkonyán). 

 

2. Fotó, keretben. Ez a munkám szerepelt 1998-ban a Kettős spirál című kiállításomon, melyet Keserű Ilona nyitott meg Pécsett, a Gebauer Galériában.  Ez egy fotósorozat kiemelt darabja. Az első kerti installációm lírai dokumentációja, különböző évszakokban. Témája a gyász; szereplője a 90-ben készült fejszobor. 

 

3. Ismét eltelt húsz év, a fejszobrot ábrázoló fekete-fehér fotósorozat hat további darabja felbukkant a „műtermi komposztból” új jelentéstartalmakkal kapcsolódva az aktuális felvetésekhez; 2019-ben egy hármas oltárt idéző „ready-made” –alkotás része lett, a Jelenkor c. csoportos kiállításon. A kiállítás életre hívója  és kurátora: Pinczehelyi Sándor. 

 

4. A beojtottság folyamata még zajlik! Az iskolai művésztelepen, 2019-ben készült printekkel és egyéb „nyomdai melléktermékeimmel” újra elkezdett együtt rezegni az egyik fotó, és grafikai jellegű, monokróm fotómontázs lett belőle. Egyéb, hasonló munkáimmal együtt a „Tereim, kertek és szobák” – című gyűjteményemben, annak állandóan alakuló kompozíciós folyamatában jelen pillanatban épp így él ez a mű, 2023-ban.

 

Tovább a Galériába >>>

 

 

 

 

 
Papp Ákos: Koratavasz 1. 

 

Papp Ákos fotográfiáinak 10. sorozatába hat  koratavaszi képet választottunk. 

A szerző az alábbi gondolatokkal ajánlja fotóit: "Nekem mindig valamilyen történet jut eszembe e koratavaszi képeim nyomán. Pontosan emlékszem az elkészítés pillanatára, a helyszínekre is. Fények, árnyak, színek, természetesség, parányi foltok, billenések - bármi is legyen a fókusz, kit így, kit úgy szólítanak meg. Ezeket a képeket egybetartozónak éreztem a hangulatuk okán. A madaras kicsit eltér a többitől, de mégis illeszkedik közéjük, pont a másságával. Amúgy is szeretem, ha van egy kis tökéletlenség a képeken vagy a sorozatban. Nem mesterséges ez, hanem olyan, mint az élet."

 

Tovább a Galériára >>> 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szabó Áron: Kísérlet, beton

Ezen a héten Szabó Áron munkáiból válogattunk. A művész kedvenc kísérleti témája a beton és a bronz együttes használata. 

Tovább a Galériára>>>

 

 
Első oldal | Előző oldal Ugrás erre az oldalra: Következő oldal | Utolsó oldal