VideóA Danubia Televízió videója Keresés a honlapon: |
Az elképzelt ír diák – A népszerűsödő campus-regény a 21. századi ír irodalomban (Graham Price/Mariska Borbála)
A campus-regények állandó témája a magán- és közösségi szféra közötti feszültség, valamint az egyén és az őt körülvevő emberek viszonya. Az ide tartozó alkotások szatirikus, kritikai felhanggal szólalnak meg a tudományos élet és a campus világának megjelenítése kapcsán is. Az ír campus-regényeket pedig elsősorban a diákok érdeklik.
"A művészet csak úgy tekinti az életet, mint nyers anyagának egy darabját, átalakítja, új formákba önti. [...] A művészet érez, mesél, álmodik s maga és a valóság közé odaállítja a csodálatos stilizálás, a dekorativ vagy ideális feldolgozás áthághatatlan korlátját." Oscar Wilde: A hazugság hanyatlása[1]
„Valódi” és „eszményi” Írországok Jelen írás a 21. század első évtizedében egyre népszerűbb ’campus’ vagy ’egyetemi regény’-t teszi vizsgálata tárgyává. Elsősorban azt elemzem, e szövegek hogyan ábrázolják esztétikai szempontból a dublini egyetemi campusokat, az ír diákságot, az ír vidéket és a várost. Négy fiatal ír író munkáit veszem górcső alá: Barry McCrea The First Verse [Az első verssor] (2005), Kevin Power Bad Day in Blackrock [Rossz nap Balckrockban] (2008), Belinda McKeon Solace [Vigasz] (2011) és Sally Rooney Normal People (2018) [Normális emberek, 2019] című regényeit. Azért e négy műre esett a választásom, mert a fenti témák köré szerveződnek, valamint nagy súllyal esnek latba a formálódó kortárs ír prózakánonban. (Claire Kilroy All Names Have Been Changed [Minden név megváltozott] című regénye, bár megannyi tekintetben rokonítható a választott szövegekkel, itt nem szerepel, mivel 20. század végi megjelenésével nem illeszkedik a cikk célkitűzésében megfogalmazott 21. századi vizsgálati hatókörhöz.) Kitérek néhány okra, miért nyerhetett ekkora teret a műfaj Írországban ebben az időszakban, valamint arra, hogy az egyetemi campus és az ír hallgató miként váltotta fel az ír regény tematikájában a kétezres években a vidéki Írországot és parasztságot. Robert F. Scott a követezőképpen ír a campus-regény formai és stilisztikai jellemzőiről: Tovább a szifonline.com cikkére >>>
Megjelent: 2020-07-20 14:00:00
|