VideóVállalkozásuk az élet – Szávai Géza és Szávai Ilona Az Erdély TV videója Keresés a honlapon: |
Az „ősváltozat” nyomában – Monteverdi: La favola d'Orfeo / Fischer Iván Operatársulat (Malina János)Fischer Iván ama tézise, hogy – a későbbi verzióval ellentétben – az ősváltozat megőrzi az opera tragikus jellegét, ellentétben áll a saját zenéjével és rendezésével – sőt magával az eredeti szöveggel is. MALINA JÁNOS KRITIKÁJA. Kezdjük talán az elviekkel. A Fischer Iván Operatársulat idei produkcióját, Monteverdi Orfeóját, amelyet a karmester-rendező elsősorban a vicenzai Teatro Olimpico adottságait szem előtt tartva álmodott meg, több elvi-tisztázó nyilatkozat előzte meg a vicenzai helyszín jelentette inspirációról és a benne rejlő lehetőségekről, illetve a Monteverdi-opera most bemutatott verziójáról. A Monteverdi szerzőtársává előlépő Fischer Iván egyik legfontosabb tézise – amelyet a mostani előadáshoz készült műsorfüzetben is összefoglal – az, hogy az opera kétféle befejezése közül nem a két, évekkel később megjelent nyomtatott partitúrában található „mennybe menős” verzió, hanem a két korai librettóban megörökített „bacchanáliás” változat hangzott el az eredeti bemutatón. Ez szigorúan véve nem bizonyítható ugyan, de a feltételezést jelentékeny szakmai konszenzus övezi. Tovább a revizoronline.com cikkére >>>
Megjelent: 2019-12-01 06:00:00
|