Videó

A PécsTV videója




Keresés a honlapon:


A tagadás szelleme és a rossz festészet – Andrási Gábor Leverkühn-képlete (Hornyik Sándor)

 

A Leverkühn-képlet nemcsak kifejezetten szórakoztató, de meglehetősen talányos kiállítás is, ami egy Thomas Mann, pontosabban egy Adrian Leverkühn idézetre épül, amelynek a művészetelméleti holdudvara brutálisan nagy.

Az idézet a kiállítás mottója is egyben: „Miért van az, hogy minden dolog úgy tűnik fel előttem, mint önmaga paródiája? Miért kell úgy éreznem, mintha a művészetnek majdnem minden… nem, kivétel nélkül minden eszköze és kipróbált lehetősége ma már csak paródia létrehozására volna alkalmas?” (1)

Mann és hőse, Leverkühn az 1940-es évek közepén, a II. világháború idején gondolkodott ilyesmiken, amikor intenzív kapcsolatba került a nácik elől szintén az Egyesült Államokba menekült Theodor Wiesengrund Adornóval, akinek a tagadásra (avagy a negatív dialektikára) épülő esztétikája annyira összecsengett Mann saját elképzeléseivel, hogy szinte magától értetődő szervességgel épült be a Doktor Faustus zene- és művészetelméleti eszmefuttatásaiba.

Tovább az exindex.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2019-03-31 04:18:10

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.