Videó

A MNMKK - Petőfi Irodalmi Múzeum csatorna videója




Keresés a honlapon:


Zárva felejtett ajtó – Kupihár Rebeka: A heterók istenéhez (Csete Soma)


Kupihár Rebeka Fotó: Hornyák Adrienn (Kép forrása: Magvető / kulter.hu)

Őszinte lelkesedéssel vártam Kupihár Rebeka első verseskötetét, mivel annak központi témája – a szexualitás individuális és társadalmi síkjának kapcsolata, konfliktusa – egybeesik a legszűkebb érdeklődési körömmel, mind személyes, mind szakmai értelemben. Az olvasás során legalább ekkora csalódást okozott azonban, hogy a szerző versei szinte semmi újat nem tudnak hozzátenni ehhez a diskurzushoz. A következőkben ezen álláspontomat szeretném részletesen kifejteni.

A kötet átfogó értelmezésével kezdeném. A heterók istenéhez alapkonfliktusa a magánélet és a közélet között húzódik. Fő kérdése: milyen szabályrendszerek érvényesülnek a lakásajtó két oldalán („kint” és „bent”), és ezek a rendszerek miképpen kerülnek ellentmondásba egymással? Ez a probléma elsődlegesen a beszélő homoszexuális párkapcsolatát (vagy párkapcsolatait), másodlagosan pedig a beszélő saját nemi és vallási identitását érinti. A versek túlnyomó része tehát arról szól, hogy milyen a beszélő párkapcsolata, és hogy ez a párkapcsolat milyen társadalmi korlátokba ütközik. Ehhez jön még hozzá a beszélő társadalmi nemét (genderét) illető konfliktus, nevesint az, hogy nőnek született, de nem tud azonosulni a nőkkel szemben támasztott társadalmi elvárásokkal; továbbá a vallásos hitet illető konfliktus, ami abban áll, hogy a beszélő hisz Istenben, de Isten, pontosabban Isten földi helytartói elutasítják őt az előbb említett „devianciái” miatt.

Tovább a kulter.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2025-01-17 14:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.