Videó

A MNMKK - Petőfi Irodalmi Múzeum csatorna videója




Keresés a honlapon:


Pokolkoordináták – Interjú Győrffy Lászlóval (Tayler Patrick)


Győrffy László: FAGY / A Vastagbőrű családi mauzóleuma Abbáziában ╱ részlet ╱ 2023–2024 ╱ akvarell, papír ╱ 77×56 cm ╱ Fotó: Zana Krisztián (Kép forrása: ujmuveszet.hu)

A gomolygó bestiákra, önállósult szervekre és egyéb köztes lényekre kiterjedő, álenciklopédikus dekompozícióban a lázálombéli metaforatöredékek undort keltő szőrszálaiból, az ágáló feliratok és ócska falécekkel bedeszkázott vakfoltok vetett árnyékában egy minden körülmény dacára lélegző képtest tapintható masszája kúszik elénk. Egy hámsejtbe hajhagymaként ültetett vagy talán inkább lovecrafti bélfalba állított menyecske öngyilkos komputereken mereng, miközben a trompe-l’œil-tradíció konok legye önmaga másolatával sokasodik egy másik kép szegletében. Az amorf alakzatokba tekert álcsavarok, a propaganda rontássá vagy viccé fokozott, egykor köznevelési szándékkal formált mondathasítékai akkor is húsba vágnak, ha éppen egy összetákolt „i” betű léctornyán kúszik felfelé a leboomerezett néző: a komolyságát bohóc-párizsiszeletenként felszámoló, riasztó keresztmetszetben elénk tárt, kispolgári belsőségei miatt kinevetett kószáló, aki ezúttal a dezinformáció maximumra élesített képernyőfényében tapicskoló ujjbegyek lomha ténfergését a napilapok sárguló tónusának „körömollós” manipulálásra cseréli. Győrffy Lászlóval a 2+2=5 című kiállításán megjelenő, fiktív naplókba és csapdaszerű tablókba szervesülő szilánkok kapcsán beszélgettem.

TP: Mit jelent a kiállítás posztfaktuális számmisztikájában az 1984?

Győrffy László: Néhány éve újraolvastam George Orwell 1984-ét, majd Jake Chapman Orwell-átírását (2+2=5, 2022), amely palimpszesztként használja az eredeti művet. E sötét szatírában a napi 24 órás önkifejezés vagy a jó közérzet mindenhatósága és 2 perc gyűlölet helyett 2 perc együttérzés körvonalazza a liberális hipszter pokol koordinátáit. Az én iránytűm valahol a két kötet közé helyezi a negyven éve érlelődő disztópiát. Nincs szükség totalitárius államra a tömegek manipulálásához, a neoliberális későkapitalizmus fogyasztói stratégiái épp megfelelnek erre a célra a Facebookkal és az Instagrammal megtámogatott influenszerlogika szerint. Az birtokolja az igazságot, aki népszerűbb, vonzóbb vagy érdekesebb a kizárólag a figyelemért és a profitért folytatott versenyben. 

Tovább az ujmuveszet.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2024-12-17 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.