Videó

Az Irodalmi Jelen / Csornyij Dávid videója




Keresés a honlapon:


Földönkívüli underground. Megnyitóesszé Fridvalszki Márk Uforia cimű kiállításához (Zemlényi-Kovács Barnabás)


Fridvalszki Márk: Groove on, 2024, pigment transzfer, akril, vászon, 100 x 75 cm; Reaching the Higher State of Consciousness, 2023, pigment transzfer, akril, vászon, 180 x 130 cm; Untitled (UFO, G. Adamski, 1951), 2023, pigment transzfer, akril, vászon, 180 x 130 cm. Vintage Galéria, Budapest. Fotó: Regős Benedek

Több mint szimbolikus, hogy a hatvanas évek legismertebb és legikonikusabb minimalista szobra, illetve land art munkája minden bizonnyal egy olyan objektum, amely hivatalosan nem is műalkotás, illetve nem is emberi kéz hozta létre. E tiszta fekete monokróm felületekből álló, minimalista és monumentális téglatest, a Stanley Kubrick rendezte 2001: Űrodüsszeiában megjelenő monolit, miközben a történet szerint egy számunkra érzékelhetetlen, idegen civilizáció artefaktuma, tehát igazából nagyon is ismerős; elvben sok ezeréves, szinte időtlen, egyszerre archaikus és futurisztikus entitásként pedig valójában semmikor sem lett volna olyan időszerű, mint a film bemutatásának évében, 1968-ban. Az a meglepően alultárgyalt körülmény, ahogy Kubrick monolitja a minimalizmus és a land art csúcsán jelenik meg, tökéletesen illeszkedve sok más mellett Anne Truitt, Ronald Bladen, Mary Miss, Tony Smith, vagy a közelmúltban elhunyt Richard Serra nagyléptékű alkotásai közé, azonban nemcsak azért figyelemreméltó, mert így a földönkívüli monolit neoavantgárd alkotásként kereteződik újra, hanem legalább annyira azért is, ahogy Kubrick filmje révén a neoavantgárd UFO-művészetként tűnik fel. 

Tovább az artmagazin.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2024-05-13 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.