Videó

A PécsTV videója




Keresés a honlapon:


Magyarország jön utánunk – Tóth Barnabás: Mesterjátszma (Vigh Martin)

Tóth Barnabás az Akik maradtak után maradt a történelmi (fél)fikciónál, és Stefan Zweig elbeszélését kiindulópontnak használva olyan filmmel jelentkezett, amelyet akár Köbli Norbert is írhatott volna 2010-es évek közepén. A Mesterjátszma működőképes műfaji gépezet, ám túl sokat akar beleszuszakolni a szűk másfél órás játékidejébe. 

„Ősrégi és örökké új, természetében mechanikus, de csak a képzelet eleveníti meg, szűk mértani térre szorul, és ugyanakkor kombinációs lehetőségeiben határtalan. Szüntelenül fejlődik, és teljesen terméketlen” – a Mesterjátszma alapjául szolgáló kisregény szerzője, Stefan Zweig írja az alábbiakat a sakkról, a mondat azonban a filmműfajok kontextustában is remekül használható. Egyszerre régi, jól bejáratott, miközben folyamatosan megújuló képződményekről van szó, amelyek szabályait csak akkor lehet áthágni, ha jól ismerjük őket. A zsánerfilmezés Magyarországon még mindig nehéz téma, a különböző vígjáték-változatokon kívül egyik műfaj sem tud hosszú távon gyökeret ereszteni. Ám Tóth Barnabás legújabb filmjének kortárs párdarabjai könnyen felismerhetőek: Köbli Norbert forgatókönyveiből készült a 2010-es évek közepén jónéhány hasonló alkotás (Szabadság különjárat, A berni követ, Félvilág, Árulók), amelyekben a történelmi tények háttérként szolgáltak a fikció, a melodramatikus történetszálak számára. Emellett persze a rendező a saját bőréből sem bújt ki, az Akik maradtak vonásai is felismerhetőek Tóth új filmjében (gondolok itt elsősorban a történelmi viharai mélyén megbúvó személyes kapcsolatra), ám a rendező ezúttal azt akarja elérni, hogy ne bízzunk mindabban, amit látunk, tehát egyszersmind el is távolodik az említett előzményektől.

Tovább a filmtett.ro cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2023-10-27 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.