VideóA Magyar Zene Háza videója Keresés a honlapon: |
Egy diktatúra nyomorékjai – Kritika A kastély című előadásról (Lénárt Gábor)
Kafka megírta a 20. század életérzését. Látlelete még ma is érvényes. Bodó Viktor rendezésében alámerülünk ebbe a világba: szorongani benne, röhögni rajta, ha másként nem megy – és mindez attól jó, hogy a játék végén kétséges a felébredés. Üzemzavarra emlékeztetően, pulzálva hunynak ki a Vígszínház nézőtéri fényei. Nyikorogva vonakodik felfelé a vasfüggöny. Lassan feltárul Kafka befejezetlenül maradt regényének ködös helyszíne, amely – mint egy középkori várdomb– a magasban feltételez egy kastélyt. A mű főszereplője, K., végig azon ügyködik, hogy bebocsátást nyerjen oda, ahonnan vélhetően az összes szereplő sorsát figyelik és befolyásolják. Erre azonban nem kerül sor, mert a kibogozhatatlan szabályok szerint működő kastélyba nem lehet bejutni, illetve K.-nak nem, sőt végeredményben az is kérdés, létezik-e a kastély valójában. A művet az élet egyéni útvesztőiben folytatott harcként vagy az embereken uralkodó bürokrácia elleni küzdelemként is értelmezik, míg mások teológiai megközelítésként az üdvözülés utáni vágyat látják benne. Elkerülendő a kizárólagosságot, talán épp a regény befejezetlensége nyit mindig további teret az újabb és újabb egyéni olvasatok felé. Tovább a fidelio.hu cikkére >>>
Megjelent: 2022-11-09 06:00:00
![]() |