Videó

Az Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója




Keresés a honlapon:


Élet-halál vize (Gyöngyösi Lilla)

Egy horgásztó, egy férfi és két nő: Felméri Cecília első nagyjátékfilmje, a Spirál könnyen magába szippantja a nézőt, akárcsak a tó örvénylő vize.

A víz ősidők óta elválaszthatatlanul kapcsolódik az élethez, képletesen is – ez a biológiai szükségszerűség a legtöbb mitológiába, vallásba, népi gondolkodásba beleszövődött. A víz a tisztaság, megújulás, maga az élet szimbóluma, éppen ezért elemi erővel elborzaszt, ha a folyókba, tavakba, tengerekbe valami oda nem illő dolog kerül. A horror- és szörnyfilmek ötletein túl elég ehhez néhány tetem is, a hatás nem marad el – Bodor Ádám Verhovina madarai című regényétől Robert Altman Rövidre vágva című filmjén át az Aranoa-féle Egy tökéletes napig különböző aspektusai bukkannak fel a kérdésnek. Ugyanakkor természetesen a víz tetemek nélkül is lehet veszélyes. Felméri Cecília első nagyjátékfilmje, a Spirál pedig egyenesen a középpontjába illeszti a tiszta és szennyezett, életet és halált hozó, vonzó és veszélyes víz kérdését a film helyszínéül szolgáló horgásztó segítségével, és elsősorban a családi és párkapcsolati problémákhoz, velünk élő, feldolgozatlan és kibeszéletlen traumákhoz használja párhuzamként a víz kétarcúságát. Ez a tó mindent megemészt, mondják a filmben – de vajon a túlélők hogyan számolnak el mindazzal, ami a hol békés és idilli, hol a pokol kapujának tűnő tóparton történik?

Tovább a dunszt.sk cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2021-06-17 06:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.