Videó




Keresés a honlapon:


Kihúzod? M. Tóth Géza: Matches (Buzogány Klára)

Matches (Gyufák) egy precízen összerakott, csupa mosoly film az Oscar-díjas Maestro rendezőjétől, a mindenkori gyermeki lélekről és gondolkodásról, félelmekről és vágyakról, a mindebből fakadó, de a felnőtti világon is átszűrt humorral.

Tóth Géza óralakó „maestrója”, a jobb sorsra és több megbecsülésre érdemes kakukk – az elnyomott tehetség és az elfojtott művészi szabadság, avagy a tervek/vágyak és a valóság közti szakadék szimbóluma – 16 évvel ezelőtt kiáltotta a nagyvilágba a mögötte álló, maroknyi magyar alkotói csapat tehetségét: a legjobb animációs rövidfilmnek járó Oscar-díj csak a megkoronázása volt a film rengeteg elismerésének. A 3D-animációs technikával készült 4 perces remekmű „kamerája” másodpercenkénti moccanásokkal mímelte az óramutató mozgását, leleményesen ábrázolva a meg nem értett operaművész környezetét. Hasonlóan a precíz ritmusjátékra épített a néhány évvel később, 2009-ben bemutatott, élőszereplős Mama című, szabad József Attila-adaptáció is, csakhogy az a film a Maestro „fordítottja” volt: itt a nagyvilág (a városi háttér) fordult egyet-egyet a tetőn teregető anya alakja mögött minden egyes ruhadarab felcsíptetése után, majd a végén a repetitív szerkezet és a melankolikus hangulat kapott egy kis, piros… csavart. Ugyanebbe a sorba illeszkedik hangulatával és érzékenységével a Maestro és a Mama között készült (2008-ban bemutatott) Ergo, csakhogy a jelzésszerű arccal is mosolyogni képes, különös szabályok szerint felépült világban élő, csuklyás kis manó sajátos drámája már lineáris cselekményvezetéssel valósult meg.

Tovább a filmtett.ro cikkére >>>

  
  

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.