Videó

Dokk est Szilasi Katalinnal. A dokk.hu videója




Keresés a honlapon:


A távolság mint üveggolyó – kritika Gráf Dóra Környezetismeret című verseskötetéről (Stermeczky Zsolt Gábor)

Gráf Dóra első kötetében úgy cseveg, ahogyan nem sokan mernek. Fő témája a távolság, ráadásul költői nyelve is egyfajta különös, eltávolító hatásesztétikát eredményez. Ezért is képes ez a még formálódó költészet már most, debütálásakor megkapó belátásokhoz juttatni.

 

Azért jó, hogy a köszönetnyilvánítások a kötet végére kerültek, mert így az a kellemes meglepetés várja az egyszeri recenzenst, hogy a versek olvasása közben a megérzései egyáltalán nem voltak alaptalanok. Ezen a listán ugyanis külön kiemelve szerepel annak a Nagy Hajnal Csillának a neve, akinek a költői beszédmódja több hasonlóságot mutat Gráféval. Mindketten kedvelik a nagyon közvetlen, csevegő, ám hétköznapiságában is fontos dolgokról beszélő hangot, és ettől talán nem függetlenül az iróniát és az öniróniát. Csak amíg Nagy Hajnal első kötetében ez a hangnem már a címével is sejtetve nagyobb, belső ellentétekkel keresi a vállaltan fájdalmas összeütközési lehetőségeket (Miért félünk az őrültektől, Kalligram, 2016), addig Gráf Dóra Környezetismerete egy kicsit kívülebbről szemlél: felülteti az olvasót egy olyan vonatra, ami elindul valahonnan „húsz kilométerre a határtól” (teadélután), és amiről biztos távolságból, ám a távolság ellenére mégis megkapó részletességgel és pontossággal tud rámutatni a beszélő az elsuhanó táj egyes részleteire. Az összesen hat ciklusban főleg családi, szerelmi, iskolai történetek elevenednek meg, ebben az értelemben véve pedig a Környezetismeret egy klasszikus debütkötet. 

Tovább a kortarsonline.hu cikkére >>>

  
  

Megjelent: 2020-10-10 14:00:00

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.