Videó

Vállalkozásuk az élet – Szávai Géza és Szávai Ilona 

Az Erdély TV videója




Keresés a honlapon:


FILMALÁFUTÁS – Csak Gatsby (Nagy Mari Anna)

 

 

Csak Gatsby

A NAGY GATSBY (The Great Gatsby)/Baz Luhrmann/2013.

Szubjektív Filmnapló

Ez a film attól érdekes nekem, hogy a létezés botránya olyan groteszk benne, hogy leszakadhatna Long Island fölött az ég. Nem a mű hamis, hanem a karakterek olyan áldozatok, akikkel nem tudok igazán együtt érezni. Egyikkel sem. Gyerekkoromban azért nem nyúltam soha S. Fitzgerald e könyve után, mert azt hittem a Gatsby egy amerikai sport, olyan, mint a Rögby. A film óta tudom, hogy ez valakinek a neve, most éppen Leonardo Di Caprióé.

Ilyen a new yorki Long Island a húszas években: szórakozás, jazz, fellélegzés és felejtés az első világháború után. Nick Carraway (Tobey Maguire) aspiráns író és tőzsdei gyakornok megismeri dúsgazdag és titokzatos szomszédját, Jay Gatsbyt (Leonardo Di Caprio). Nick unokatestvére Daisy Buchanan (Carrey Mulligan) is a környéken lakik, és sokáig senki sem sejti, hogy a kétes múltú Gatsby, milyen gyengéd érzéseket táplál iránta, mi több, egész vagyonának és nagyvilági életének primus motorja ez a szerelem. Valaki belehal majd, valaki pedig felbecsülhetetlen élettapasztalatra tesz szert, amit egy terapeuta kérésére meg is fog írni.

Amerikai álom. Ennek a filmnek a főszereplője a beteg lelkű, uborkafára felkapaszkodott, parvenünek ábrázolt Amerika. Az allegorikusan metaforikus Jay Gatsby-ben csak összesűrűsödik mindaz a mocsok és szépség, amit kitermelt magából ez a társadalom. Hogy kissé kívülről lássuk a dolgot, adott egy narrátor, amit én mindig gyanúsnak találok filmekben, de annyi rendező él vele, hogy lassan beletörődöm. Nick Carraway meséli el a történetet. Szerepe, hogy Gatsby felé toljon kissé ironikus reflexivitással egy mentőövet, és hogy belevonódjék a felek közötti konfliktusba úgy, hogy közben kívülálló is maradhasson. Kétes pozíció, de nem ellenszenves. Ő akasztja évek múlva majd Gatsby-re a nagy jelzőt, ami kérdéses, de nem tudom egyértelműen elutasítani. Kicsoda Nick Carraway? Tele van vele a világirodalom és a filmipar, nélküle nehezebb lenne az írók és filmrendezők dolga. Általában értelmiségi foglalkozású, orvos, ügyvéd, vagy feltörekvő író, nekem ez utóbbi tetszik a legjobban. Funkciója, hogy a befogadó szubjektumok tengerében világítótorony lehessen, egy biztos pont, aki mindig a normativitásra és a korszellemre reflektál elsősorban. Noha maga is szereplő, érdemben nem alakítja a cselekményt, mert saját élete nem érdekes annyira, hogy filmet írjanak belőle, ő a fénytörésen dolgozik. Gyakran él túl mindenkit, aki a film vagy a könyv végére meghal.

Az örök szerelemes. Hogy a krízis hihetetlenül produktív állapot is lehet, azt Gatsby-nél jobban senki nem igazolta még a világirodalomban. Mielőtt világháborús hadszíntérre küldik, beleszeret egy tehetős család lányába, Daisy-be. Az én befogadói pozíciómból nézve a fiatal nő iránti fellángolása banális, ám a banalitások is nagy érzelmeket szíthatnak, komolyan kell venni őket. Az érzelmek ugyanolyan konstrukciók, mint bármi más a világon, ezért teljes mértékben vitathatók, és a művészet segíthet ennek megértésében. Gatsby szerelmi érzésében számomra nincs semmi, ami túlmutatna Daisy dekoratívan bájos külsején, és gyermeteg együgyűségén. Erről nem a lány tehet, ezek nőkre vonatkozó társadalmi elvárások. Gatsby és Daisy nem kapcsolódik igazán egymáshoz, inkább a másikról alkotott fantáziához. Azért érzik szerelemnek, mert a másik személye jelképez számukra valamit. Ugyanakkor a szerelmi érzés átszűri magán az előírásokat, a társadalmi konstrukciókat, ezért szubjektívnek, személyesnek tűnik. Az én szememmel nézve, Daisy valójában a háború miatt értékelődik fel ennyire, a halál lehetősége és közelsége libidórobbanást okoz a férfiben.

A háború több évre elszakítja őket egymástól, ez alatt Gatsby ravasz tartózkodással és fényűző partikkal a lassan közelgő halál antitézisét nyújtja prominens vendégei számára. Kényelmes boldogtalanságban él, és a megfelelő pillanatot várja. Valaki azt mondta, a nagyság egyik, és talán legjobb mértéke a szenvedés képessége. Ilyen értelemben Gatsby valóban nagy. Humphrey Bogart előképe a Casablancából, egy titokzatosan rejtőzködő férfi, súlyos érzelmi háttérrel, amely a múltból egyszer csak megjelenik és enni kér. Gatsby aspirációi azonban nem csak Daisy-ről szólnak. Ha csak arról szólna, banalitáson nyugvó érték és aránytévesztés lenne, nem lehetne komolyan venni. Attól tragikus, hogy őszintén valódinak és jelen idejűnek érzi ezt a szerelmet, és azt hiszi, társadalmi pozícióját tárgyak és érzelmek megszerzésével biztonságossá tudja tenni. Olyan átjárót akar a semmiből a valamibe, amely számára nem létezhet, mert a lehetőségek Amerikája csak a javakra vonatkozik, az érzésekre és az emberi méltóságra nem.

Egy art decós nőideál. A tranzitkapcsolat azt jelenti, hogy valakivel azért vagyunk együtt, hogy elfelejtsük az előzőt. Ez nem jelenti azt, hogy nem is tudjuk megszeretni. Daisy nem várt Gatsby-re, férjhez ment, de mégsem sikerült örökre zárójelbe tenni az érzéseit. Daisy és Gatsby közös többszöröse az a kényelmes boldogtalanság, amelyben el lehet tölteni egy teljes életet. Különbség, hogy Daisy nő létére nem sokat tehet, csak annyit, hogy elszenvedi férjét, akit tulajdonképpen és végső soron szeret. Lehet valakit megszeretni, mert egy bizonyos módon hoz le a hegytetőről, vagy drága nyaklánccal lep meg? Vagy inkább a világhoz való hozzáállása számít akkor is, ha az ostoba, erőszakos és előítéletes? Örök kérdések maradnak. Azért ez az art decós báj is magában hordozta a nő egyidejű elnyomását és felmagasztalását, mely ugyanannak a dolognak a két vége azóta is. Daisy nem oka, csak kiváltója Gatsby tragédiájának, bár saját létezése halál nélkül is legalább annyira tragikus.

Az igazi tragédia az, hogy majdnem senkin, majdnem semmi nem kérhető számon, és senkivel sem lehet azonosulni. Hogy érezzek együtt olyanokkal, akik semmit sem változnak, bármi történjen is velük?

 

  
  

Megjelent: 2017-05-18 10:00:58

 

Nagy Mari Anna

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.