Videó

A Marosvásárhelyi Rádió hangfelvétele




Keresés a honlapon:


Várnagy Márta: Beszélgetés Hegedűs András íróval a moslék helyes keverési irányáról és a tudományos pályáról

 

 

 

 

Beszélgetés Hegedűs András íróval

a moslék helyes keverési irányáról és a tudományos pályáról

 

Hegedűs András író első kötetének címe A moslék helyes keverési iránya a Parnasszus Kiadó gondozásában (Főszerkesztő: Turczi István) a Pandémia idején jelent meg. A fiatal íróval Várnagy Márta beszélgetett.

 

VM: Mit jelent neked az írás? Mióta írsz?

H.A: Rendszeresen és örömmel írok kiskamaszkorom óta, szép- és zsánerirodalomban (főleg sci-fi) egyaránt. Műveim már évek óta folyamatosan jelennek meg online és nyomtatásban is, valamint az elmúlt évtizedben több irodalmi díjat is elnyertem, többek között: New York Irodalmi Páholy – 2. Helyszíni Szépíró Verseny, második hely (2012.); Preyer Hugó amatőr sci-fi novellaíró pályázat, egy első (2013.), és két második (2016., 2017.) hely; Zsoldos Péter díj, legjobb novella (2017.); MÚOSZ – Fogyatékossággal Élők a Médiában Szakosztály által kiírt „A fogyatékosság megélése a mindennapokban" pályázat, 3. hely (2018.). Első önálló novelláskötetem 2020-ban jelent meg a Parnasszus Kiadó gondozásában, címe: A moslék helyes keverési iránya. Jelenleg első regényemen, egy science-fiction-ön dolgozom, ami egy 2012-ben megjelent kisregényem folytatása lesz.

VM: Néprajz-történelem szakon végeztél, jelenleg a PTE-BTK „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola doktorjelöltjeként a disszertációdon dolgozol, kutatási témád Várkonyi Nándor kapcsolati hálózatának feltárása. Beszélnél erről bővebben?

Már a történelem szakos diplomamunkámat is a híres pécsi könyvtáros, irodalmár, kultúrtörténész, Várkonyi Nándor munkásságából írtam, így természetes volt számomra, hogy a doktori képzésen is ezt a vonalat vigyem tovább. A fókusz természetesen változott, így esett a választás Várkonyi mester-tanítványi, illetve baráti-kollegiális hálózatának vizsgálatára. Kutatásom alapvetően történeti, hisz Várkonyi 1975-ben halt meg, viszont a hálózatelmélet beemelésével adtam neki egy modern, kortárs dimenziót is. Bízom benne, hogy munkámmal nemcsak egy múltbéli hálózatot fogok feltárni, hanem sikerül olyan összefüggéseket is találnom, melyek segítségével modellt alkothatok a kortárs pedagógia számára is napjaink „mester-tanítványi” kapcsolataihoz (pl. mentortanár-pályakezdő, konzulens-szakdolgozó).

VM: A tudományos vagy az írói pálya kap jelenleg nagyobb hangsúlyt életedben?

Elég sokáig próbáltam párhuzamosan művelni mind a kettőt. Képzésem aktív évei alatt természetesen a tudományos pályámon volt a nagyobb hangsúly, 2020-ban aztán jött a pandémia, ami eléggé szétzilált mindent, így én is megakadtam sajnos. Végül 2021 végére untam meg az egyhelyben toporgást, azt, hogy tulajdonképpen több szék között ücsörgök a padlón, és felállítottam egy fontossági sorrendet: először megírom a regényemet, utána pedig befejezem a disszertációmat. Érzésem szerint helyesen döntöttem, december óta nagyon jó ütemben haladok Türelemjáték munkacímű művemmel, reményeim szerint tavasz végére be is fogom fejezni.

VM: Közvetlenül a pandémia előtt jelent meg az első köteted A moslék helyes keverési iránya címmel a Parnasszus Kiadónál. A címadó novelláddal zárul a kötet. Miért ez lett a címadó írás?

Egyrészt, mert több szempontból is összefoglalja – szerintem – a kötet lényegét: amikor a moslékot keverjük, akkor folyamatosan kerülnek a felszínre a különböző összetevők, hol egy száraz kenyércsücsök, hol egy káposztatorzsa és így tovább, látszólag egymástól független, össze nem kapcsolódó elemek, összességében viszont mégis táplálékká válnak. Ahogy „az egész több, mint a részek összessége”, a különböző novellák is úgy alkotnak egy laza szövetet a könyvben. Legalábbis remélem. Emellett megjelenik a körkörös mozgás, a „történelem ismétli önmagát” gondolata is, végül pedig pár éve elhunyt anyai nagyapám előtt is tisztelegni kívántam e családi anekdota alapján írt rövidprózámmal.

VM: Mi a fiatal író első kötetének üzenete?

Jó kérdés, kifejezetten még nem gondolkoztam ezen. Talán az, hogy a képzelet és a realitás közötti határvonal nem mindig olyan egyértelmű és megfogható, mint elsőre látszik, és fontos, hogy az ember nyitott és kíváncsi legyen a világ csodáira. Ezt visszaolvasva lehet, kicsit nagy szavakat használtam, mindenesetre remélem, hogy sikerült egyszer-kétszer mosolyt csalnom az olvasóim arcára történeteimmel.

VM: Fontosak a gyökerek?

Számomra igen, és ez sok, a kötetben olvasható novellámból is látszik. Elcsépelt közhely, de egy fa csak akkor lehet erős és egészséges, ha stabilan kapaszkodik a földbe – ha a gyökérzet nem is látszik, és a színpompás korona, a levelei és virágai sokkal látványosabbak is, előbbi nélkül nem létezhetnének az utóbbiak sem. Osztom gróf Révay József filozófus gondolatait: „Az ember nemcsak test és lélek, hanem szellem is, és így […] egyén feletti közösségekbe tagozódik; olyanokba, amelyek az időnek hosszabb szakaszát veszik igénybe, mint amilyen az emberi életkor természetes terjedelme.”

VM: Szükség van írói műhelymunkára? Szükség van-e az alkotói körre? Itt a Filterre gondolok elsősorban, illetve a kiadóval, szerkesztővel való kapcsolattartásra.

Mindenképpen fontos! Én 2012 decemberében kapcsolódtam be a Turczi István vezette Filter írócsoport munkájába, és az azóta eltelt közel tíz év nélkül biztosan nem tartanék ott, ahol most vagyok. Rengeteget tanultam, fejlődtem, az új ismeretségeknek köszönhetően megtapasztalhattam mások eltérő nézőpontjait, szélesedett a látóköröm. A nyári táborok (melyekbe 2016 óta rendszeresen járok) intenzív programja, az előadások és a kötetlen beszélgetések mind-mind olyan pozitívumok, amelyek építik az embert – ugyanez igaz a kiadóval, szerkesztővel való kapcsolatra is.

VM: Íróként milyen terveid vannak?

Az első és legfontosabb, hogy befejezem a már fentebb említett regényemet. Utána pedig jöhet a következő könyv. Az első szépirodalmi művem egy novelláskötet volt, a következőnek regényt szeretnék. Ötletem már van, csak meg is kell írni. Egyébként terveim szerint kicsit szeretném szétválasztani a különböző területeket: szépirodalmi és tudományos munkáimat saját néven, míg a zsánerirodalomban megírásra kerülő műveimet Andrew Fiddler álnéven fogom megjelentetni. A Hegedüs András már önmagában is elég foglalt név, nem akarom még jobban elnehezíteni…

 

 

  
  

Megjelent: 2022-04-01 19:00:00

 

Várnagy Márta (Szeged)

A Holdkatlan Szépirodalmi és Művészeti Folyóirat szerkesztője. 

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.