VideóAz Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója Keresés a honlapon: |
SzemleDobó Bianka bemutatkozó kiállítása a Nextart Galériában aktuális témát feszeget. Átalakítás, építés, szorongás, de- és rekonstrukció. Tovább az artportal.hu cikkére >>> A Geek Girl-sorozat szerzője nagyon jól tudja, milyen érzés kilógni: gyerekkorában strébernek, csúnyának és unalmasnak tartották az osztálytársai és egyetlen barátja sem volt. A csúfolódás, zrikálás, megfélemlítés a mindennapjai része volt, mégis azt mondja, hogy a mai tinik helyzete még rosszabb. Vidám interjúnkat a sorozat magyar fordítója, Nagy Boldizsár készítette az Oxfordi Irodalmi Fesztiválon. Tovább a librarius.hu cikkére >>> Nemrég választották a nemzet színészévé, azt mondja, váratlanul érte. Nem készít számvetést a pályájáról. Mi több mint nyolcvan filmet és színdarabot számoltunk össze, s megpróbáltuk mégis valamiféle mérleg készítésére bírni. Tovább a magyarnarancs.hu cikkére >>> A magyar származású francia fotóművész megrendezte első retrospektív kiállítását. Még nem késő elcsípni. Több mint ötven kiállítással a háta mögött, André Heimler magyar származásù francia fotóművész megrendezte első retrospektív kiállítását. Párizsban, a Galerie du Montparnasse-ban még egy napig látható közel kétszáz fotó témák szerinti csoportosításban ad áttekintést munkásságáról. Tovább az artportal.hu cikkére >>> Terézia Mora A szörnyeteg című könyve a 2013-as Német Könyvdíj nyertese lett. Világirodalmi színvonalú regény, amely magyar szerzők vendégszövegeitől hemzseg. 2014-ben jelent meg magyarul, azonban a szerző és az egyik főszereplő magyar származása ellenére is kénytelen szótárazni az olvasó, így csöppen bele a mű által többszörösen színre vitt idegenségtapasztalatba. Tovább a kulter.hu cikkére >>> A Sajóvámosi Művészeti Staféta keretében Szekrényes Miklósnak köszönhetően pár napja vetítették Gerő Marcell Káin gyermekei című dokumentumfilmjét, melyet a rendezővel folytatott pódiumbeszélgetés követett. Ennek a tanulságait is próbáltuk egy gyorsinterjúban összefoglalni. Amit Bencsik Barnabás öt év alatt felépített, egyik pillanatról a másikra megszűnt, de a múzeum Fabényi Júlia vezetése alatt sem jutott a Műcsarnok sorsára. Tovább a magyarnarancs.hu cikkére >>> Egy forgatókönyvíró munkájának megítélése jóval nehezebb, mint egy rendezőé vagy színészé, hiszen a leírt, s a gyártó által elfogadott szöveg számtalan módosuláson mehet át az előkészületek, a forgatás és a vágás során. Egyes karakterek tulajdonságai kiegészülhetnek a színészek ötleteivel (pl. improvizációkkal bővült Paul Schrader Taxisofőr című forgatókönyve); a vágás mellékessé minősíthet eredetileg fajsúlyosabbnak szánt szereplőket (pl. Az őrület határán szkriptjében Fife tizedes még a főszereplők egyike volt, aztán a kész filmben Terrence Malick jóformán egy mondatot sem hagyott a figurát alakító Adrien Brody-nak); vagy a rendező megváltoztathatja a befejezést (pl. Tony Scott az ellenkezőjére fordította Quentin Tarantino Tiszta románcának lezárását). Ha azonban párhuzamosan próbálunk elemezni három olyan filmet, amelyek más-más rendező irányításával, de egy filmíró eredeti forgatókönyveiből készültek, akkor remélhetőleg jobban megmutatkoznak az alkotó világképének jellegzetességei, s ezek alapján akár szerzői kézjegyeit is azonosíthatjuk. Itt hívom fel az olvasó figyelmét arra, hogy írásomban kénytelen vagyok az elemzett filmek fontosabb fordulatait is elárulni. Tovább az avorospostakocsi.hu cikkére >>> A Grimm-mesék cenzúrázatlan változata ihlette meg Natalie Frank amerikai festőművészt: az április 10-én, Londonban nyílt kiállításon bemutatott képek a nemi erőszak, az incesztus, és a gyilkosság tabu témáit dolgozzák fel – olvasható az artnetnews.com-on. Tovább a librarius.hu cikkére >>> A II. Debreceni Slam Poetry Verseny döntőjén a bölcsészeké és kockáké volt a főszerep. Akadtak, akik nem vallották magukat egyik csoport tagjának sem, de kortól és nemtől függetlenül mindenki érdeklődve hallgatta a tíz döntős szövegét. A legnagyobb kérdés az volt: kik a jobbak, melyik tábor kerül ki az este folyamán győztesként? Tovább a kulter.hu cikkére >>> Matzon Ákos Munkácsy-díjas festőművész újabb kiállítása tekinthető meg a magyar fővárosban: a Fuga Budapesti Építészeti Központban április végéig tekinthető meg Quartett című tárlata. A kiállításon az utóbbi évben készült, összességében nagyméretű – variálható összeállítású – relief csoportjaival találkozhatunk. Az adott építészeti terekbe és szituációkba integrált murális alkotások jól érzékeltetik az építészet és a képzőművészet egységét, erősítik egymás szerepét és jelentőségét. Tovább a kultura.hu cikkére >>> A kortárs művészet annyiban méltó a nevére, amennyiben kinyilvánítja saját kortárs voltát – és ez nem egyszerűen azon múlik, hogy létrejötte vagy megmutatkozása újkeletű. Így a „Mi a kortárs művészet?” kérdés implikálja a „Mi a kortárs?” kérdést. Hogyan lehetne rámutatni a kortársra mint olyanra? Tovább az ujnautilus.info cikkére >>> Márai-egyfelvonásosok a Nemzetiben A Családi kérdés és a Befejezetlen szimfónia című egyfelvonásosokat mutatta be a Nemzeti Színház április 12-én Árkosi Árpád rendezésében. Tovább a szinhaz.hu cikkére >>> Még a művészeti vásár külön kiadványának címlapjára is Robert Capa fotója került, amelyen a strandoló Picasso és Françoise Gilot látható. Az ötvenezres látogatottságú rendezvényen Picassótól Chagallon át Günther Ueckeren keresztül Max Ernstig a világ legnagyobbjait állítják ki évről évre. Idén első ízben számos hazai művészeti intézmény mutathatta be a magyar fotográfia meghatározó figuráit. Az idén tizenkettedik alkalommal megrendezett Art Karlsruhe különleges programja keretében bemutatkozott az Art Photo Budapest, a Capa Központ, a Magyar Nemzeti Múzeum Robert Capa gyűjteménye, valamint az Inda és a Várfok galériák. A Várfok Galéria művészettörténészével, Kovács Krisztinával beszélgettünk. Apám sokat mesélt, pedagógus alkat volt. Azt vallotta, hogy mindenkivel „a szó sugártörésének törvénye” szerint kell beszélni arról, amit fontosnak tart, azaz úgy, ahogy az meg fog törni az ő individuális-mitikus burkán, merthogy minden ember ilyen burokban van benne. – Nagyvizitben Tábor Ádámnál. Az interjú első részét olvashatják. Tovább a litera.hu cikkére >>> A Kolibri Pince legújabb 14 pluszos bemutatója két egyfelvonásos, amely napjaink leggyakoribb ifjúsági problémájára, a szülők válásának feldolgozására keres lehetséges válaszreakciókat. Tovább a kutszelistilus.hu cikkére >>> Az Új Nemzeti Galéria – Ludwig Múzeum építészeti tervpályázatán a zsűri két világhírű építésziroda tervét sorolta az első helyre. A Pritzker-díjas SANAA és szintén Pritzker-díjas Snøhetta tervét egyaránt kiemelkedő értékűnek ítélte a magyar és külföldi szakemberekből álló zsűri – olvasható a Liget Budapest Projekt közleményében. A kortárs magyar költészetet ünnepelte az irodalom-barát közönség a szerzők, színművészek és zenészek közreműködésével az április 15-én a Vigadó dísztermében tartott Tavaszi Irodalmi Gálán. |