VideóAz Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója Keresés a honlapon: |
SzemleMediális környezeteink, kulturális közegeink változásaival összhangban a külföldi és magyarországi bölcsészettudományos szférában manapság nagyon trendi az általában értett medialitás vagy a médiumok, ezen belül specifikusan a képek és a szövegek közti viszonyok problémaköreivel foglalkozni. Hosszan lehetne sorolni a vonatkozó, magyar nyelven írt irodalomtörténeti vagy -elméleti tanulmányokat, tanulmányköteteket, monográfiákat, szakdolgozatokat és doktori értekezéseket, amelyek örvendetes módon folyamatosan, módszeresen gazdagítják a témakör magyar nyelvű szakirodalmát — ennek könyvtárába tartozik immár Lanczkor Gábor Nem élhetsz odabent. Ekphraszisz-esettanulmányok című kötete is. ... a történelem maga is dadaista, minden és mindennek az ellenkezője is igaz benne – a politikai és a tankönyvkiadói érdekek szerint. Tovább a kutszelistilus.hu cikkére >>>
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotó Tanszék fémműves ékszertervező hallgatóinak Wladis ♥ Talent című kiállítása Ékszerek Éjszakája Budapest programkeretein belül valósult meg a Wladis Galériában. A kiállítást Lipóczki Ákos, DLA Tárgyalkotó Tanszékvezető, egyetemi docens nyitotta meg, alább olvasható megnyitó szövege: A szerző új regénye – ahogy ő maga fogalmaz: „egyszerre lezárás és újrakezdés” (KönyvesBlog, 2016.06.09.) az eddigi szövegeihez képest, amelyek közül minden bizonnyal a legnagyobb figyelmet monumentális regénytrilógiája (A patkány éve, 2013; A nyúl éve, 2014; A kecske éve, 2015) kapta. „Egy ilyen nagyívű vállalkozás után milyen poétikai és tematikai újdonsággal képes előrukkolni a szerző?” – hangozhat az örök kérdés az olvasó és a recenzens fejében. A regény „válasza” éppen az újdonsághajhászás, az innováció iránti elvárás parodisztikus megjelenítése – részben. lső alkalommal válogattak be magyar kulturális produkciót a montreali CINARS Biennale hivatalos programjába. A Recirquel előadása tegnap került műsorra. Tovább a szinhaz.hu cikkére >>> Benkő Lilla festőművész 1986-ban született Debrecenben, az MKE festő szakán diplomázott. Számos helyen szerepelt csoportos kiállításon, például a Bálna, a Lengyel intézet, a Műcsarnok, a Paksi Képtár, a FUGA falai között, most pedig a Várfok Project Room rendezett egyéni kiállítást az elmúlt két évben született olajfestményeiből. Tovább a kortarsonline.hu cikkére >>> Az igazi feladat annak a középútnak a megtalálása, amikor a kiállítás nézője nem marad teljesen magára, de nem is rágnak mindent a szájába, véglegesen és fölényesen. Kálmán C. György a Kassák Múzeum MA-kiállítását szemlézte. Tovább a jelenkor.net cikkére >>> Határozottan azt gondolja a Viktória – A zürichi expressz főszereplőnője: senkinek nem kellene szabad akaratából prostituáltnak mennie. Farkas Franciska egyben reméli: a svájci film, illetve az Aranyélet után kitörhet a testét áruba bocsátó roma lány karakteréből. Elindult az HBO sorozatának második évada, mi pedig az Oszit megformáló színésznővel interjúztunk. Hol vagyunk mi ezekben a festményekben most, a 21. században? - erre a kérdésre keresi a választ az idei Textúra. 2014-ben a Szépművészeti Múzeum indította útjára azt a programsorozatot, amelynek immár második éve a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont. Az idei rendezvény megtartotta jól működő hagyományteremtő gesztusait, ugyanakkor mégis valami izgalmasan újat láthat az, aki jegyet vált az időn és téren átívelő túrára. Grecsó Krisztián a Debreceni Irodalmi Napok visszajáró vendégeként a Méliusz Juhász Péter Könyvtárban mutatta be legújabb, Jelmezbál című regényét. A hirtelen érkező vagy el sem jövő sikerről, családtörténetekről és az emlékeket megszépítő messzeségről szóló beszélgetésben az író partnere Herczeg Ákos volt. Tovább a kulter.hu cikkére >>> „Lehet, hogy naiv hülyeség, de én komolyan gondolom ezt, hogy kezdjetek el élni” – mondja Pásztor Anna, aki szerint mindegy, melyik majom a főketrec díszállata. Már ami a politikát illeti. Zenekara, az Anna and the Barbies épp a Fővárosi Nagycirkuszban mutatja be új, Utópia című lemezét csütörtök és péntek este. A kertévékből is ismert rockdíva próbatermükben fogadott. A beszélgetéshez csatlakozott öccse, a gitáros-dalszerző Pásztor Sámuel is. Rock'n'roll életmód, gyereknevelés, baptista felmenők, három apa, istenkeresés, klotyóban lakás, szakadékok fölötti táncolás, gombócok, gyáva forradalmárok és a szeretettehén megfejése – nagyinterjúnk Pásztor Annával és tesójával. Tovább az m.fesztival.mandiner.hu cikkére >>> Vagyok, mint minden ember: fenség,/ Észak-fok, titok, idegenség,/ Lidérces, messze fény, /Lidérces, messze fény – jutnak eszembe Ady sorai Benkő Lilla szürreális, meditatív érzéseket, gondolatokat és virtuóz, mesebeli tájakat, fényjelenségeket idéző képei láttán. Az Északi-sark közelében látni lidérces fényeket, ahol ilyenkor nincsen éjjel, nincsen nappal. A sarki fényben a színkép látható tartományában az oxigén zöld, vörös, ultraibolya formái függönyre, ívelt szalagokra emlékeztetnek vagy sugaras szerkezetűek, az egyenes fénynyalábok a Föld mágneses erővonalait követik, fátyolforma, diffúz, nagy kiterjedésű fénylések. Időleges fényjelenségek. Tovább az ujmuveszet.hu cikkére >>> Baranyai László regénye, a Pálfordult világ a napokban fog feltűnni a könyvesboltokban, s biztosak lehetünk abban, hogy sokan megrökönyödéssel és megbotránkozással fogják olvasni Szent Pál életének és teológiájának(!) ezt a szokatlan nézőpontú előadását. (Másokat meg talán felszabadít.) Az 1943-ban született szerzőt megpróbáltuk kifaggatni arról, vajon mi „vitte rá”, hogy érett korában barackot nyomjon a zsidóság fejére, és megfricskázza a kereszténység orrát. Tovább a librarius.hu cikkére >>> Tom Ford tehetséges divattervező, elképesztő érzéke van színekhez, fényekhez, anyagokhoz, képekhez, és ahhoz, hogy mindezzel atmoszférát teremtsen. És Tom Ford emellett filmrendező is: 2009-ben jelentkezett a Single Man című első filmjével, és 6 évébe telt, mire újra kamera mögé állt. Nem tudom, mi lehet a hosszú hallgatás oka. Lehet az, hogy azért mégsem ez az igazi hivatása. Lehet, hogy ennyi időbe telt megtalálni a tökéletes alapanyagot. De az is lehet, hogy ennyi időbe telt, mire képről képre, beállításról beállításra megálmodta ezt a filmet. Mert az Éjszakai ragadozóknak minden egyes beállítása, képkockája elképesztően gyönyörű: ezt a filmet kockánként be lehetne válogatni egy fotóalbumba, egy divatanyag illusztrációjaként, vagy fellógatni egy kortárs fotóművészeti galéria falára. Tovább a divany.hu cikkére >>> A magyar művészet nemzetközi pozícióinak a kiállítások mellett a szaksajtóban megjelenő írások is fokmérői. Most egy amerikai grafikai folyóiratban megjelent nagyobb tanulmányról számolunk be.Tovább az artportal.hu cikkére >>> Fekete Vince akadémikus, kézdivásárhelyi magyar költő Vak visszhang című verseskötete kapta a Magyar Művészeti Akadémia Irodalmi Tagozatának az év legjobb könyvét elismerő 500 ezer forintos díját november 17-én, csütörtökön este az MMA intézményében, a fővárosi Műcsarnokban. Az esten – mely a tagozat Élőfolyóirat sorozatába illeszkedik – Szentmártoni János Szomjúság, Száraz Miklós György Apám darabokban című regényéért Könyv Nívódíjat vehetett át. Tovább az eirodalom.ro cikkére >>> Volt egyszer egy beatkorszak címmel beat-, pop- és rocktörténeti blog indul az NKA Cseh Tamás Programjának Könnyűzenei Örökség Megőrzése Alprogramja keretében. A felület legendás zenekarok és koncerthelyek, valamint kevésbé ismert, de meghatározó háttéremberek bemutatását tűzte ki céljául. Az olvasók történeteit is várják. Tovább a kulter.hu cikkére >>> Dübörög az aukciós piac itthon és a nagyvilágban is. A műtárgy.com eheti cikkében annak járt utána, hogy a londoni képzőművészeti aukciókon milyen magyar műalkotások jelennek meg. Nem árulunk el nagy titkot, ha elmondjuk, hogy ebben az évben jóval több magyar művész alkotása kerül kalapács alá a brit fővárosban, mint a korábbi években. Tovább a mutargy.com cikkére >>> Leila Slimani marokkói-francia írónő Chanson douce című regénye kapta idén a legrangosabb francia irodalmi elismerést, a Goncourt-díjat - jelentették be csütörtökön Párizsban. A Marokkóban született 35 éves szerző második regénye thrillerszerűen felépített történet egy gyilkosságról, amelyben egy nevelőnő végez két, gondjaira bízott kisgyerekkel. A társadalmi nyomorról szóló kötet az elmúlt hónapok egyik legnagyobb közönségsikere a francia könyvesboltokban. Tovább a konyves.blog.hu cikkére >>> Alföldi Róbert beszédkultúrája az utasítás-zuhatag, sorozatlövő intézkedés alig meg-megszakított folyamatában a tempó mellett az értelmezéshez is kiválóan elegendő. Míg világfivá alakítja és alakíttatja Fusst, Valakivé beszéli a senkit, szavaiban a döntések kommentárja, az előre gondolkodás logikája és mocsara ugyancsak megszólal. Tovább a szinhaz.net cikkére >>> |