Videó

Az Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója




Keresés a honlapon:


Payer Imre: Nagyon finom lét-képek színvonalas versekben kimondva (Bak Rita: Bomló perspektíva (2014, Kráter))

 

Nagyon finom lét-képek színvonalas

versekben kimondva

 

Bak Rita: Bomló perspektíva (2014, Kráter)



Nagyon színvonalas verseskötettel mutatkozott be Bak Rita, komoly, elmélyült és érzékeny költő. Ékes példa ez arra, hogy az ezredforduló előtti a poénkodó, szellemeskedő, nyelvjátékokat már-már nem használó, hanem lehasználó, agyonhasználó költészeti formáció nagy hányada kezd visszaszorulni. Bak Rita versei az ember és világ egzisztenciális találkozásának érvényes tapasztalatait mondják.

A költő a léttel összefüggésben a nyelvet is komolyan veszi. Költészetében a költői képnek, a mondott képnek nagyon nagy jelentősége van. Az ön- és világmegértésnek esztétikai közegét itt a látás érzéklete, a kép nyelvisége adja. A verszerűség szerkezetét, sorokat, strófákat a mondott képek alakítják, formálják, mintegy a verstér belsejéből. A képek alkotják a ritmust –az olykor felbukkanó antik időmérték és a rímes strófák mellett a szabadvers a meghatározó.

Ezért akár az eredetileg a fiatal Ezra Pound nevéhez fűződő imagista lírának kreatív megújítóját, kreatívan továbbértelmező folytatóját is olvashatjuk-láthatjuk Bak Rita költeményeiben. Bak Rita lírájában is a képiség a központi rendezőelv és az avantgárdra emlékeztetően elvonatkoztatott síkok, nézőpontok szerint jelennek meg a tömören koncentrált látványok, illetve azok nyelvi-képi megfelelői. A pszichés tartalmak is így, elvont tárgyiasságukban idéződnek fel, igen intenzív hatást téve. A nagyon érzékeny finomsággal megjelenített, igazi művészre jellemzően felmutatott képek montázs-szerű felsorolása, amely nem hisz a meditáció, kontempláció ál-egyetemesített álnyugalmában, mégis felsőbb szintre emeli az emberi lét érvényességét - így mondódik ki, mutatódik fel a tér is Bak Rita költészetének világában. Nem a hideg fejű, racionális és eltávolított objektumszerűség, a térkép beosztása és nem a teret ön-magába habzsoló indulati ego, hanem a létezés egészére rálebegő lét-hangulat alkotja Bak Ritánál a teret.

Bak Rita költészete akár Los Angeles-ben is figyelmet vívna ki. A távol-nyugat és távol-kelet találkozási zónájára emlékeztet ez a különleges atmoszférájú versvilág. Rendkívül finom rajzolatú képek pulzáló ritmusa adja verseinek közegét.
A társadalmi és a művészeti mind-mind ebben a sajátos közegben mutatódnak fel, ebben, amelyben érdekes fénytörésben csillannak fel és autentikus költői jelentéssel telítődnek át ezek a tartlamk is (A homless-hollandi álma az alkaiosz-plázánál, Vastér, Tetvek, X, Szegedi elégia, A százéves albínó halála). Bak Rita oyan érzékeny összefüggéseket teremt a motívumok között, amely csak az igazán erős tehetségekre jellemző. Érzékeny tudatosság jellemzi a szintén távol-keleti világra jellemző aprólékos, szinte cizzelált finomsággal stilizált természeti képeit, természet és művészet – mintegy a japán vabi-szabi esztétikájának finomságához hasonlatosan - formálódik a versekben, a képek organikuságát mindig a nyelviség anyagtalansága, az ember alkotta kép megformálásának anorganikussága is hitelessé teszi.



Tussal kihúzott
létvonal és üvegszív
megdobbanása.

Mandulakemény
holdfény kirakatokon.
Ecsetsuhanás.
(Kalligráfia-álom)

 

A mai létérzékelés abszurditása is így mondódik ki meggyőzően.


Világtalan
vezet.

Óriás
szemed
tálon
halepével
és halikrával táplálva.

Tálald fel
életed.
(Bomló perspektíva)

 

Abszurd korunkban tehát az értelmes látást, a világot, mintegy megeszik, a világ a vakon, az embertelenül fogyasztó szörnyeteg Jelen martaléka lesz. Bak Rita társadalombírálata egzisztenciális jellegű. A képek az ember létérzését fejezik ki.
Hogyan épül fel és milyen Bak Rita költészetében a nyelvben megszólaló látás és kép? A bomló univerzalisztika mentén épül. Ezért kerül egymás mellé zsáner és elvont, mikro- és makrovilág, organikus és anorganikus egymással tükrözetetése - az egységes egészbe vetett bizalmatlanság retorikai alakzata, a költői képek montázs-elve meghatározó a költészetében.

A ciklusok kompozíciója ezt a költői szemléletet mutatja-mondja ki több szempontból is. A Vastér, a Korai éj inkább a személytelenséget, a Kelj fel és járj! inkább az elvont értelemben vett személyességet képviseli. A kötet utolsó ciklusának haiku-i pedig mintegy értelmezői kódot adnak az olvasónak ehhez a rendkívül árnyalt, érzékenyen finom költői világhoz. Örömmel olvashatjuk még az utószóban Bíró Józsefnek a szerzőhöz szóló művét, Debreczeny Györgynek a szerző verseiből kiinduló collage-át és Turcsány Péter remek elemzését a költő verseiről.

Az igen figyelemre méltő költő első verseskötete után kíváncsian várjuk Bak Rita további köteteit is.

  
  

Megjelent: 2015-03-12 17:00:00

 

Payer Imre (1961) József Attila-díjas költő, irodalomtörténész, újságíró, a Veranda Művészeti Csoport alapító tagja

 


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.