VideóAz Országút – művészet, tudomány, közélet csatorna videója Keresés a honlapon: |
Turányi Tamás: A Folttisztítókabai lóránt meghirdetett kiállítása a Roham bárban nem valósult meg, mert a helyet nagyhirtelen bezárták, elhallgattatták, én meg azt gondolom, szerencsés vagyok, mert a diktatúra ilyesféle, „önműködő” megnyilvánulásai nem befolyásolnak pl abban, hogy mégiscsak azzal foglalkozzak, amivel terveztem, hogy fogok, kabai rajzai (nevezzem most így) hozzáférhetőek, megkereshetőek a régi honlapján is, többek között, hiszen nem ő lett betiltva, tulajdonképpen semmi nem lett betiltva, csak megint jelezve van, miheztartás végett, hogy ki itt a házmester, meg lettek csörgetve a kulcsok, szót se többet erről, minek. Szóval megnyitom, megnézem ezeket újból, és nevetek, mert megint megkérdezem, mi van?? mi ez az oda-vissza vonalzakatolás? Most észreveszem, hogy ott van alatta a papír. Mit szól mindehhez a felület, mi a helyzet a papírral, azzal, amit sikál, bánt, izgat a filctoll meg a színes ceruza. Amin a rajz Mokwe testvér cserélhető bundája, lehántanám, vetkőztetném, jöjjön a következő, az a benyomás, hogy nem állóképek ezek, haladnak, a nyomhagyó kéz újabb felületre éhes, nem időz. Én, aki nézem, megállnék, rám ez van bízva, hogy merüljek el benne, megüljek előtte, amin kabai keze átrobog. Nézem. Nincs ugye alapozás, adódik – essek is túl rajta – hogy a papír: meztelen. Nincs előkészítve, nincs vele megbeszélve semmi, kisgyerekként volt olyan, hogy csukd be a szemed, én majd csinálok veled valamit, de felnőttkorában ki/mi vehető rá erre? A papír, a füzetlap. Ami, nézd csak, „megázik” így a rázuhogó vonalaktól, hiába a vigasztalás, hogy örökké nem eshet. Az alapozás nekem ezt jelentené, a vigasztalást. Hogy az alkotó előre eldönt valamit. Itt ez nincs. Az viszont meglep, hogy a méret a lényeg. Kabai azt mondja, tart a nagy felületektől. Van ebben, hm, „ráció”, mert a füzetlap-méreten a zaklatott vonaleső mégiscsak harmóniává lesz, a maximum A/5-ös nem enged kizuhanni, egy tekintetre befogható, ami egy szobafalnyi vásznon, mondjunk vásznat, félelmet keltene, mert elfoglal, körbezár és nem enged be semmit, a füzet mellett viszont ott vannak az asztalon az egyéb tárgyak, ott a szoba, s ha akarom, ha nem, az ember, és, bár Kunderának ehhez épp semmi köze, de ő emlegetett „antropológiai határokat” a befogadhatósággal kapcsolatban, azt kell gondolnom, nemcsak a tolakodás hiánya, de bölcsesség is bújhat ezeken a rajzokon. Nincs kizárva mégsem az otthonosság, nem ránt erőszakosan
Megjelent: 2014-08-08 09:00:54
|