Videó:
 

Újdonságaink:
Rendezvényajánló:
Cs dec. 14, 2017 @16:00 - 12:00AM
III. Óbudai Képzőművészeti Tárlat - Szindbád-Óbuda c. kiállításmegnyitó
Cs dec. 14, 2017 @17:00 - 12:00AM
Kiss Márta: én te (n)ő - Kiállítás
Cs dec. 14, 2017 @17:00 - 12:00AM
Zvolszky Zita: Angyal-Ember-Áldozat c. kiállítása
Cs dec. 14, 2017 @17:00 - 12:00AM
Szakács Imre: 7x7 - Kiállítás
Cs dec. 14, 2017 @17:30 - 12:00AM
Péter-Szabó Katalin és Vágó Zoltán: MIKRODUETT - Kiállítás
Cs dec. 14, 2017 @18:00 - 12:00AM
KAPU - Kiállítás
Cs dec. 14, 2017 @19:00 - 12:00AM
HEGEDŰS 2 LÁSZLÓ: A SZOCIALISTA SZÜRREALIZMUS TITOKZATOS BÁJA vizuális szimfónia
Cs dec. 14, 2017 @20:00 - 12:00AM
A halál kilovagolt Perzsiából
H dec. 18, 2017 @18:00 -
Kezdőmondat Parti Nagy Lajossal
Sze dec. 20, 2017 @19:00 -
Lépésről-lépésre - A Budapest Kortárstánc Főiskola a Trafóban

Partnereink:

Kultúra & Kritika – A PPKE BTK Esztétika Tanszékének kritikai portálja

 

Magvető Kiadó

 

Doktoranduszok Országos Szövetsége – Irodalomtudományi Osztály

jooble.org

 

 

 

A Sátán evangéliuma

 

Egy szobrot egy ember szemével nézni és mesélni róla, lehet jó is, akár élvezetes is. De ha valaki más is elmondja, milyennek látta, sokkal közelebb kerülünk az igazsághoz. S ha hárman írják, mondják el a szobrot, úgy érezhetjük, hogy mi is ott vagyunk, körüljárhatjuk, élő élménnyé válik az elmesélése. Közismert a tárgyak három nézetű kivetítése, ami által a sík ábrázolásból térhatásúvá lesz.

Szükségem volt e hosszas bevezetésre, mert nekem így állt össze Ménes Attila kálváriája, triptichonja, a Folyosó a holdra. Három ember három „kisregénye”egésszé, naggyá.

A Szökési kísérlet, a hülyére vert Zuzmó regénye, aki erősen emlékeztet az általam személyesen ismert Füttyös Gyurira, ki mások elől rejtve közel sem volt annyikra lüke, mint amilyennek a nagyközönség ismerte. Ez a könyv Elő-nézete.

A Folyosó a holdra, Magdaléna története, ki, akarom, ha nem, az Újszövetséget idézi meg, mondjuk; nem túl biblikus környezetben. Lenácska a közép, a Fölül- nézet.

Kenyér Winnetou-ja az Oldal-nézet.

Hogy jó olvasója voltam-e a könyvnek, nem érdekes: ez az én Nézetem. Picasso Guernicájához hasonlatos. Az embertelenség apokaliptikus képét festik hárman, az író akarata szerint.

Az első mondatok után zavarba ejtő –bár gondolom, erős szándéktól vezérelve – helyre-időbe–, egy Intézménybe kerülünk, ami lehetne akármi is csak kórház, szanatórium, vagy intézet nem. Egyik lakóját, a professzort –így kisbetűvel, pedig személynév– idézve: „De hát ez Európa, kiált fel időnként, kezeit az égre emelve. Ez azért mégis csak Európa!” Innen indul Zuzmó története, vágyakozása a „vásárra”, Lenácskája „vezetetésére.”

Mire észbe kapunk, már nyakig beránt  a szürreális világvége utáni világ  ahol keveredik román, török, lengyel, orosz és szól a magyar himnusz, vagy épp egy egyházi ünnepi ének.

Magdaléna a vásár keresett”dizőze”, akit idén már –Zuzmó bánatára– Kenyér „vezet.” Gyomorforgató  a kurvaság ilyen alkalmi leírása, ahogy az egész regény az, jelezve, valamit nagyon elszúrtak valakik. Titkon érezzük, mi is. Az író alaposan megélte  a történetet, s kénytelen vagyok elfogadni, mert magam is számtalanszor szakítom ki magamat ilyen rémálom-éjszakákból.

Elveszett-e minden körülöttünk? tehetjük föl a kérdést, s megnyugvás helyett a válasz nem bíztató: ez még nem a valóság, de esélyünk van arra, hogy azzá váljon. Nekem a Folyosó a holdra a félelem könyve, a Sátán evangéliuma figyelmeztetés; mentsük a menthetőt, nehogy bekövetkezzen amikor elveszik a nevünket, az emberségünket, prostituálják egész életünket.


Ménes Attila: folyosó a holdra, Jelenkor, 2016

 

Creative Commons Licenc


Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.